شمانیوز
شما نیوز

ارزش دلار

پیش بینی قیمت دلار در نیمه دوم سال / ضربان دلار تند می‌شود؟

قیمت دلار در نیمه نخست سال‌ جاری با تلاش‌ سیاست‌گذار در محدوده مشخص ۴۸ تا ۵۰ هزار تومانی نوسان داشت. کارشناسان اقتصادی همواره برای نیمه دوم سال، قیمت دلار را افزایشی و متناسب با تورم و رشد نقدینگی پیش‌بینی کرده بودند اما اخبار هفته‌های پایانی شهریور معادلات آنها را بر هم زد. بر همین اساس، تجارت‌نیوز در گفت‌وگو با تحلیلگران اقتصادی، چشم‌انداز قیمت دلار در نیمه دوم سال را بررسی کرده است.

پیش بینی قیمت دلار در نیمه دوم سال / ضربان دلار تند می‌شود؟

به گزارش شمانیوز :قیمت دلار در بیشتر روزهای نیمه نخست سال‌ جاری در کانال ۴۹ هزار تومانی نوسان داشت. این اسکناس در روندی خنثی با ضربان‌هایی محدود قرار داشت و همواره سایه اخبار بر بازارهای مالی گسترده بود.

طی ماه‌های گذشته دیدگاه کارشناسان اقتصادی برای قیمت دلار روند صعودی با ریتم آهسته و پیوسته در ۶ ماهه دوم سال بود؛ اما اخبار و رویدادهای هفته‌های پایانی شهریور، موضع تحلیلگران بازار ارز را کمی تعدیل کرد. اخباری نظیر دسترسی ایران به منابع ارزی، عدم صدور قطعنامه در نشست اخیر شورای حکام، تبادل زندانیان دو تابعیتی و مذاکرات پشت پرده ایران و آمریکا در بحث توافق برجام باعث شد دیدگاه‌ها نسبت به آینده قیمت دلار تا پایان سال کمی تعدیل شود.
 

قیمت دلار از ۵۲ هزار تومان بیشتر می‌شود؟

در همین راستا پیمان مولوی، تحلیلگر اقتصادی درباره متوسط قیمت دلار در ۳۶۵ روز سال جاری به تجارت‌نیوز گفت: «اگر جنگ یا بحران اجتماعی نداشته باشیم، متوسط قیمت دلار در سال ۱۴۰۲ با توجه به سناریوی تورم  ۴۰ درصدی می‌تواند در حدود ۵۱ تا ۵۲ هزار تومان، با اپتیموم ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان و مینیموم تا ۴۵ هزار تومان باشد.»

وی متوسط قیمت دلار را در حدود ۴۸ تا ۵۲ هزار تومان عنوان کرد و افزود: «اگر به سمت انتهای سال برویم، فشارهای تورمی نیز بیشتر و سناریوی تورمی بالاتری هم مد نظر باشد، تا انتهای سال ممکن است اعداد بالاتری در قیمت دلار ببینیم.»
 

برجام، دلار را به زیر سطح ۴۵ هزار تومان می‌فرستد؟

اما قیمت دلار در صورت حصول توافق برجام تا چه کانالی پایین می‌آید؟ مولوی در پاسخ به این سوال گفت: «موضوع توافق می‌تواند سناریوهای مختلفی داشته باشد. اما اگر توافق اتفاق بیفتد و بانک مرکزی هر چه دلار به دست بیاورد وارد بازار و پول‌پاشی کند، باز هم متوسط قیمت دلار زیر ۴۵ هزار تومان نخواهد آمد و به هیچ‌وجه چنین چیزی امکان ندارد.»

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: «حتی اگر پول‌پاشی هم اتفاق بیفتد و دلار سرکوب شود، در سال آینده با وجود تورم ۴۰ درصدی و سناریوی رشد اقتصادی سه درصدی، قیمت دلار حتما در کریدور ششم خواهد بود. مگر اینکه رشد نقدینگی به زیر ۳۰ درصد و رشد اقتصادی هم به بالای پنج درصد برسد که تورم وارد کانال ۳۰ تا ۳۵ درصد شود. زیرا در سال ۱۴۰۳، متوسط ۳۶۵ روز سال قیمت دلار نزدیک به ۳۵ درصد بیشتر از متوسط ۵۰ هزار تومان امسال است. یعنی قیمت دلار در نیمه کریدور ششم خواهد بود.»
 

فنر ارزی دیر یا زود رها می‌شود

علی سعدوندی دیگر کارشناس اقتصادی هم در پاسخ به اینکه قیمت دلار را در نیمه دوم سال چطور پیش‌بینی می‌کنید، گفت: «به نظر می‌رسد در نیمه دوم سال، سیاست‌گذار توانایی کنترل قیمت دلار را خواهد داشت. به این دلیل که تحریم‌ها تا حدودی برداشته شده، درآمد نفتی وصول شده و سیاست‌ ارزپاشی بانک مرکزی نیز به قوت خود برقرار است.»

وی در ادامه به تورم و رشد نقدینگی اشاره کرد و گفت: «موضوع رشد نقدینگی همچنان ادامه دارد و باید دید این موضوع به کجا خواهد رسید. زیرا دیر یا زود فنر ارزی رها می‌شود.»

این کارشناس اقتصادی نوسان قیمت دلار را محدوده ۴۵ تا ۵۲ هزار  تومانی عنوان کرد و افزود: «دلار در محدوده ذکرشده نوسان خواهد داشت اما اینکه بتوانیم قیمت مشخصی ارائه دهیم اصلا امکان‌پذیر نیست.»

وی با تاکید بر اینکه راهکار اساسی برای مدیریت قیمت ارز دیده نشده است، تاکید کرد: «ممکن است دلار کاهشی شود اما موضوع نقدینگی و تورم پابرجاست و قیمت دلار به طور دستوری کنترل می‌شود.»

گفتنی است کارشناسان اقتصادی با وجود سیگنال‌های ورودی به بازار ارز اما همواره به موضوع نقدینگی و تورم به‌عنوان دو عامل تعیین‌کننده قیمت دلار اشاره می‌کنند. به اعتقاد آنها طی ماه‌های گذشته، بیشترین قیمتی که دلار به خود دیده رقم ۵۳ هزار تومان بوده و چند ماهی است که این اسکناس در محدوده ۴۹ هزار تومانی نوسان دارد؛ بنابراین نوسانات سه تا ۶ درصدی در بازار ارز طبیعی است./تجارت نیوز

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied