شمانیوز
شما نیوز

کارشناس مسائل غرب آسیا مطرح کرد:

«فلسطین» باعث افزایش سطح همکاری‌های سیاسی ایران و مصر شده است

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به دیدار اخیر روسای جمهور ایران و مصر در عربستان در حاشیه برگزاری نشست اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ارتباط با موضوع فلسطین گفت: رایزنی انجام شده، ملاقات مهمی در ارتباط با روابط دو کشور طی سال‌های اخیر بوده و دو کشور ایران و مصر علیرغم برخی از فشارها و همچنین تاثیرگذاری‌های منطقه‌ای، تمایل دارند که روابط خود را ارتقا دهند.

«فلسطین» باعث افزایش سطح همکاری‌های سیاسی ایران و مصر شده است

به گزارش شمانیوز: سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر روز شنبه در حاشیه نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض عربستان، در دیدار با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر با تاکید بر ضرورت اتحاد کشورهای اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مانعی برای گسترش روابط با کشور دوست مصر ندارد.

رئیس‌جمهور در این دیدار برگزاری نشست صلح در قاهره را ابتکاری مثبت توصیف کرد که کشورهای غربی مانع به نتیجه رسیدن آن شدند و افزود: نشست صلح قاهره می‌توانست نقطه عطفی در پایان دادن به جنایات صهیونیست‌ها در قتل‌عام زنان و کودکان بی‌دفاع و بی‌گناه غزه باشد، اما کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی همانگونه که اجازه ندادند شورای امنیت و دیگر سازمان‌های بین‌المللی اقدام موثری در توقف این جنایات انجام دهند، مانع ثمربخشی این نشست نیز شدند.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر نیز در این دیدار با بیان اینکه اراده سیاسی قطعی ما برای ایجاد روابط واقعی با ایران است، گفت: برای این امر وزرای مربوطه را مأمور کرده‌ایم تا پیگیر روابط عمیق بین دو کشور باشند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز دوشنبه در نشست خبری خود در پاسخ به سوال ایسنا در مورد دیدار اخیر روسای جمهور ایران و مصر در ریاض گفت: دیدار انجام شده نشست مهمی بود و درواقع  یک رخداد مهم در روند مناسبات سیاسی میان دو کشور بود که مورد توجه جهانی نیز قرار گرفت.

کنعانی با بیان اینکه ما ارزیابی مثبتی از دیدار  انجام شده داریم، گفت: در این دیدار گفت‌وگوهای خوبی در مورد موضوع فلسطین، توسعه مناسبات دو کشور و  برخی دیگر از مسائل منطقه انجام شد. 

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: در این جلسه مقرر شد که وزیران امور خارجه دو کشور به دیدارها و برداشتن گام‌های متقابل در مسیر تقویت همکاری‌ها مبادرت کنند .

وی افزود: ارتقاء مناسبات بین ایران و مصر به نفع دو کشور و جهان اسلام است.

«حسین آجرلو» کارشناس مسائل غرب آسیا  نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت دیدار روسای جمهور ایران و مصر  در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی دو کشور ایران و مصر سطح روابط دیپلماتیک خود را کاهش دادند و در حال حاضر دفتر حافظ منافع دو کشور در قاهره و تهران فعالیت می‌کنند، گفت: این موضوعی است که دو کشور بزرگ اسلامی ایران و مصر از آن رنج می‌برند و این کاهش روابط به ضرر دو کشور و منطقه بوده است.

 وی  با بیان اینکه در سال‌های اخیر ایران و مصر اقداماتی را برای ارتقاء روابط در برخی از همکاری‌های منطقه‌ای انجام داده‌اند، گفت: بعد از روی کار آمدن آقای  عبدالفتاح السیسی به عنوان رئیس‌جمهور مصر شاهد این بودیم که تهران و قاهره در ارتباط با بحران سوریه با توجه به نقطه نظرات مشترکی که داشتند با یکدیگر همکاری کردند و در چند ماه اخیر نیز به دنبال از سرگیری روابط مجدد بین تهران و ریاض، ایران و مصر نیز گام‌های بیشتری برای ارتقاء روابط برداشته‌اند.

آجرلو با اشاره به دیدار وزیران امور خارجه ایران و مصر در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و سه دور رایزنی‌های تلفنی امیرعبداللهیان و سامح الشکری در یک ماه اخیر در ارتباط با تحولات اراضی اشغالی، گفت: این رایزنی‌ها و گفت‌وگوها نشان از این دارد که دو کشور برای ارتقاء روابط تمایل دارند گرچه ممکن است در آینده نزدیک اتفاق خاصی در این ارتباط نیفتد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تحولات اخیر فلسطین و رایزنی‌های گسترده جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورهای اسلامی در ارتباط با این تحولات گفت: در پی این رایزنی‌ها ایران و برخی از کشورهای اسلامی در ارتباط با ساز و کارهایی به توافق رسیدند و این انگیزه را برای گسترش همکاری‌ها با تهران در بین کشورهای اسلامی و عربی بیش از گذشته  در ارتباط با مسائل منطقه افزایش داده است.

وی در همین ارتباط افزود: در مدت اخیر آمریکایی‌ها تلاش داشته‌اند که ایران را از موضوع معادلات فلسطین حذف کنند و تحولات در این ارتباط بیشتر از سوی مصر و قطر پیگیری شود ولی با توجه به رایزنی‌هایی که ایران در مدت اخیر با کشورهای اسلامی از جمله مصر در حوزه فلسطین داشته است، این باعث شده که نقش ایران در این حوزه برجسته شود و کشورهای دیگر نیز همانطور که اشاره کردم این تمایل را دارند که نقش ایران در این تحولات برجسته‌تر شود و همکاری‌های بیشتری با تهران در این زمینه داشته باشند که این موضوع شامل مصر نیز می‌شود.

آجرلو با اشاره به برخی از پرونده‌های موجود در روابط ایران و مصر اظهار کرد: اگر در مورد این پرونده‌ها تفاهماتی حاصل شود، این موضوع فرصتی بزرگ  را برای بازگشت کامل روابط بین دو کشور ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: گسترش روابط سیاسی بین دو کشور، زمینه را برای افزایش روابط اقتصادی دو کشور فراهم می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied