شمانیوز
شما نیوز

در برنامه‌های مدیریتی جدید بانک صادرات ایران تاکید شد؛

مبارزه با پولشویی و جلوگیری از تامین مالی تروریسم

بانک صادرات ایران از بانک‌های فعال و باسابقه کشور است که همواره در کنار حمایت‌های مالی از طرح‌های اقتصادی و تامین مالی اقشار کم‌درآمد و اصناف جامعه، با مدیریت جدید خود افزایش شفافیت فعالیت‌های خود را برمبنای بانکداری اسلامی و مبارزه با پولشویی و جلوگیری از تامین مالی تروریسم را در دستور کار قرار داده است.

مبارزه با پولشویی و جلوگیری از تامین مالی تروریسم

به گزارش شمانیوز، بانک صادرات ایران که اخیرا با تغییر مدیریتی و برنامه‌های ساختاری روبه‌رو شد، در راستای اهداف ازپیش تعیین شده خود برنامه افزایش سرمایه، شفافیت دارایی‌ها و حمایت‌های قوی و بلندمدت را از طرح‌های اقتصادی و کسب‌وکارها درپیش گرفته است. این بانک که همواره پرداخت وام به اقشار مختلف جامعه از جمله؛ وام‌های تکلیفی به مستاجران، ازدواج و جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان را به انجام می‌رساند با برنامه افزایش سرمایه سعی در سوددهی به سهامداران و کسب درآمد حاصله دارد. اقداماتی که نیازمند شفافیت بیشتر برای بهتر شدن مسیر درآمدی و سوددهی است. 

افزایش سرمایه بانک صادرات به صورت سلب حق تقدم و آورده نقدی به ارزش 40 هزار میلیارد ریالی به میزان حدود 23 درصد با هدف اصلاح ساختار مالی، بهبود سرمایه نظارتی و افزایش کفایت سرمایه در مجمع عمومی فوق‌العاده مورد تصویب قرار گرفت و سرمایه قبلی 175 هزار و 353 میلیارد و 972 میلیون ریالی بانک صادرات ایران به 215 هزار و 353 میلیارد و 972 میلیون ریال  رسید.  

بانک صادرات ایران که همواره شفافیت مالی و نظام بانکداری اسلامی را سرلوحه برنامه‌های خود می‌دانست، اکنون با روی کارآمدن مدیریت جدید این طرح‌ها را با جدیت بیشتری دنبال می‌کند تا ماحصل اصلی آن علاوه بر کسب درآمد، سوددهی سالم به سهامداران و سپرده‌گذاران باشد. از جمله اقدامات بانک صادرات در مسیر بهتر برگزار شدن فرایند شفافیت بانکی در دومین نشست سالیانه این بانک با عنوان مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم است. 

به  اعتقاد رئیس اداره مبارزه با پول‌شویی بانک صادرات ایران، پولشویی و تأمین مالی تروریسم یک علم و دانش و رفتار توأم با آگاهی و تحلیل دقیق است و ثابت شده پول ناشی از عدم رعایت مقررات خاکستری و رفتار مجرمانه سیاه ماندگاری ندارد. چراکه باید در چرخه عملیات مالی و اقتصادی به بازدهی مطلوب رسیده و تطهیر شوند و نگهداری آن در بانک‌های پر ریسک برای میان‌مدت یا طولانی مدت خلاف رویه تحصیل‌کنندگان آن است. 

اهمیت مبارزه با پولشویی و توانمندی‌سازی کارکنان، نظارت بر پایش رفتارها و اقدامات کنترلی، ارائه رهنمودهای اصلاحی و اتخاذ تدابیر مؤثر، متناسب و بازدارنده را از جمله برنامه‌های بانک صادرات در این بخش عنوان می‌شود. مجموعه مدیریتی و برنامه‌ریزان این بانک باور دارند که باید با اجرای مقررات مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم، خدمات زیادی به تمامی ایرانیان و مشتریان بانک ارائه داد، چرا که کسب و کارهای زیادی به دلیل رقابت ناسالم در کشور ورشکسته شده‌اند و اگر مقررات به درستی اجرا می‌شد، شاهد اینگونه پیامدها نبودیم. 

به همین منظور و در راستای شفافیت درآمدی، بانک صادرات ایران اقدام به پیاده‌سازی برنامه‌هایی در راستای شناخت دقیق مشتریان از طریق 9 شاخص ساختار مبارزه با پول‌شویی ، اقدامات کنترلی و بازرسی، تعدد حساب‌ها، شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی، شناسایی مشتریان، حساب‌های دارای نماینده، شناسه شهاب، مشتریان کمتر از 18 سال و آموزش، به ذکر جزئیات مقررات و قوانین مترتب بر تخلفات و جرم در بخش مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم پرداخت. 

دریافت اطلاعات مشتریان از دیدگاه طراحان و برنامه‌ریزان بانک صادرات ایران، مختص مبارزه با پولشویی نیست، بلکه با توجه به اهداف این بانک در مسیر هوشمند شدن و به کارگیری ظرفیت‌های مهم بانکداری غیرحضوری، باید با شناخت درست از مشتریان خود با انجام تحلیل‌های مناسب برای آنها محصول مناسب طراحی کند. 

سامانه توثیق الکترونیکی دارایی (ست) این بانک در مسیر شفافیت دارایی‌ها از جمله ابزارهای ارائه شده توسط بانک صادرات ایران است که در این مسیر می‌تواند راهگشای بزرگی باشد. این سامانه نه تنها برای بانک صادرات ایران بلکه برای تمامی صنعت مالی کشور قابل استفاده است. 

وثیقه‌گیری و تأمین مالی، تجهیز و تخصیص منابع در دنیای امروز دیگر تنها مختص به بانک‌ها نیست و سایر شرکت‌ها و گروه‌های متعدد این خدمات را ارائه می‌دهند. در عین حال با توجه به دو مشکل ضامن و راهن در مباحث حقوقی و شرایط ضمانت در بانک‌ها و موسسات اعتباری به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود همچنین برخی از دارایی‌های اشخاص امروزه در بانک‌ها به عنوان وثیقه‌های سنتی شناخته نمی‌شود و بانک‌ها از گرفتن آنها به عنوان وثیقه تسهیلات خودداری می‌کنند. 

کاهش زمان وثیقه‌گذاری به کمتر از ۲۴ ساعت صرفا با داشتن کد سجامی، عدم نیاز مراجعه حضوری به شعب بانک، تنوع در وثیقه‌گذاری، تناسب ارزش وثیقه با میزان تسهیلات دریافتی همچنین استفاده از برخی دارایی‌های راکد از جمله، طلا، مجوز معدن، سیم‌کارت موبایل، پاداش پایان بازنشستگی، استفاده از مدل‌های بازار سرمایه، چابک‌سازی بانک‌ها و کاهش هزینه‌های بانک‌ها را از جمله مزیت‌های سامانه «ست» است.

بانک صادرات به عنوان یکی از بانک‌های پیشرو رونمایی از سامانه توثیق الکترونیک را رقم زد و توانست به‌طور عملیاتی از این ظرفیت رونمایی کند و با رونمایی از این سامانه عملا شاهد شغل حرفه‌ای توثیق الکترونیک نیز خواهیم بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied