شمانیوز
شما نیوز

قیمت خودرو

احتمالات مختلف بازار خودرو | روند قیمت خودرو صعودی است یا نزولی؟

در این گزارش به بررسی احتمالات مختلف بازار خودرو خواهیم پرداخت.

احتمالات مختلف بازار خودرو | روند قیمت خودرو صعودی است یا نزولی؟

به گزارش شما نیوز، قیمت خودرو یکی از مباحث روز است. قیمت خودرو متغییر است. قیمت خودرو در کارخانه با قیمت خودرو در بازار آزاد متفاوت است. کارشناسان بسیاری به تحلیل قیمت خودرو می‌پردازند.

بابک صدرایی گفت: در صورت تداوم افزایش نرخ دلار و ورود آن به کانال 60 هزار تومان با افزایش 20 درصدی قیمت خودرو رو‌به‌رو خواهیم شد مگر اینکه عرضه انواع خودرو تقویت شود.

وی درباره تاثیر افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته بر قیمت خودرو گفت: دلار مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت خودرو است و در بسیاری از مواقع قیمت خودرو جلوتر از قیمت دلار حرکت می‌کند، به این معنا بسیاری از خودروها همواره در بازار با قیمت کنونی دلار قیمت‌گذاری نمی‌شوند بلکه با احتساب قیمتی بالاتر از قیمت کنونی دلار نرخ‌گذاری می‌شود و این امر به ویژه در مورد خودروهای وارداتی دست دوم رایج‌تر است.  

وی افزود: بنابراین اگر جریان کنونی که در افزایش قیمت دلار شکل گرفته مقطعی نباشد و دلار به کانال 60 هزار تومان وارد شود و این افزایش قیمت موقتی، هیجانی و متاثر از رویدادهای اخیر سیاسی نباشد، بی‌تردید به تناسب افزایش قیمت دلار جهش قیمت خودرو نیز تداوم خواهد یافت و در آینده نزدیک افزایش 20 درصدی قیمت خودرو را در پیش خواهیم داشت.

صدرایی ادامه داد: هنوز افکار عمومی بر این باور است که جریان کنونی افزایش نرخ دلار دائمی نیست و به دلیل رویدادهای سیاسی که در منطقه حادث شده شوکی هیجانی به بازار وارد شده است و در صورت آرام شدن شرایط، دلار به نرخ‌های پیشین بازمی‌گردد. همچنین این تصور وجود دارد که دولت با هدف تامین بودجه مورد نیاز برای پرداخت پاداش و عیدی پایان سال دست به نوسان‌گیری دلار زده و پس از گذر از این بازه زمانی دوباره قیمت دلار را به جریان طبیعی خود بازمی‌گرداند.

این کارشناس تصریح کرد: اگر این گمان‌ها درست نباشد و رشد قیمت دلار تا یک ماه دیگر نیز ادامه یابد، علاوه بر بازار خودرو که اکنون نیز جهش قیمت‌ها را تجربه می‌کند، شرکت‌های خودروساز به ویژه سازندگان خودروهای مونتاژی نیز قیمت محصولات خود را افزایش خواهند داد. هرچند ممکن است قیمت خودروهای ساخت دو خودروساز بزرگ کشور به صورت دستوری ثابت نگه داشته شود، اما این دستوری شدن نه تنها به کاهش قیمت در بازار نمی‌انجامد بلکه گرانی خودرو در بازار را تشدید می‌کند، چون با قیمت دستوری توزیع خودرو نامناسب می‌شود.

وی میانگین افزایش کنونی ارزش خودرو را در بازار در پی گرانی دلار 15 درصد برآورد کرد و گفت: در همین حال خودروهایی که عرضه آنها کمتر است افزایش بیشتر و انواعی که عرضه آنها بیشتر است افزایش کمتر را تجربه خواهند کرد.

صدرایی خاطرنشان کرد: تنها عاملی که می‌تواند در ماه‌های پیش رو شیب افزایش قیمت خودرو را کم کند، افزایش عرضه خودرو از سوی خودروسازان داخلی است. با توجه به اینکه خبری از واردات نیست و 7000 خودرویی هم گفته شده وارد شده‌اند هنوز حتی پلاک نشده‌اند و دولت هم وعده‌ای که برای واردات 100 هزار خودرو داده بود را عملی نکرده و تنها 5 تا 6 درصد از تعداد موعود وارد شده؛ بنابراین‌ها می‌توان از واردات خودرو به عنوان پروژه‌ای شکست‌خورده یاد کرد.

وی در نهایت یادآور شد: در شرایط افزایش قیمت دلار به طور معمول کسی به دلیل نگرانی از متضرر شدن حاضر به فروش خودرو نیست.

منبع: ایلنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied