شمانیوز
شما نیوز

مومیایی

محققان ظاهراً به راز عجیب جیغ‌زدن این مومیایی ٣ هزار ساله پی بردند

محققان ظاهراً به راز عجیب جیغ‌زدن این مومیایی ٣ هزار ساله پی بردند

یک مومیایی مصری که به دلیل دهان باز، انقباض در ناحیه فک و حالت چهره‌اش به مومیایی جیغ‌زن شهرت دارد، سال‌هاست توجه باستان‌شناسان را به خود جلب کرده است.

به گزارش شمانیوز: این مومیایی که به «زن درحال جیغ‌زدن» مشهور است، سال 1935 در تابوتی چوبی که در مقبره سمنوت (Semnut)، معمار مشهور دوران سلطنت حتشپسوت، قرار داشته، کشف شد. به گفته محققان دانشگاه قاهره، او با موادی گران‌قیمت و وارداتی مومیایی شده است. باتوجه‌به مرغوب‌ بودن این مواد و نحوه مومیایی‌ شدن، علت جیغ این زن به فرایند اشتباه مومیایی‌کردن مربوط نیست.

این محققان که نتایج پژوهششان در مجله Frontiersمنتشرشده، می‌خواستند درباره این زن و نحوه مرگ او بدانند؛ بنابراین بقایای جسد او را دقیق بررسی کردند. آن‌ها با سی‌تی‌اسکن، جسد او را با دقت تصویربرداری کردند تا آن را با جزئیات مطالعه کنند و کالبدشکافی مجازی انجام دهند.

محققان با بررسی مواد مومیایی و نحوه تدفین او، متوجه شدند علت جیغ‌زدن نمی‌تواند به فرایند مومیایی‌کردن ارتباط داشته باشد و مسئله دیگری مطرح بوده است. در مواردی، ماهیچه‌های انسان درحال مرگ ممکن است قفل و دچار مرگاخُشکی یا ریگورمورتیس (Rigor mortis) شود. برخی از این اسپاسم‌های جسد (Cadaveric spasm) به‌راحتی قابل‌برگشت نیست. به گفته محققان، چنین اسپاسمی، نشان‌دهنده این است که فرد در حالتی غیرعادی و از ناراحتی شدید مرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی