شمانیوز
شما نیوز

اتباع افغانستانی

اتباع افغانستانی این خبر را حتما بخوانند / شرایط لازم برای بیمه شدن اتباع افغانستانی با کارت اقامت

اتباع افغانستانی این خبر را حتما بخوانند / شرایط لازم برای بیمه شدن اتباع افغانستانی با کارت اقامت

بیمه‌هایی که برای اتباع بیگانه به طور مستقیم صادر می‌‎شود شامل بیمه حوادثِ اتباع خارجی و بیمه سلامت است. البته بیمه مسئولیت کارفرمایان نیز به طور غیر مستقیم می‌‎تواند اتباع خارجی شاغل را تحت پوشش خود قرار دهد.

به گزارش شمانیوز:  در سال‌های اخیر و همزمان با بازگشت دوباره طالبان به قدرت درصد مهاجرت در کشور افعانستان روند فزاینده‌ای داشت و حضور مهاجران افغان در ایران یک رکورد جدید به ثبت رساند. 

آمارهای رسمی حاکی از آن است که حدود 25میلیون افغانستانی در ایران زندگی می‌کند که بخش اعظمی از آنها فاقد مجوزها مهاجرتی هستند و به صورت غیرقانونی از مرزها وارد کشور شده‌اند. 

بیشتر مهاجران افغان در مشاغل سختی مانند کارگری و ... فعالیت می‌کنند که علاوه بر دستمزد نه چندان بالا از امنیت مناسبی هم برخوردار نیستند. با این وجود موضوع پوشش بیمه‌ای مهاجران افغان یک سوال بسیار جدی است. 

طبق قوانین کشور، اتباع خارجی نمی‌توانند در ایران مشغول به‌کار شوند. این افراد در صورت داشتن گذرنامه ورود با حق کار مشخص و پروانه کار، می‌توانند از امکان اشتغال برخوردار شوند. بنابراین اتباع خارجی که گذرنامه و پروانه کار ندارند مشمول قانون کار نیستند. آنها همچنین نمی‌توانند از  مزایای بیمه تأمین اجتماعی استفاده کنند. این قانون همچنین مسؤلیتی را برای کارفرمایان و پیمانکاران به‌وجود می‌آورد. طبق این قانون به کارگیری افراد در مشاغل، بدون داشتنِ بیمه حوادثِ اتباع خارجی و بیمه سلامت ممنوع است. اتباع خارجی مقیم ایران، موظفند خود و افراد تحت تکفلشان را بیمه کنند. بیمه‌هایی که برای این افراد بطور مستقیم صادر می‎شود شامل بیمه حوادثِ اتباع خارجی و بیمه سلامت است. البته بیمه مسئولیت کارفرمایان نیز بطور غیر مستقیم می‎تواند اتباع خارجی شاغل را تحت پوشش خود قرار دهد.

شرایط ثبت نام بیمه  اتباع خارجی تامین اجتماعی چیست؟

ثبت نام بیمه اتباع خارجی تامین اجتماعی، تابع شرایطی است. به عنوان مثال اتباع خارجی که شماره گذرنامه و شناسه فراگیر دارند و در محلی مشغول به فعالیت هستند، می توانند در سازمان تامین اجتماعی ثبت نام شوند. پس از ثبت نام برای این اتباع شماره اختصاصی تامین اجتماعی ، در نظر گرفته می شود. زنان خانه داری که جزو اتباع خارجی هستند نیز می توانند از پوشش بیمه تامین اجتماعی در صورت داشتن کارت اقامت و گذرنامه معتبر بهره مند شوند.

اتباع خارجی حق استفاده از بیمه بیکاری را دارند؟

لازم به ذکر است حداکثر سن قابل قبول برای ثبت نام بیمه زنان خانه دار اتباع خارجی، 50 سال است. صاحبان مشاغل آزاد اتباع خارجی هم با در دست داشتن پروانه کار و مدارک هویتی می توانند از ثبت نام بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند. لازم به ذکر است که تقریبا تمامی پوشش های بیمه تامین اجتماعی شامل اتباع خارجی بیمه شده نیز می شود و این افراد تنها امکان استفاده از بیمه بیکاری را نخواهند داشت.

 

 

 

جزئیات خبر
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی