شمانیوز
شما نیوز

گرما

چند راه کار طلایی برای خلاص شدن از گرمای تابستان

چند راه کار طلایی برای خلاص شدن از گرمای تابستان

چگونه وقتی هیچ سیستم سرمایشی در خانه نداریم گرمای طاقت فرسای 40 درجه سانتیگراد تابستان را تحمل کنیم؟ آیا واقعا امکان خنک شدن بدون سیستم سرمایشی وجود دارد؟

به گزارش شمانیوز: یکی از راحت‌ترین راه‌های خنک شدن این است که سیستم سرمایشی خانه را روی پایین‌ترین دما و بالاترین دور فن تنظیم کرده و تا زمانی که قبض برق مصرفی بدستمان برسد از سرمای زیاد آن لذت ببریم و هنگام دیدن رقم مبلغ پرداختی برق مصرفی، به اندازه ای  گرما در وجودمان بیاید که هیچ کولری توانایی خنک کردنش را نداشته باشد!! با خرید چیلر هوا خنک که دستگاهی برای سرد کردن آب است و از آن برای خنک شدن هوای داخل ساختمان نیز استفاده می‌شود، می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

12 راه مؤثر که بدون هزینه‌، شما را خنک میکنند

در این مطلب با 12 راه مؤثر که بدون هیچگونه هزینه‌ای معجزه کرده و شما را خنک میکنند، آشنا میشویم.

1 – پنجره‌ها را در طول روز بسته نگه دارید

برای خنک نگه داشتن فضای خانه باید به گردش هوا توجه کنید. وقتی دمای بیرون بالای 24 درجه سانتیگراد هست باید پنجره‌ها بسته و وقتی دمای بیرونی زیر 24 درجه است پنجره‌ها را باز کنیم. پایین‌ترین دما در طول روز معمولاً بین ساعت 4 تا 7 صبح و در شب از ساعت 9 شب به بعد می‌باشد. پس در طول این زمان‌ها پنجره‌ها را باز نگه دارید.

بستن پنجره ها در تابستان و گرمای هوا

2 – پرده اتاق یا محل کارتان را درست انتخاب نمایید

برای جلوگیری از وارد شدن گرما به خانه باید پرده مناسب انتخاب شود. شاید الان فکر می‌کنید پارچه‌های زخیم و تیره گزینه مناسبی باشند ولی آنها دقیقاً برعکس عمل می‌کنند. طبق تحقیقات مرکز پژوهشی یو سی اس بی (UCSB) سانتا باربارا آمریکا مواد تیره رنگ فوتون‌های بیشتری نسبت به مواد روشن جذب می‌کنند به این معنی که گرمای بیشتری به خود می‌گیرند و زود گرم می‌شوند. بهتر است سراغ پارچه‌های کتانی بارنگ‌های خنثی و روشن برویم. این نوع پرده‌ها خاصیت‌های دیگری هم دارند؛ اول اینکه سازگار با محیط زیست هستند، دوم اینکه ضد حساسیت می‌باشند و سوم اینکه مقاوم در برابر قارچ و کپک هستند.

انتخاب پرده اتاق یا محل کار در تابستان

3 – فرش، قالیچه، موکت و کوسن‌های روی مبل را دور کنید

شاید الان بگویید بدون این‌ موارد خانه قشنگی نخواهم داشت ولی این را باید بدانید که اگر تمایل دارید گرما در محیط خانه نباشد، باید از اجسامی که گرد و غبار به خود می‌گیرند فاصله بگیرید. در این صورت هوای خانه تمیزتر و خنک‌تر باقی می‌ماند. طبق تحقیقات پژوهشکده ویکتوریای استرالیا EPA Victoria گرد و غبار کیفیت هوای محیط را به شدت پایین می‌آورد در صورتی که موکت و فرش بیشتر برای مناطق سردسیر مفید است، وقتی شما از فرش یا موکت استفاده می‌کنید دقیقاً مثل این است که در تابستان از لباس گرم استفاده میکنید. بهترین روش استفاده از سنگ مرمر، چوب بامبو، کفپوش چوبی و یا کاشی می باشد.

 

خالی کردن فضای خانه برای فرار از گرمای تابستان

4 – دمای اتاق را بوسیله حوله مرطوب خنک کنیم

وقتی پنجره را طبق روش اول برای گردش هوا باز نگه داشته‌اید، حوله‌ای را مرطوب کنید و از پنجره به سمت داخل آویزان کنید. این روش باعث می‌شود که اتاق شما خیلی سرد و خنک گردد، ولی دقت کنید که در طول شب و مدت زیاد این کار را نکنید چون باعث می‌شود هوای اتاق بیشتر از حد شرجی شود و حس زیاد خوبی به شما نمی‌دهد. در زمان قدیم که هنوز سیستم‌های سرمایشی اختراع نشده بود مردم عادت داشتند کف اتاق را با آب خیس کنند، در این حالت دمای اتاق بلافاصله پایین آمده و امکان خواب راحت فراهم می شده است. ولی شما اصلا این روش را امتحان نکنید چون ممکن است بر اثر لیز خوردن یکی دوتا از استخوان‌هایتان بشکند!

5 – از پنکه سقفی استفاده کنید

پنکه سقفی خیلی ارزان قیمت است و امکان خنک کردن فضای زیادی را به سرعت دارد. اگر از این نوع فن‌ها استفاده می‌کنید ابتدا مطمئن شوید که در حالت تابستانه قرار دارد. بعضی از فن‌ها دو حالته هستند که می‌توانید با نگاه کردن به فن اگر خلاف عقربه‌های ساعت در چرخش است متوجه شوید در حالت کارکرد برای ایجاد باد گرم قرار دارد. در جریان باشید که ایده‌آل ترین پنکه سقفی از نظر سازمان انرژی آمریکا USA Department of Energy برای یک اتاق 21 متری، پنکه ای با پرّه‌هایی بین 89 تا 112 سانتیمتر است. البته این نوع پنکه‌ها برای هر خانه‌ای مناسب نیستند، اگر خانه‌ شما سقفی کوتاه‌تر از 240 سانتیمتر یا 2 متر و 40 سانت دارد نباید از پنکه سقفی استفاده کنید در غیر این صورت امکان به باد دادن سر خودتان را دارید!

 

استفاده از پنکه سقفی در تابستان

 

6 – وسیله سرمایشی خانگی درست کنید

خوب داره کم کم جالب میشه! آیا این می‌تواند روشی باشد برای رهایی از شرّ کولرگازی‌های پول خوار؟ نه واقعاً ولی این تردستی می‌تواند تمام بدنتان را خنک کند. پنکه‌های معمولی تنها کاری که می‌کند این هست که هوای معمولی را به این طرف و آن طرف اتاق پرت می‌کنند و حتی موتور فن خود پنکه‌ها باعث گرمای بیشتر اتاق هم می شود! ولی هرکدام از این پنکه‌ها را می‌توان به یک سیستم سرمایشی تبدیل کرد. چندتا بطری آب را بگذارید داخل فریزر تا کاملاً یخ بزنند و سپس مقابل پنکه قرار دهید تا اتاق شما خنک شود، اگر گرما خیلی زیاد هست 2 تا بطری یدک در فریزر داشته باشید و هر 4 الی 5 ساعت بطری‌ها را جابه جا کنید.

7 – رو تختی را عوض کنید

اگر روتختی شما از جنس ساتن یا الیاف مصنوعی است یهتر اینکه آن‌ها را با روتختی‌هایی از جنس کتان یا ابریشم عوض کنید. پارچه‌های کتانی عرق را جذب می‌کند و همچنین پوست را سریع خنک می‌کند. راه دیگه برای خنک کردن تخت خوابتان این هست که روتختی و روبالشی خود را قبل از اینکه بخوابید داخل یخچال بگذارید. بالش‌های از جنس پر یا فوم گرمای زیادی به خود می‌گیرند. این نوع بالش‌ها مناسب برای زمستان هستند.

8 – لباس خواب مناسب تن کنید

بهترین لباس خواب، لباس‌هایی از جنس پارچه کتان هستند زیرا بهتر می‌توانند نفس بکشند ولی از این روش بهتر، بدون لباس خوابیدن است. یک سری تحقیقات انجام شده تأثیرات خوابیدن بی لباس را ثابت کرده است؛ دانشگاه روچستر University of Rochester اعلام کرده است بدون لباس خوابیدن می تواند کیفیت خواب شما را بالا ببرد. دانشگاه آمستردام University of Amesterdam افشاء کرده است که دمای بدن شما پایین می‌آید و همچنین دانشگاه ملبورن استرلیا University of Melbourne طبق پژوهشی به این نتیجه رسیده است که این عمل باعث راحتی بیشتر و افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

9 – چراغ‌ها اضافی را خاموش کنید

این عمل نه حتی باعث کاهش گرمای خانه می‌شود بلکه باعث کاهش برق مصرفی شما هم می‌شود. بهتر است که لامپ‌های LED و فلورسنتی را جایگزین لامپ‌های حبابی کنیم. لامپ‌های LED همچنین طول عمر زیادی در حدود 25000 ساعت به همراه قیمت کمتر دارند.

10 – نقاط سرمایی بدن خود را بدانید.

یک کیسه یخ یا کمپرس سرد را بردارید و در نقاط نبض دستان خود که مابین آرنج‌ها و مچ‌های دستان هست قرار دهید، همچنین می‌توانید روی گردن و مچ پاها هم بگذارید. با این روش به سرعت دمای بدن خود را پایین می‌آورید.

 

 

نوشیدن زیاد آب در تابستان

11 – آب زیاد بنوشید

بعضی از ما انسان‌ها خیلی تنبلی می‌کنیم تا یک لیوان آب را برای خودمان بریزیم! چرا اینقدر مهم است که به بدنمان آبرسانی کنیم؟ طبق پژوهشی که توسط انجمن قلب آمریکا American Heart Assosiation به عمل آمده است، وجود میزان کافی آب در بدن انسان از ورم پا و سر درد گرفته تا حتی گرما زدگی و سکته قلبی، جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید از میوه‌های آب‌دار در تابستان استفاده کنید به طور مثال هندوانه، طالبی، هلو، توت فرنگی و گریپ فروت می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند ولی باید دقت کنید از مصرف نمک، شکر و قند و آب میوه‌های شرکتی و حتی شربت‌های خانگی دوری کنید زیرا مصرف قند و نمک باعث خشکی بدن شده و شما را بیشتر تشنه می‌کنند.

 

12 – کتری برقی را جایگزین سماورهای گازی کنید

یکی از اشتباهات رایج در طول فصل گرما مخصوصاً در ادارات، این است که برای دم کردن چای از سماورهای گازی استفاده می‌کنند، این کار نه تنها باعث تولید گرمای زیاد در محیط می‌شود بلکه باعث هدر رفتن منابع طبیعی نیز خواهد شد. توصیه من به شما این است که از کتری برقی استفاده کنید. با این روش آب سریع‌تر جوش آمده، گرمای کمتری تولید شده و از اسراف گاز جلوگیری می‌شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی