شمانیوز
شما نیوز

بنزین امسال سهمیه‌بندی و دونرخی نمی‌شود

بنزین امسال سهمیه‌بندی و دونرخی نمی‌شود

در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

به گزارش شمانیوز؛ نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

21 شهریور 1374؛ برگزاری سمینار خصوصی‌سازی کشورهای عضو اکو

سمینار خصوصی‌سازی کشورهای عضو پیمان همکاریهای اقتصادی «اکو» آغاز به کار کرد.

در این سمینار که در شهر استانبول ترکیه برپا شده و تا 24 شهریورماه ادامه دارد، هیات های نمایندگی از کشورهای عضو اکو، اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن ایران، اتاق اکو و همچنین نمایندگانی از وزارت خارجه وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع  یران سازمان صنایع ملی ایران، سازمان بورس اوراق بهادار و نیز نمایندگان و کارشناسان صنعتی ترکیه، کمیسیون اروپایی، وزارت خارجه ترکیه و بانک بین‌المللی بازسازی و توسعه شرکت کرده‌اند و مسائل گوناگون مربوط به برنامه‌های خصوصی‌سازی را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

21 شهریور 1384؛ بنزین امسال سهمیه‌بندی و دونرخی نمی شود

کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با سهمیه‌بندی و دو نرخی کردن بنزین در سال جاری مخالفت کرد.

کمال دانشیار گفت: دولت آقای خاتمی لایحه‌ای تحت عنوان لایحه نحوه تامین یارانه موردنیاز برای واردات بنزین به مجلس داده بود که در آن آمده بود برای دو ماه مرداد و شهریور سال‌جاری، 80 میلیارد تومان معادل 900 میلیون دلار از حسب ذخیره ارزی به منظور واردات بنزین برداشت شود و از بعد از این تاریخ یعنی از مهرماه سال جاری بنزین دونرخی شود.

وی ادامه داد: در لایحه آمده بود براساس دو  نرخی کردن، بنزین تولید داخل با نرخ 80 تومان و بنزین وارداتی براساس قیمت تمام‌شده (حدود هر لیتر 400 تومان) باشد و همچنین بنزین براساس سهمیه‌بندی توزیع شود و مبنای سهمیه‌بندی، میزان تولید داخلی و تعداد خودروهای سواری باشند.

سواری شخصی 150 لیتر در ماه، سواری دولتی 300 لیتر در ماه و سواری تاکسی 900 لیتر در ماه.

دانشیار تصریح کرد: کمیسیون انرژی با این لایحه و دو نرخی کردن و سهمیه‌بندی بنزین مخالفت کرده و مقرر شد که 2.5 میلیارد دلار برای باقی مانده سال‌جاری از حساب ذخیره ارزی برداشته شود.

مازاد درآمد نفتی ایران با عجله هزینه می‌شود

نشریه میس در آخرین بررسی خود به ارزیابی نحوه استفاده از مازاد درآمدهای نفتی در پنج کشور تولیدکننده نفت در آسیا پرداخته است که براساس آن تنها ایران طی چند سال گذشته به برداشت عجولانه و شتاب هزینه شده است و احتمال می‌رود شاید بخشی از این منابع مهم ارزی ضایع و تلف شده باشد.

براساس گزارش نشریه بررسی‌های اقتصادی خاورمیانه، هرچند کشورهای منطقه خلیج فارس معمولا از شفافیت مالی کافی در نظام بودجه برخوردار نیستند، ولی طرح‌های این کشورها برای نحوه هزینه مازاد درآمد نفتی تا حدودی زیان کرده است و به نظر می‌رسد که مازاد درآمد نفتی بیشتر این کشورها به سمت توسعه زیرساخت‌های غیرنفتی سوق یافته و در برخی از کشورها به برآورد شدن نیازهای مالی جاری اختصاص می‌یابد.

این نشریه به درآمد 28 میلیارد دلاری ایران در سال 83 ناشی از صادرات نفت اشاره کرده و می‌افزاید، رقم مصوب واریزی درآمد نفت به خزانه در بودجه سال گذشته 16.1 میلیارد دلار بوده و با وجود مازاد 12 میلیارد دلاری در سال گذشته بخشی از این مازاد به حساب ذخیره ارزی ایران واریز نشده است.

ترک‌سل از پروژه اپراتور دوم کنار گذاشته شد

یکی از اعضای کنسرسیوم ایران سل طی یک جسله مطبوعاتی به نمایندگی از طرف ایرانی این کنسرسیوم خبر از قطع ارتباط این کنسرسیوم برنده اپراتور دوم با شرکت ترک‌سل سرمایه‌گذاری خارجی این پروژه داد.

محمودزاده که مدیرعاملی شرکت صاایران شرکت ایرانی – به همراه بنیاد مستضعفان – پروژه اپراتور دوم را برعهده دارد، بعد از کمی توضیح درباره روند شکل‌گیری این پروژه گفت: شرکای ایرانی تصمیم گرفته‌اند که مذاکرات خود را از همین امروز با شرکت آفریقایی MTN آغاز کنند و با شرکت ترکیه‌ای هم قطع ارتباط کرده‌اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی