شمانیوز
شما نیوز

این خبربروز رسانی خواهد شد ...

آخرین خبرها از مذاکرات هسته ای - سه شنبه 11 فروردین

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): مذاکرات هسته ای لوزان هفتمین روز خود را آغاز کرده و دیپلمات ها تلاش های برای دستیابی به راه حل تا پایان ماه مارس (۱۱ فرودین) را از سر گرفته اند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

مذاکرات هسته ای لوزان وارد هفتمین روز خود شده است تا دیپلمات ها بار دیگر رایزنی و چانه زنی ها را برای دستیابی به راه حل هایی درباره چارچوب یک توافق احتمالی و نیز نحوه ادامه مذاکرات، آغاز کنند.

در حالیکه گزارش ها حاکی از تداوم مذاکرات تا روز سه شنبه (11 فرودین - 31 مارس) است، تمام وزاری خارجه گروه 1+5 نیز به مذاکرات پیوسته اند تا آخرین تلاش ها را برای دستیابی به راه حل هایی به منظور تداوم مذاکرات تا انتهای ماه ژوئن (10 تیر) ادامه دهند.

علی رغم فضاسازی های متعدد رسانه های غربی به منظور فشار بر تیم مذاکره کننده هسته ای، سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد کشورمان، تأکید کرده است که هیچگونه توافقی تاکنون با گروه 1+5 منعقد نشده و علی رغم پیشرفت هایی که صورت گرفته است هنوز چندین مسأله وجود دارند که تلاش ها برای دستیابی به راه حل برای آنها ادامه دارد.

در حقیقت، در این دور از مذاکرات نباید انتظار دستیابی به توافقی الزام آور برای طرفین را داشت، بلکه همانگونه که دیپلمات های ارشد کشورمان نیز بیان کرده اند هدف از مذاکرات لوزان 2 دستیابی به فهمی مشترک و نیز راه حل هایی است تا بر اساس آنها مذاکرات هسته ای به منظور دستیابی به توافق جامع در تابستان ادامه یابد.

در ادامه تحولات مذاکرات هسته ای لوزان به صورت لحظه به لحظه ارائه می شود.

11 فـــــروردیــــــــــــــــــــــــــــــــــــن

22:46 مذاکرات بین وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 پس از پنج ساعت برای تنفسی کوتاه متوقف شد. وزیر خارجه چین نیز با ترک مذاکرات عازم پکن شد.

21:06 بعیدی نژاد:تحریم ها حل شده اما موضوعات مرتبط با تحریم ها با قی ما نده اند. عضو تیم مذاکره کننده کشورمان می گوید: "موضوع تحریم ها حل شده نه طی امروز و دیروز، ما گفت وگوهای طولانی در این زمینه داشتیم. [اما] موضوعات مرتبط با تحریم هنوز روی میز باقی است.

20:19 مقام آمریکایی: مذاکرات هسته ای لوزان می تواند تا فردا ادامه داشته باشد. یک مقام ارشد آمریکایی در ایمیلی که برای خبرنگاران حاضر در لوزان، سوئیس ، ارسال شد، گفت: "کارشناسان و دیپلمات های ما به شدت در حال فعالیت هستند که ببینند آیا می توانیم به توافقی برسیم."

19:35 نتانیاهو: توافق لوزان راه ایران را برای ساخت بمب اتمی مهیا می کند.

18:59 لاوروف وارد هتل بوری واژ شد و به مذاکرات هسته ای پیوست.

18:56 رویترز: تفاهم اولیه مورد توافق محرمانه خواهد بود. در حالی که ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق جامع هسته ای رو به پایان است، روند مذاکرات تسریع شده و مقام ها نسبت به هرگونه توافق که احتمالا شکننده و ناقص باشد، هشدار می دهند.

18:50 کمالوندی: مذاکرات کند اما پیشرفت دارد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به اینکه علی اکبر صالحی امروز سه دیدار در لوزان داشته است عنوان کرد که مذاکرات کند اما پیشرفت دارد.

17:06 جلسه ایران با 1+5 پس از یک تنفس یک ساعته از سر گرفته شد.

16:53 یک مذاکره کننده ارشد هسته ای: بحث ها همچنان ادامه دارد و تصمیمی گرفته نشده. یک مذاکره کننده ارشد هسته ای در پاسخ به ادعای آسوشیتدپرس در مورد صدور یک بیانه کلی و اسناد همراه با آن در پایان مذاکرات امروز لوزان گفت که بحث ها همچنان ادامه دارد و تصمیمی گرفته نشده است.

15:47 لاوروف به سوی لوزان ره سپار شد.

14:22 وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 برای سومین بار دیدار کردند. وزرای خارجه ایران و گروه 1+5، به غیر از سرگی لاوروف، برای سومین بار طی مذاکرات جاری لوزان 2 به رایزنی با یکدیگر پرداختند.

13:59 آسوشیتدپرس: مذاکرات لوزان با صدور یک بیانیه پایان می پذیرد. منابع خبری گزارش دادند که مذاکرات هسته ای در لوزان با توافق برای تداوم در یک فاز جدید پایان می پذیرد.

13:30 اشتاین مایر: مذاکرات هسته ای کمی در بحران قرار دارد. وزیر خارجه آلمان در سخنانی اظهار کرد که مذاکرات هسته ای کمی در بحران قرار دارد و رویکرد تازه ای در پیش گرفته شده است، اما باید دید نهایتا چه حاصل می شود.

12:54 لاوروف: شانس زیادی برای رسیدن به توافق در مذاکرات هسته ای وجود دارد. وزیر خارجه روسیه که در مسکو به سر می برد در سخنانی گفت که شانس زیادی وجود دارد که مذاکرات هسته ای به حصول یک توافق منتج شود.

12:33 ریابکوف: امیدوارم که به طرز مثبتی غافلگیر شوید. معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه که سرگئی لاوروف امروز بعد از ظهر به لوزان باز می گردد، در مورد نتایج مذاکرات گفت: امیدوارم که شما به طرز مثبتی غافلگیر شوید.

11:17 نشست دوجانبه صالحی و مونیز با حضور عراقچی، تخت روانچی و شرمن برگزار شد.

11:00 وانگ یی، وزیر خارجه چین در حیات هتل بوریواژ، محل مذاکرات هسته ای لوزان 2، جلسه ای داخلی با هیئت مذاکره کننده چینی برگزار کرد.

10:06 نشست وزرای خارجه ایران و کشورهای گروه 1+5 برگزار شد. البته ریاست هیئت روسی را در این نشست ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه بر عهده دارد. لاوروف، بعد از ظهر دیروز بود که به علت مشغله کاری لوزان را به مقصد روسیه ترک کرد، اما احتمالا امروز به محل مذاکرات باز می گردد. 09:45 بر اساس نظرسنجی مشترک واشنگتن پست و ای بی سی نیوز، 59 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی از توافق هسته ای با ایران حمایت و 31 درصد با آن مخالفت کردند. 09:30 ادامه مذاکرات از ساعت 11:30 به وقت تهران آغاز خواهد شد.

01:54 حمید بعیدی نژاد، معاون وزیر امور خارجه کشورمان، می گوید: "همه با جدیت تلاش می کنند، توافقی فعلا حاصل نشده و سخت و جدی کار می کنیم."

01:26 بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، با اشاره به اینکه مذاکرات از ساعت 08:30 به وقت لوزان (11:00 به وقت تهران) شروع می شود گفت: "هنوز مشخص نیست که [به راه حل] می رسیم یا نه فردا باید دید به چه شکل پیش می رود."

01:21 امروز صبح، ایران و گروه 1+5 در نشستی جامع گرد هم می آیند.

00:54 لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، می گوید مسائل مهمی وجود دارد و مذاکرات تمام شب ادامه خواهد داشت. این خبربروز رسانی خواهد شد ...

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied