شمانیوز
شما نیوز

موزه مرد مجسمه‌های آهنی هنوز بلاتکلیف است

هشت سال از درگذشت «ژازه تباتبایی» و مطرح شدن بحث تبدیل خانه این هنرمند به موزه توسط شهرداری می‌گذرد، اما هنوز سرنوشت این خانه، آثارش و ساماندهی آن به سرانجام مشخصی نرسیده است.

هشت سال از درگذشت «ژازه تباتبایی» و مطرح شدن بحث تبدیل خانه این هنرمند به موزه توسط شهرداری می‌گذرد، اما هنوز سرنوشت این خانه، آثارش و ساماندهی آن به سرانجام مشخصی نرسیده است.

به گزارش خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، بهمن‌ماه 1387، یک سال پس از درگذشت ژازه تباتبایی - نقاش و مجسمه‌ساز معاصر -، بزرگداشتی برای این هنرمند برگزار و در این مراسم موضوع حفظ خانه (گالری) او و آثار موجود در آن توسط شهرداری تهران مطرح شد. پس از مدتی بحث پیگیری، خرید این خانه به سازمان زیباسازی شهرداری تهران محول شد تا اقدامات لازم را برای حفظ و نگهداری این مکان انجام دهد.

در این مدت که موضوع خریدن آثار این هنرمند مطرح شده، به‌نظر می‌رسد شهرداری تهران تنها خریداری نیست که به‌دنبال در اختیار داشتن خانه ژازه و آثار موجود در آن است؛ خانه این هنرمند خریداران دیگری از بخش خصوصی دارد که گویا در حال رایزنی با خانواده او هستند. جمشید مرادیان - مجسمه‌ساز - در گفت‌وگویی که به‌مناسبت هشتمین سالگرد درگذشت ژازه تباتبایی با ایسنا داشت، از مذاکره‌ی یک گالری‌دار خصوصی با خانواده ژازه خبر داد که البته هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است.

ژازه تباتبایی که به مرد مجسمه‌های آهنی ایران معروف است یکی از پیشگامان گالری‌داری در ایران بود. در دوره‌ای که هنوز تأسیس گالری و نمایش آثار هنری در ایران جا نیفتاده بود، این هنرمند گالری‌ای تأسیس کرد که محل نگهداری آثار زیادی بود و اکنون نیز به آن، قابلیت تبدیل شدن به یک موزه را بخشیده است. به‌نظر می‌رسد وجود همین آثار، کسانی را از بخش خصوصی برای خریدن خانه ژازه و آثار موجود در آن ترغیب کرده است.

به گفته‌ی سیدمجتبی موسوی که اکنون معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران است، پرونده‌ی خریدن خانه ژازه و آثار آن همچنان در سازمان زیباسازی باز است و شهرداری پیگیری می‌کند تا این موضوع به سرانجام برسد و تهران صاحب یک موزه دیگر شود.

گالری ژازه یک موزه کامل است

در مراسم بزرگداشتی که یک سال پس از درگذشت ژازه تباتبایی برگزار شد، حسن حامدی - سردبیر نشریه تندیس - اظهار کرده بود: گالری ژازه بدون کم‌وکسر یک موزه کامل است که باید قدر آن دانسته شود. امیدواریم شهرداری یا هر مسؤول دیگری که وظیفه پیگیری این موضوع را دارد، هرچه سریع‌تر به وضعیت این گالری رسیدگی کند.

خسرو سینایی - کارگردان سینما و از دوستان ژازه - نیز در آن مراسم گفته بود: این شهر چه زود فراموش می‌کند که روزی یک هنرمند با همت شخصی خود گالری ساخت، و یک فرهنگ را توسعه بخشید و امروز با رفتن او، یک مکان فرهنگی در این شهر گم شد. اگر ژازه به جای این‌که آنقدر بنده‌ی هنرش باشد کمی بنده‌ی عقل می‌بود، شاید امروز گالری‌اش وضعیت بهترین داشت، اما او راه هنر را عاقلانه طی نکرد و عاشقانه این مسیر را پیمود.

سیدمجتبی موسوی که پیش‌تر نیز مدیر اداره حجم سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران بود، در گفت‌وگویی که تیرماه سال 1388 با ایسنا داشت، از رایزنی‌های صورت‌گرفته برای خریدن خانه و گالری ژازه خبر داده و گفته بود: پیش از این قرار بود سازمان فرهنگی - هنری شهرداری اقدام به خریدن خانه ژازه بکند، اما در ادامه کار، سازمان زیباسازی با کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی وارد مذاکره شد و طی صحبت‌هایی که با احمد مسجد‌جامعی - رییس این کمیسیون - انجام شد، قرار است به‌زودی برای خریدن خانه ژازه که موزه‌ای از آثار این هنرمند و دیگر هنرمندان عرصه تجسمی است، اقدام کنیم.

شهرداری همچنان پیگیر خریدن خانه ژازه است

اما حالا سیدمجتبی موسوی - معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره‌ی سرنوشت خانه ژازه تباتبایی - نقاش و مجسمه‌ساز معاصر - اظهار کرد: از همان سالی که نکوداشت این هنرمند در اولین سالگرد درگذشتش به‌عنوان اولین نشست پژوهش هنر در نگارخانه «برگ» برگزار شد، خریدن خانه‌اش و آثاری که از او و دیگر هنرمندان در آن نگهداری می‌شود، توسط سازمان زیباسازی و شهرداری مطرح بود.

او ادامه داد: خریدن خانه - گالری این هنرمند به‌عنوان یکی از معتبرترین گالری‌های تهران تا امروز در دستور کار بوده و در سطوح بالای مدیریتی درباره‌ی آن جلساتی برگزار و پیگیری‌هایی انجام شده است که امیدواریم با رفع مشکلات بتوانیم این موضوع را به سرانجام برسانیم.

موسوی درباره‌ی موانع به تعویق افتادن خریدن خانه - گالری ژازه تباتبایی توسط شهرداری نیز گفت: بیشتر مشکلات ما تا کنون به مسائل انحصار وراثت و موارد خانوادگی مربوط بوده که ان‌شاءالله با رفع این موانع بتوانیم گالری ژازه را برای تهران و شهروندانش به یک موزه تبدیل کنیم.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی همچنین اضافه کرد: خانواده ژازه تباتبایی عمدتا خارج از ایران هستند و ساکن نبودن آن‌ها در ایران، از دیگر مشکلاتی است که خریدن خانه‌ی این هنرمند را به تعویق انداخته است. با این حال، پرونده این موضوع همچنان در سازمان زیباسازی باز است و پیگیری می‌شود.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied