شمانیوز
شما نیوز

انتشار چند مجموعه شعر در آستانه نمایشگاه

مجموعه رباعی «این زندگی پیامکی را دریاب»، مجموعه هایکوهای غیرژاپنی «یک داوودی سپید، فقط یکی» و مجموعه مینی‌مال‌ «بگو، بخند، گریه کن» در آستانه‌ی نمایشگاه کتاب تهران منتشر شد.

مجموعه رباعی «این زندگی پیامکی را دریاب»، مجموعه هایکوهای غیرژاپنی «یک داوودی سپید، فقط یکی» و مجموعه مینی‌مال‌ «بگو، بخند، گریه کن» در آستانه‌ی نمایشگاه کتاب تهران منتشر شد.

به گزارش بخش ادبیات و کتاب ایسنا، «این زندگی پیامکی را دریاب»، مجموعه رباعی «داوود ملک‌زاده»، هفتاد و شش رباعی را در چهار بخش شامل می‌شود. در بخش سوم این مجموعه، شانزده رباعی به چهره‌های فرهنگی و سیاسی کشور تقدیم شده است.

در این بخش که «خوش باش!» نام دارد، رباعی‌هایی به افرادی چون حسن روحانی، محمدرضا شفیعی کدکنی، اکبر اکسیر، محمد خادمی، شهرام پوررستم، منصور بنی‌مجیدی، صمد جامی، رضا رفیع، راشد انصاری، طاهر خیامی، خلیل جوادی، یاسر قنبرلو و جلیل صفربیگی تقدیم شده است.

بخش اول این مجموعه هم رباعی‌هایی با موضوع‌های اجتماعی و عاشقانه را شامل می‌شود. همچنین در بخش دوم کتاب، با عنوان «آدم‌نامه»، رباعی‌هایی با موضوع "آدم و حوا" درج شده است.

بخش چهارم و پایانی این مجموعه رباعی هم رباعی‌های به زبان ترکی (با ترجمه فارسی) شاعر را زیر عنوان "قُؤی آچیلسون بوتون عالم" دربرمی‌گیرد.

از رباعی‌های این کتاب است:

با هر چه نبود و بود، باید برویم

بی‌دغدغه‌ی وجود، باید برویم

هرچند که تازه اول عاشقی است

دیر آمده‌ایم و زود باید برویم

«این زندگی پیامکی را دریاب»، در 88 صفحه به‌بهای شش هزار تومان توسط انتشارات آرادمان انتشار یافته و در نمایشگاه کتاب تهران حضور خواهد داشت.

هایکوهای غیر ژاپنی

«یک داوودی سپید، فقط یکی»، عنوان گزیده‌ی هایکوهای غیر ژاپنی است که با ترجمه‌ی «رضا عابدین‌زاده» به زبان فارسی چاپ شده است.

مترجم در این کتاب، دو هایکو از "گری‌ گی" و "لوییس آنتونیو پیمنتل" را به‌عنوان مقدمه آورده است:

.1

مهمانی خانوادگی

دوباره توضیح می‌دهم

هایکو چیست.

.2

هایکو چیست؟

نور یک ستاره

در قطره‌ی شبنم.

این شاعر و مترجم، در کتاب یادشده، حدود 220 هایکو را از شاعران کشورهای مختلف جهان، به‌غیر از هایکوسراهای ژاپنی، گردآوری، ترجمه و به زبان فارسی ارایه کرده است.

در این جمع پرشمار، نام گروه متنوعی از شاعران سرشناس در کنار شاعرانی که تاکنون آثاری از آنان به زبان فارسی ترجمه نشده است، به‌چشم می‌خورد.

«یک داوودی سپید، فقط یکی» نیز در 118 صفحه و به‌بهای هفت هزار تومان، در زمره‌ی کتاب‌های جیبی انتشارات یادشده منتشر شده است و در نمایشگاه کتاب تهران نیز حاضر خواهد بود.

می‌نی‌مال‌های شعری

همچنین مجموعه‌ای از شعرهای کوتاه «افشین خماند» در قالب کتابی با عنوان «بگو، بخند، گریه کن» منتشر شد.

این کتاب 54 شعر کوتاه را دربر می‌گیرد که به‌همراه طرح‌های گرافیکی مرتضی فرج‌آبادی، در انتشارات آرادمان منتشر شده است.

افشین خماند که سال‌ها به‌عنوان روزنامه‌نگار در رسانه‌های کشور در کسوت‌های مختلف فعالیت داشته، از چندی پیش، شعرهای کوتاه خود را در دایره‌ی می‌نی‌مال‌ها، در شبکه‌های اجتماعی منتشر ‌کرد. اکنون گزیده‌ای از آن‌ها در قالب یک کتاب منتشر شده و در نمایشگاه کتاب پیش رو نیز حضور خواهد داشت.

از شعرهای این کتاب است:

«همه رفتند و رسیدند

فقط من

باور کردم

جاده در دست تعمیر است!»

«بگو، بخند، گریه کن» هم در 56 صفحه و به‌بهای 6 هزارتومان در انتشارات آرادمان منتشر شده است.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied