شمانیوز
شما نیوز

حمایت رئیس هیات عامل ایمیدرو از دومین جشنواره ملی فولاد

توجه به بومی‌سازی یک شعار نیست

توجه به بومی‌سازی یک شعار نیست

دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد امسال ۲۳ تا ۲۶ دی در برج میلاد با محوریت بومی‌سازی برگزار می‌شود و روزنامه، دو هفته مانده به این رخداد بزرگ فولادی که سال گذشته نیز مورد استقبال جدی شرکت‌کنندگان فولادی و تامین‌کنندگان آن قرار گرفت، سلسله گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی را تهیه کرده که می‌خوانید.

به گزارش شمانیوز به نقل از صمت نیوز؛ دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد امسال ۲۳ تا ۲۶ دی در برج میلاد با محوریت بومی‌سازی برگزار می‌شود و روزنامه، دو هفته مانده به این رخداد بزرگ فولادی که سال گذشته نیز مورد استقبال جدی شرکت‌کنندگان فولادی و تامین‌کنندگان آن قرار گرفت، سلسله گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی را تهیه کرده که می‌خوانید.

حمایت جدی ایمیدرو از جریان بومی‌سازی
ایمیدرو به عنوان سازمان توسعه‌ای معادن و صنایع معدنی که در بزرگترین صنایع زنجیره فولاد حضور دارد به این رخداد فولادی سال توجه ویژه دارد.
خداداد غریب‌پور رئیس هیات عامل ایمیدرو در این‌باره در گفت‌وگو با صمت گفت: هر نمایشگاهی که در راستای بومی‌سازی برگزار شود، سازمان توسعه‌ای ایمیدرو از آن حمایت می‌کند. وی افزود: اولویت ما در شرایط فعلی حمایت از ساخت داخل، تولید دانش فنی در داخل، ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات است. در این راستا در ایمیدرو ساختاری را طراحی کردیم و جلساتی را ترتیب داده‌ایم که موضوع آن بومی‌سازی است و شامل همه این موارد از جشنواره گرفته تا نمایشگاه دائمی ساخت داخل و شناسایی واحدهای فعال در زمینه ساخت داخل می‌شود. وی تصریح کرد: در ادامه چنانچه تجهیزی در کشور ساخته شد و جواب داد از واردات شبیه به آن تجهیز جلوگیری می‌کنیم. این حمایت همه جانبه دولت و ایمیدرو از جریان بومی‌سازی است. وی در پاسخ به این سوال که آیا ایمیدرو برای واحدهای فولادی کشور برنامه و استراتژی تبیین کرده تا در این راستا حرکت کنند گفت: بله این استراتژی تدوین شده که ازجمله آنها برگزاری نمایشگاه، به اشتراک گذاشتن تجارب مشترک، استفاده از ظرفیت‌های همدیگر، فعال‌سازی واحدهای R&D و ارتباط ارگانیکی بین واحدهای فولادی و مرکز تحقیقات کرج که قراردادهای متعدد با هم می‌بندند، است. رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه تاکید کرد: همچنین تمهیداتی اندیشیده شده تا با دانشگاه‌ها در حوزه دانش‌بنیان قراردادهایی منعقد شود؛ در این راستا ایمیدرو با همکاری دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف یک واحد مشترک با شرکت‌های دانش‌بنیان در دست طراحی دارد. غریب‌پور با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از اقدامات در این راستا وجود دارد و روی آن هم تمرکز کردیم، اظهار کرد: البته اعتقاد هم نداریم این اقدامات به همین جا محدود شود بلکه هر شرکتی که روش نوآورانه‌ای در زمینه تامین تجهیزات مورد نیاز صنعت فولاد بیاورد ما به صورت سازماندهی شده از آن حمایت می‌کنیم. وی در ادامه تصریح کرد: البته این حمایت‌ها شامل حمایت مالی نمی‌شود، چون خود شرکت‌ها توان مالی کافی در این زمینه دارند؛ ما معتقدیم کار در این زمینه تنها اراده لازم دارد و منابعش را خود شرکت‌ها تامین می‌کنند. غریب‌پور با بیان اینکه ما باید به تحقیق و آموزش بیش از آنچه وجود دارد توجه کرده و بودجه اختصاص بدهیم گفت: توجه به ساخت داخل اقلام مورد نیاز صنعت، به صورت یک باید و تکلیف است. ما در مجامع شرکت‌ها، به آنها تکلیف می‌کنیم که برای بومی‌سازی و ساخت داخل به عنوان یک اولویت، سازکاری طراحی کنند و اینطور نیست که بومی‌سازی شعارگونه باشد. به گفته وی، در این راستا شرکت‌های فولادی با ایمیدرو هماهنگ هستند و این سیاست‌ها را اجرایی می‌کنند. به همین دلیل در جشنواره بهره‌وری یکی از امتیازاتی که برای انتخاب شرکت برتر لحاظ می‌شود میزان تلاشی است که برای ساخت داخل و کم کردن نیازشان به خارج صرف می‌شود.

فرصتی برای جامعه دانشگاهی
مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان و عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز درباره جشنواره ملی فولاد و نمایشگاه بومی‌سازی به صمت گفت: جشنواره ملی فولاد و نمایشگاه بومی‌سازی به تعبیری، محلی برای معرفی توانمندی‌های ساخت داخل در دو محور است که سال پیش نخستین دوره آن برگزار شد و امسال نیز دوره دوم آن از دوشنبه ۲۳ تا پایان روز پنجشنبه ۲۶ دی برگزار می‌شود.
اسدالله فرشاد ادامه داد: این جشنواره و نمایشگاه دو تفاوت اساسی با سایر جشنواره‌ها و سمپوزیوم‌ها و سمینارهایی که به طور معمول برگزار می‌شود دارد؛ یکی این است که اخیرا بعد از اقتصاد نفتی که می‌توان گفت اتوبان توسعه صنعتی ایران در ۵ دهه اخیر به شمار می‌رود و همه توسعه‌های صنعتی-اقتصادی کشور حول محور صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است به ظرفیت بزرگ معادن و صنایع معدنی ایران توجه می‌شود. وی افزود: در این زمینه صنعت فولاد، اقتصاد بزرگی است که به لحاظ اشتغال پایدار و مولد می‌تواند کنارگذر مطمئنی برای توسعه اقتصاد ملی باشد؛ در ۵ دهه اخیر تلاش‌های جمعی فراوانی در ابعاد سرمایه‌گذاری و پرورش و آموزش سرمایه انسانی در خانواده بزرگ آهن و فولاد ایران انجام و در این ۵ دهه گام‌های موثر و بلندی برای توسعه صنایع آهن و فولاد کشور برداشته شده است. فرشاد اضافه کرد: بنابراین جا دارد سالی یک بار حداقل از ۱۰ نفر از بزرگان خانواده صنعت، معدن و صنعت فولاد ایران که در ابعاد مدیریتی و سرمایه‌گذاری و توسعه‌ای صنعت موثر بوده‌اند و خدمات برجسته‌ای به این بخش از اقتصاد عرضه کرده‌اند، قدردانی شود و در حدی که مقدور است به جامعه جوان صنعت و معدن معرفی شوند.
وی تصریح کرد: در این بخش غیر از مدیران و اثرگذاران بر توسعه صنعت فولاد جا دارد از خدمات شرکت‌هایی که در یک دهه اخیر در جهت ارتقای توانمندی‌های بومی‌سازی حرکت کردند هم قدردانی شود. بنابراین از شرکت‌های فنی-مهندسی و شرکت‌های سازنده تجهیزات صنعتی آهن و فولاد اعم از بخش معادن و صنایع پایین‌دستی معدن، صنعت فولاد و پایین‌دست آهن و فولاد نیز با انتخاب و معرفی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران که قاطبه تولیدکنندگان فولاد عضو آن هستند انتخاب و از آنها قدردانی شود. مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان و عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه گفت: محور دیگر این جشنواره نمایشگاه است؛ از آنجا که تاکنون نمایشگاه‌هایی از این دست در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی که فضای بزرگی برای معرفی تجهیزات دارد برگزار می‌شدند و این جشنواره و نمایشگاه در برج میلاد که فضای کمتری دارد برگزار می‌شود، محور اصلی معرفی تجهیزات ساخت داخل انتخاب نشده، چرا که معتقدیم این اطلاعات در قالب سامانه‌ای که چندی پیش افتتاح شد ارائه می‌شود. انجمن تمام اطلاعات توانمندی‌های ساخت داخل را هم گردآوری و تدوین کرده و برای استفاده عموم گذاشته؛ کار جدیدی که قرار است در این جشنواره انجام شود، معرفی نیازمندی‌هاست؛ تجهیزاتی که تاکنون در داخل ساخته نشده و صنایع آهن و فولاد به آن نیاز دارند اعم از تجهیزات مکانیکی، برقی، الکترونیکی، سیستم‌های کنترل، اتوماسیون، تجهیزات هیدرولیکی، تجهیزات پنوماتیکی و همه تجهیزاتی که در یک صنعت فولادی کاربرد دارد و تا این لحظه ساخته نشده یا نمونه‌هایی از آنها یا فیلم‌هایی از مشخصات فنی و فناوریکی تهیه، تدوین و روی ۸ میز معرفی نیازمندی‌های داخل به تمامی شرکت‌های توانمند داخلی معرفی می‌شوند. وی ادامه داد: به ویژه این امکان برای شرکت‌های دانش‌بنیان که جامعه جوان کارآفرین هستند فراهم می‌شود تا با شناخت نیازمندی‌های صنعت فولاد، در جهت رفع آن تلاش کنند و استعداد، خلاقیت و توانمندی خود را به کار گیرند و بتوانند در مسیر ساخت تجهیزاتی که معرفی می‌شود گام بردارند. این بهترین فرصتی است که می‌توانند از آن استفاده کنند.
فرشاد افزود: شرکت‌کنندگان در نمایشگاه فهرستی از نیازمندی‌های خود را به صورت مدون ارائه می‌دهند به همین دلیل معتقدیم عرصه‌ای برای حضور تمام قد اساتید، دانشجویان جوان و نخبه، کارآفرینان و دانشگاهیان به ویژه دانشگاه‌های فنی- مهندسی کشور وجود دارد. 
مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان و عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه تصریح کرد: شرکت‌های جدیدی که تحت عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرین و خانه‌های فناوری و نوآوری در مراکز استان‌ها تاسیس شده و قاطبه اساتید و دانشجویان این دانشگاه‌ها در آن حضور دارند برای آشنا شدن با نیازمندی‌های فنی کشور و ایجاد یک ارتباط سازنده می‌توانند از این ۴ روز استفاده کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی