شمانیوز
شما نیوز

آش | آش خیارچمل

غذاهای محلی، ملی شد| ثبت‌های خوشمزه در همدان

غذاهای محلی، ملی شد|  ثبت‌های خوشمزه در همدان

همدان در زمینه آثار و ابنیه تاریخی یکی از استان‌های غنی است اما در زمینه آثار ناملموس شامل سوغات و غذاهای محلی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که چند مورد آن نیز ثبت ملی شده است.

آش خیار چنبر یکی از انواع آش های سنتی و خوشمزه ایرانی است که شاید خیلی از کدبانوها حتی نام آنرا هم نشنیده باشند.

مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر
بلغور گندم ۱ پیمانه
عدس ۱ پیمانه
پیاز ۱ عدد
خیار چنبر (ترجیحا بلند و باریک) ۱ کیلوگرم
سبزی آش ۲۰۰ گرم
پیاز داغ و سیر داغ به مقدار دلخواه
کشک به مقدار لازم
نعنا داغ به مقدار لازم
نمک و فلفل به مقدار کافی

 

مرحله اول

 

برای تهیه آش خیار چنیر خوشمزه در ابتدای کار، یک ساعت زودتر از شروع پخت، بلغور گندم را شسته و با آب خیس می کنیم. عدس را هم شسته و با آب خیس می کنیم. پیاز را شسته و پوست کنده و خرد می کنیم.

آش-خیار-چنبر-اراکی-3

مرحله دوم

 

یک قابلمه با کمی روغن برداشته و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا داغ شود. سپس پیاز را درون آن می ریزیم و تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود. بلغور گندم و عدس را آبکش کرده و به پیاز ها اضافه می کنیم.

مرحله سوم

 

حالا کمی آب به آن اضافه می کنیم و درب قابلمه را بسته و می گذاریم تا پخته شود. خیار چنبر ها را شسته و پوست می کنیم و نصف می کنیم. اگر خیار چنبر ها بزرگ و تخم دار هستند، تخم های خیار را از آن خارج می کنیم.

مرحله چهارم

 

در این مرحله خیار ها را خرد می کنیم و کنار می گذاریم. در ادامه یک تابه برداشته و با مقداری روغن روی حرارت قرار می دهیم تا روغن داغ شود. سپس خیار ها را به آن اضافه کرده و تفت می دهیم تا به خوبی نرم شود.

مرحله پنجم

 

خیار ها نباید له شود و فقط در تفت کمی نرم شود کافی است. وقتی که خیار ها تفت خورد، آن را به قابلمه آش اضافه می کنیم. سپس سبزی آش خرد شده را هم اضافه کرده و با هم مخلوط می کنیم و درب قابلمه را می بندیم و اجازه می دهیم تا آش پخته شود.

مرحله ششم

 

گاهی آش را هم می زنیم تا ته نگیرد. وقتی که آش پخته و جا افتاد، فلفل، نمک و کشک را به آن اضافه کرده و ۵ دقیقه صبر می کنیم تا آش مزه دار شود. سپس از روی حرارت برداشته و در کاسه مناسب می ریزیم و روی آن را با پیاز داغ و نعنا داغ و سیر داغ تزیین می کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی