شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

رمز و رازهای بیت کوین که از آنها خبر ندارید!

بیت کوین به عنوان یک روش پرداختی و دارایی دیجیتال در جهان شناخته میشود. این ارز رمزنگاری شده، چالش ها و حواشی بسیاری داشته است. از آلودگی هوا، تا استفاده از آن جهت سواستفاده های مالی، از چالش های این ارز دیجیتال است.

در دنیای کریپتوکارنسی (cryptocurrencies) رازهای زیادی وجود دارد که بیت کوین و سازنده آن، ساتوشی یکی از بزرگترین رازهای قرن بیست و یکم در دنیای رمز ارزها به شمار می‌آیند. ساتوشی ناکاموتو فردی ناشناس بوده که ادعا می کند بیت کوین (BTC)، اولین دارایی دیجیتال جهان را راه اندازی کرده است. 

تاریخ بیت کوین مملو از رویدادهای جذاب و پیشرفت های جالب توجه در تکنولوژیکی بوده که چشم انداز ارزهای دیجیتال امروزی را شکل داده است. 

درد ادامه قصد داریم با رمز و رازهای بیت کوین و مسیر راه اندازی آن بیشتر آشنا شویم.

 

مراحل راه اندازی رمز ارز بیت کوین 

با روی کار آمدن رمز ارز بیت کوین، دنیای مالی وارد دنیای جدیدی شد. 

بیت کوین (BTC)، اولین رمز ارزی بود که در  ژانویه 2009 راه اندازی شد و ساتوشی با راهکارهای خود باعث شد که بیت کوین فراتر از یک ارز دیجیتال شناخته شود.

بیت کوین علاوه بر اینکه یک پول مجازی به شمار می آید، یک نظام پرداختی جدید را معرفی کرده که نیاز به دخالت بانک ها ندارد.

مسیر راه اندازی BTC به این صورت بود که ابتدا در اکتبر 2008 یک وایت پیپر توسط خالق مرموز بیت کوین، ساتوشی، ارائه شد. او بلاکچین (Blockchain) را ستون فقرات بازار ارزهای دیجیتال در نظر گرفت.

و در ژانویه 2009، ناکاموتو اولین پست خود را منتشر کرد.

در این پست، او اظهار داشت: «من یک سیستم نقدی الکترونیکی منبع باز P2P جدید به نام بیت‌کوین توسعه داده‌ام. کاملاً غیرمتمرکز است، بدون سرور مرکزی بوده، زیرا همه چیز مبتنی بر اثبات رمزنگاری است.

ایده اصلی راه اندازی بیت کوین، در راستای ایجاد سیستم پرداخت غیر متمرکز و امن بود که امنیت این سیستم به واسطه بلاکچین ایجاد میشود.

در واقع ساتوشی ناکاماتو به دلیل خلق بیت کوین و معرفی فناوری بلاکچین، جهان مالی را دگرگون کرد.

از همان  ابتدا، میلیون ها نفر از توصیه های او پیروی کردند. تا سال 2021، حداقل 1 میلیون ماینر بیت کوین، داده های تشکیل دهنده بلاکچین بیت کوین را تأیید می کردند.

با این حال، این 1 میلیون ماینر، بخشی از تعداد کل دارندگان بیت کوین را نشان می دهد که تخمین زده می شود در اصل بیش از 100 میلیون نفر باشند.

امروزه، بیت کوین بزرگترین ارز دیجیتال جهان در مارکت کپ بوده و از همه ارزهای دیجیتال دیگر مانند اتریوم (ETH)، بایننس کوین (BNB)، کاردانو (ADA) سبقت گرفته است.

اما حتی با وجود ارزش نجومی و پذیرش بیت کوین، ما هنوز هویت ساتوشی ناکوموتو را نمی دانیم.

 

بزرگترین هولدر بیت کوین کیست؟

ساتوشی ناکاموتو، به عنوان خالق بیت کوین، بیشترین دارایی بیت کوین را در اختیار دارد. ساتوشی حدود 1.000.000 بیت کوین (BTC)، که حدود 4.8% از کل دارایی بیت کوین قابل استخراج است، را در اختیار دارد.

با این حال تا زمانی که هویت ساتوشی مشخص نشود، نمیتوان نظر داد که آیا همچنان دارایی خود را نگهداشته است یا به فروش رسانده است؟

با این حال، اگر ناکاموتو تصمیم به فروش دارایی خود بگیرد، امکان نوسانات بسیاری در بازار کریپتوکارنسی وجود دارد و احتمال کاهش شدید قیمت ارز دیجیتال، به ویژه بیت کوین نیز وجود دارد.

 

 

ذخیره بیت کوین توسط دولت ها

با اینکه اکثر دولت‌ها با تایید قانونی ارزهای دیجیتال به عنوان ارزهای واقعی مخالف هستند اما حدود 8 درصد از کل بیت کوین در جهان متعلق به دولت ها و شرکت ها است. این عدد حدود 1.6 میلیون بیت کوین است که تقریباً بیش از 45.8 میلیارد دلار ارزش دارد.

البته توجه داشته باشید که با توجه به نوسانات نمی توان ارزش قطعی ارائه داد و تمام اعداد ارائه شده تخمینی هستند. همچنین بسیاری عقیده دارند کشورهای بزرگی مانند چین و روسیه و آمریکا، تعداد بسیاری بیت کوین ذخیره کرده اند.

اما بر روی کاغذ، بلغارستان کشوری است که دارای بیشترین تعداد بیت کوین، 213519 BTC، به ارزش حدود 6.27 میلیارد دلار است.

 به ترتیب ارزش، اوکراین دارای 45351 و السالوادور 9500، فنلاند 1981، و گرجستان تنها 66 بیت کوین دارند. بیشتر بیت کوین در صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) متمرکز است که مجموعه ای از هزاران ابزار مالی مختلف است که می توانید در آنها سرمایه گذاری کنید.

Grayscale Bitcoin Trust دارای 644000 بیت کوین است که ارزش آن در حدود 18.9 میلیارد دلار است که این رقم بسیار چشمگیر می باشد. 

 

 

پذیرش بیت کوین و جنجال های آن

حامیان و علاقه مندان بیت کوین معتقد هستند که سازمان های کلان، کشورها و پلتفرم های زیادی این ارز دیجیتال را پذیرفته اند و آنها همچنان امیدوارند که بیت کوین به یک ارز ذخیره جهانی تبدیل شود.

برخی کشورها، به ویژه چین، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را ممنوع کرده اند. با این حال، سایر کشورها به طور کامل آن را پذیرفته اند:

السالوادور در سال 2021 بیت کوین را به عنوان ارز قانونی خود برای حل مشکلات عمیق اقتصادی پذیرفت. پذیرش عمومی به دلیل دسترسی محدود به اینترنت، قابلیت‌ های فن‌ آوری ناسازگار و عدم اجرای قوانین توسط شهرداری‌ ها به شدت کم است.

این کشور از زمان پذیرش حدود 40 میلیون دلار از کل سرمایه گذاری خود در بیت کوین را از دست داده است که باعث شد بسیاری از ارزش آن به عنوان ارز قانونی با توجه به اینکه این کشور هنوز برای برآوردن تعهدات بدهی و نیازهای بهداشت عمومی خود در تلاش است، زیر سوال ببرند. 

اوکراین در ابتدای تهاجم روسیه دو کیف پول رمزنگاری برای جمع‌آوری سرمایه ارسال و در هفته اول بیش از 10.2 میلیون دلار برای تامین نیازهای بشردوستانه و حمایت نظامی جذب کرد. اوکراین پیش بینی میکند اقتصاد خود را با استفاده از فناوری بلاکچین بازسازی کند.

صرافی Kuna، با حدود 60000 معامله گر فعال و بیش از 100 میلیون دلار دارایی به عنوان محبوب ترین صرافی ارزهای دیجیتال در اوکراین ظاهر شده است.

در فوریه 2022، Kuna با وزارت تحول دیجیتال اوکراین، یک آژانس دولتی که در سال 2019 برای ایجاد یک نقطه دسترسی جهانی برای تمام خدمات الکترونیکی دولتی ارائه شده به شهروندان اوکراینی تشکیل شد، شریک شد.

تحریم زدایی بیت کوین

ایران بیت کوین را روشی موثر برای دور زدن تحریم های مالی ایالات متحده بر این کشور دانسته است. به دلیل منابع طبیعی فراوان، ایران به راحتی توانسته است در جهت تولید برق برای استخراج بیت کوین در زمانی که ایالات متحده عملیات نفت و گاز خود را محدود کرده است، اقدام نماید.

با این حال، فعالیت‌های استخراج غیرقانونی بیت‌کوین باعث قطع برق قابل توجهی در کشور در دوره‌های اوج استفاده شده است. تمام بیت کوین استخراج شده که در حال حاضر به ارزش تقریبی یک میلیارد دلار است، باید به بانک مرکزی ایران فروخته شود.

ایران همچنین پذیرش واردات با استفاده از ارز دیجیتال را آغاز کرد و اولین سفارش بین المللی خود را به ارزش 10 میلیون دلار بلافاصله پس از اعلام در آگوست 2022 ثبت کرد.

 

ایجاد آلودگی زیست محیطی بیت کوین

بیت کوین همچنین به دلیل پیامدهای تغییرات آب و هوایی خود، جنجال برانگیخته است. استخراج بیت کوین نیاز به استفاده قابل توجهی از برق دارد.

این باعث افزایش مصرف زیاد انرژی و در نتیجه ی آن آلودگی هوا می شود به طوری که بیت کوین مسئول 0.1 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای در جهان است.

 

 

جمع بندی

بیت کوین به عنوان یک روش پرداختی و دارایی دیجیتال در جهان شناخته میشود. این ارز رمزنگاری شده، چالش ها و حواشی بسیاری داشته است. از آلودگی هوا، تا استفاده از آن جهت سواستفاده های مالی، از چالش های این ارز دیجیتال است.

در سال های اخیر بیت کوین رشد قیمت خوبی را تجربه کرده است و در 10 دارایی برتر دنیا قرار گرفته است. به طوری که بسیاری از مردم جهان به جهت سرمایه گذاری، بیت کوین را در اولویت خود قرار داده اند.

خرید بیت کوین از صرافی ارز دیجیتال اوکی اکسچنج نیز، یکی پرطرفدارترین راه های سرمایه گذاری دردنیای کریپتوکارنسی است.


این مطلب، یک خبر آگهی بوده و این پایگاه خبری در محتوای آن هیچ نظری ندارد

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied