شمانیوز
شما نیوز

چگونه کوله پشتی مناسب برای دانش آموزان انتخاب کنیم؟

چگونه کوله پشتی مناسب برای دانش آموزان انتخاب کنیم؟

درد گردن، کمردرد، گودی کمر، انحراف در ستون فقرات و ایجاد فاصله میان مهره‌ها، از جمله ناهنجاری های یک کوله پشتی غیر استاندارد است.

به گزارش خبرنگار شمانیوز از شیراز، کارشناس واحد بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز با اشاره به بازگشایی مدارس گفت: کوله پشتی معمول‌ترین وسیله حمل کتاب و دفتر و دیگر وسایل مورد نیاز به مدرسه است؛ به عبارتی کیف یا کوله پشتی همراه همیشگی کودکان در طول سال تحصیلی است.

«مرجان منصورآبادی» افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که انتخاب کوله پشتی صحیح و مناسب، مناسب‌ترین وسیله برای حمل وسایل روزانه است، زیرا می‌تواند بار را متقارن نگه دارد؛ اما استفاده از کوله پشتی نامناسب و غیر ارگونومیک نه تنها مفید نیست، بلکه می‌تواند صدمه‌های جبران‌ناپذیری به ستون فقرات کودکان و دانش‌آموزان تحمیل کند که این صدمات به ویژه در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به دلیل رشد سریع تر جسمی، جدی‌تر است.

او ادامه داد: کوله پشتی سنگین، پشت کودک را بیش از حد قوس ‌دار کرده یا سر و تنه را به جلو خم می‌کند تا  کودک بتواند وزن آن را تحمل کند، علاوه بر این ممکن است پشت کودک بیش از حد به عقب کشیده شود و گودی کمر او زیاد شود و این مساله، وضعیت بدنی او را تغییر شکل می‌دهد و بدن رو به جلو، با کمر پیچ خورده یا متمایل به یک سمت می‌شود.

وی عنوان کرد: این فشار روی عضلات گردن و پشت، موجب فعالیت بیش از حد ماهیچه‌ها و خسته و منقبض شدن ماهیچه شده؛ در نتیجه گردن، شانه‌ها و پشت را نسبت به فشارها و ضربه‌ها آسیب‌پذیرتر می سازد.

وی اضافه کرد: درد گردن، کمردرد، گودی کمر، انحراف در ستون فقرات، انحناهای غیرطبیعی ستون فقرات، ایجاد فاصله میان مهره‌ها، ابتلا به دردهای عصبی، شانه‌های نامتقارن، ناهنجاری‌های قامتی و حتی در مواردی آسیب به رشته‌های عصبی از جمله این آسیب‌ها و مشکلات محسوب می‌شود.

یک کوله‌پشتی مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

منصورآبادی ادامه داد: کوله پشتی باید از سبک ترین و بادوام‌ترین جنس و از نوع قابل شست‌وشو انتخاب شود. اندازه کوله هم باید متناسب با سن و جثه دانش‌آموز باشد. به عنوان مثال باید پهنای کوله با عرض تنه کودک همخوانی داشته باشد.

او با بیان اینکه کوله بزرگ‌تر همیشه به معنی کوله بهتر نیست، گفت: به همین دلیل همواره باید کوله‌ای متناسب با نیازها تهیه شود و کوله کوچک‌تری را برای فرزندان انتخاب کرد، همچنین لازم است کوله پشتی پدهایی در ناحیه شانه، پشت و سینه داشته باشد، زیرا شانه‌ محل عبور عروق خونی و رشته‌های عصبی مهم است و باید از آن محافظت شود.

او توصیه کرد: بهتر است در کوله پشتی از مواد منعکس‌کننده نور (شبرنگ‌ها) استفاده شده باشد، زیرا این مواد باعث می‌شود که رانندگان در غروب و تاریکی قادر به دیدن کودک باشند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی