شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

اهمیت دوره مهارت های زندگی برای نوجوانان

دوران نوجوانی از حساس ترین و مهمترین دوره‌های زندگی انسان محسوب می‌شود. به همین دلیل است که مهارت های زندگی نوجوانان از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار می‌باشند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با اهمیت شرکت در دوره مهارت های زندگی نوجوانان به طور کامل آشنا کنیم.

دوران نوجوانی از حساس ترین و مهمترین دوره‌های زندگی انسان محسوب می‌شود. به همین دلیل است که مهارت های زندگی نوجوانان از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار می‌باشند. نتایج آماری در سراسر جهان نشان می‌دهد که نحوه زندگی در دوران نوجوانی تعیین کننده میزان موفقیت و یا شکست در دوران جوانی و میانسالی می‌باشد. همین موضوع موجب شده که والدین استرس و نگرانی زیادی نسبت به عملکرد فرزندان خود در دوران نوجوانی داشته باشند. هر چقدر که مهارت‌های ضروری این دوره جدی‌تر گرفته شوند، نوجوانان می‌توانند آینده روشن‌تر و سالم‌تری را تجربه کنند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با اهمیت شرکت در دوره مهارت های زندگی نوجوانان به طور کامل آشنا کنیم.

 

دوره مهارت های زندگی نوجوانان از اهمیت بالایی برخوردار است

 

چرا در دوره مهارت های زندگی نوجوانان شرکت کنیم؟

امروزه دوره‌های مختلفی با عنوان مهارت‌های زندگی نوجوانان برگزار می‌شوند که حضور در آن‌ها می‌تواند نتایج فوق العاده‌ای را به همراه داشته باشد. شاید برای شما این سوال ایجاد شود که چرا باید در این دوره‌ها شرکت نمود. متاسفانه تفاوت بسیار بارز میان دو نسل موجب شده تا در بسیاری از مواقع والدین نتوانند خواسته‌ها و نیازهای نوجوانان خود را به خوبی درک کنند. به همین دلیل است که برخی والدین بیش از اندازه به فرزندان خود آزادی می‌دهند و برخی دیگر به شدت نوجوانان را تحت فشار می‌گذارند. گروه اول والدین موجب می‌شوند تا احترام و چارچوب‌های خانواده به طور کامل از بین برود. گروه دوم نیز باعث می‌شوند تا نوجوانان به ستوه آمده و از خانه و خانواده خود گریزان باشند.

به طور کلی شرکت در دوره‌های مهارت زندگی نوجوانان می‌تواند از بروز ناهنجاری‌های اجتماعی، احساس افسردگی، خلاء، سرکشی و بی مسئولیتی در نوجوانان پیشگیری نماید. افرادی که این دوره را به خوبی سپری می‌کنند، معمولا در طول جوانی انسان موفق‌تری هستند و تصمیمات عاقلانه‌تری می‌گیرند. والدین نیز با حضور در این دوره‌ها می‌توانند نحوه برقراری ارتباط موثر با نوجوان خود را بیاموزد. بنابراین احتمال بروز اختلاف میان والدین و نوجوانان به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

 

نوجوانان نیاز به آموزش مهارت های زندگی دارند

 

آموزش مهارت های زندگی نوجوانان

یکی از مهمترین نکاتی که در دوره مهارت های زندگی نوجوانان به آن پرداخته می‌شود، آموزش این مهارت‌ها است. به طور کلی مهارت‌های ضروری در دوران نوجوانی شامل سه دسته است که در نهایت منجر به خودشناسی و اعتماد به نفس می‌شوند. آموزش این مهارت‌ها موجب می‌شود تا نوجوانان بتوانند مشکلات خود را راحت‌تر حل کنند و در برابر ناهنجاری‌های جامعه از خود محافظت نمایند. به طور کلی مهارت‌هایی که در این دوره به آموزش آن‌ها پرداخته می‌شود، عبارتند از:

 

تفکر:

یکی از مهمترین مباحث آموزشی در دوره مهارت‌های زندگی نوجوانان به مهارت‌های تفکری مانند خودآگاهی، حل مسئله، تصمیم گیری و ... است. این مهارت‌ها کمک می‌کنند تا نوجوانان بتوانند در شرایط مختلف و چالش‌های پیش رو تصمیمات درستی بگیرند. از طرفی با شناخت نقاط ضعف و قوت خود می‌توانند به خودآگاهی دست پیدا کنند و توانایی‌هایشان را ارتقاء دهند. کشف استعدادهای پنهان، عزت نفس و اعتماد به نفس، قدرت تصمیم گیری منطقی و رشد فردی از مهمترین دستاوردهای آموزش این مهار‌ت‌ها است.

 

مهارت اجتماعی:

از دیگر مهارت‌های ضروری در این دوره می‌توان به مهارت‌های اجتماعی اشاره داشت. مهارت‌های اجتماعی به نوجوانان کمک می‌کند تا درک بهتری داشته باشند و از ورود به ارتباطات نادرست اجتناب نمایند. مهارت گوش دادن، درک دیگران، احترام، معاشرت و مذاکره از مهمترین مهارت‌های اجتماعی در زندگی نوجوانان هستند. افرادی که بتوانند این مهارت‌ها را در خود تقویت نمایند نسبت به ناهنجاری‌های اجتماعی ایمن تر بوده و انتخاب‌های درست‌تری خواهند داشت.

مهارت عاطفی:

از دیگر مهارت‌های زندگی نوجوانان که در این دوره به آموزش آن‌ها پرداخته می‌شود، مهارت‌های عاطفی هستند. نوجوانان نسبت به سایر سنین از هیجانات و احساسات قوی‌تری بهره‌مند هستند. بنابراین توانایی مدیریت استرس و همچنین کنترل هوش هیجانی در زندگی آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. توانایی مقابله با استرس تحصیل، انتقاد پذیری، قدرت نه گفتن و مدیریت احساسات از مهمترین دستاوردهای یادگیری مهارت‌های عاطفی است.

 

اهمیت شرکت در دوره مهارت های زندگی نوج.انان بسیار بالا است

 

ضرورت حضور در دوره مهارت‌های نوجوانان

شاید برای شما این سوال ایجاد شود که حضور در دوره آموزش مهارت های زندگی نوجوانان چه ضرورتی دارد. امروزه تکنولوژی با سرعت نور در حال پیشرفت است و نوجوانان بخش قابل توجهی از زندگی خود را به آن وابسته نموده اند. به همین دلیل است که توانایی درک آن‌ها توسط والدین به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند. با گذشت زمان به وضوح شاهد تفاوت نسل‌ها هستیم و نمی‌توانیم بسیاری از خواسته‌های نسل جدید را درک کنیم. این موضوع می‌تواند اصلی‌ترین دلیل تنش میان والدین و فرزندان باشد.

بروز این تنش‌ها در زندگی موجب دور شدن فرزندان از خانه و خانواده می‌شود. بنابراین احتمال انتخاب‌های نادرست و مواجهه آن‌ها با ناهنجاری‌های اجتماعی به شدت افزایش یافته است. دوره مهارت های زندگی نوجوانان کمک می‌کند تا نوجوانان کنترل بیشتری روی خود داشته باشند و راحت‌تر بتوانند دیگران را درک نمایند. از طرفی آن‌ها در صورت بروز مشکل در خانه به سرعت جذب دوستان نادرست نمی‌شوند و عاقلانه تر تصمیم گیری می کنند. به طور کلی نوجوانانی که بتوانند مهارت‌های زندگی خود را تقویت نمایند، می‌توانند آینده روشن تری داشته باشند.

 

در دوره مهارت های زندگی نوجوانان چه نکاتی آموزش داده می‌شود؟

در این راستا دوره‌ای آموزشی طراحی شده که نوجوانان بصورت تجربی، علمى و عملى بتوانند مسائل مطرح زمانه‌ى خود را بشناسند و با مهارت‌های لازمه برای مواجه با مسائل شخصی و اجتماعی، آشنا شوند.

  • طی دوره مهارت‌های زندگی نوجوانان ، با فلسفه‌ نظم و برنامه ریزی آشنا خواهند شد و آن را انتخاب می‌کنند، نه اینکه بنابه فشار خارجى یا درونى و منفعلانه بپذیرند.
  • یاد خواهند گرفت که تعادلی بین خواسته‌های فردیِ خودشان، والدین و دیگران برقرار کنند. بدون اینکه نیاز باشد از خیر خود، خانواده یا اجتماع بگذرند.
  • به اهمیت استعداد و مهارت‌های خود پی خواهند برد.
  • به ارزش‌های انسانی, عرفی و جاری جامعه توجه می‌کنند. در عین حال روی ارزش‌های فردی خود نیز کار می‌کنند.
  • با مفاهیم استرس، اضطراب و نحوه‌ی مواجهه سازنده با آنها آشنا می‌شوند.
  • به اهمیت ارتباط سازنده انسان‌ها پی برده و آماده مسئولیت پذیری می‌شوند.
  • درک بهتری از دنیای خود و والدین خواهند داشت.
  • یاد می‌گیرند که چطور خود را ابراز کنند و از روش‌های سازنده‌ی ارتباط موثر استفاده کنند.

C:\Users\User\AppData\Local\Packages\Microsoft.Windows.Photos_8wekyb3d8bbwe\TempState\ShareServiceTempFolder\teen-boy-studying.jpeg

 

ارزیابی دوره مهارت های زندگی نوجوانان

موسسات روانشناسی این روزها در حال برگزاری دوره‌های روانشناسی و خودشناسی هستند. این مجموعه‌ها با برگزاری دوره های مختلف سعی دارند مهارت‌های فردی و اجتماعی افراد را در سنین مختلف تقویت نمایند. به همین دلیل دوره ای برای نوجوانان نیز با عنوان دوره مهارت های زندگی نوجوانان برگزار می‌کنند.

به همین دلیل است که در دوره مهارت های زندگی نوجوانان تمامی نیازها و چالش های دوران نوجوانی به طور دقیق و درست مورد بررسی قرار می گیرند. نوجوانانی که در این دوره شرکت می کنند می توانند زندگی فردی و اجتماعی بهتر و موثرتری داشته باشند. از طرفی این افراد می توانند خود را از آسیب های اجتماعی به شکل قابل توجهی دور نگه دارند. در این دوره به آموزش مهارت های ضروری در زندگی نوجوانان پرداخته می شود. بنابراین آن ها می توانند پس از اتمام دوره تصمیمات درست تری بگیرند و احساسات و رفتار خود را نیز مدیریت نمایند. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied