شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

کشف راز لاغری ژاپنی ها و تناسب اندام زنان ژاپنی

تنها 3.6% از مردم ژاپن شاخص توده بدنی بیشتر از 30 را دارند، این در حالی است که در آمریکا این عدد 24.7% برآورد شده است. درواقع افرادی که شاخص توده بدنی بالای 30 را دارند، افراد چاقی محسوب می‌شوند. پس ژاپنی‌ها مردم لاغری هستند، بسیاری از کارشناسان لاغری مردم ژاپن را به رژیم غذاییشان نسبت می‌دهند

در این مقاله با بهره گیری از دانش و اطلاعات دکتر خورشیدی به بررسی رژیم غذایی برای لاغری ژاپنی ها می پردازیم و پرده از لاغر‌بودن آن‌ها برمی‌داریم. سپس فواید این رژیم و انواع غذاهای موجود در رژیم و غذاهایی که در آن نباید خورد را ذکر می‌کنیم.

تردد مردم در خیابان در شهری از کشور ژاپن

رژیم غذایی راز لاغری ژاپنی ها

ژاپنی‌ها باور بیشتری با تغذیه دارند تا رژیم‌های سنتی و متداول غربی؛ درواقع رژیم ژاپنی یک نوع سبک زندگی سالم براساس تعادل را بیشتر نشان می‌دهد تا یک تغذیه سالم. علاوه‌بر این نوع چیدمان ظرف غذا یعنی یک کاسه سوپ و سه بشقاب غذا تنوع خوبی به مخاطب می‌دهد. رژیم‌ غذایی دکتر خورشیدی از این قاعده مستثنی نیستند. چون دکتر، رژیم‌هایی ارائه می‌دهد که بین خوردن، ورزش و استراحت تعادلی برقرار است. همچنین انواع مختلفی از غذا را می‌توان در آن پیدا کرد.

وعده صبحانه خاص ژاپنی‌ها

اکثر مردم ژاپن برای شروع صبحانه اول برنج می‌خورند؛ چون برنج اشتهای فرد را تا ظهر سیر می‌کند. علاوه‌بر برنج ژاپنی‌ها تخم‌مرغ یا ماهی، سالاد و ترشی نیز مصرف می‌کنند.همچنین در مواقع خاصی مانند عروسی صبحانه خاصی ترتیب می‌دهند، نوعی صبحانه که در آن برای مثال جای چای سبز چای ساکورا می‌خورند؛ چای ساکورا نوعی چای است که در آن گلبرگ‌های ساکورا استفاده می‌شود. علاوه‌بر این برنج را با لوبیا قرمز می‌خورند؛ چون رنگ قرمز در ژاپن نماد جشن و پیروزی محسوب می‌شود.

میوه ها و مواد غذایی در وعده های غذایی ژاپنی

میوه ها و فراورده های لبنی برای هر روز

در رژیم ژاپنی خیلی اسنک یا شیرینی وجود ندارد. در عوض میوه‌های فصلی مانند توت‌فرنگی، گیلاس، خربزه، هندوانه، گلابی آسیایی، انگور، خرمالو، شاه‌بلوط، سیب و پرتقال ماندارین وجود دارد. درواقع خوردن میوه حکم شیرینی خوردندر ژاپن را دارد. با این حال در رژیم ژاپنی فرآورده‌های لبنی مثل شیر، پنیر و ماست کمتر دیده می‌شود.

مصرف ماهی و چای سبز در ژاپن

حجم سالانه مصرف ماهی و غذاهای دریایی در ژاپن به ازای هر نفر 23.2 کیلوگرم است. درواقع ژاپن حدود 10 درصد از کل ماهی‌های صید‌شده جهان را مصرف می‌کند.

اکثر مردم ممکن است تصور کنند غذاهای ژاپنی فقط سوشی و ساشیمی هستند. ولی ژاپن علاوه‌بر سوشی و ساشیمی ماهی‌های دیگری مانند ماهی خال مخالی، تن، خرچنگ، گوش ماهی و ماهی کاد را نیز می‌خورند. به‌همین خاطر نرخ مصرف ماهی در ژاپن بالا است.

طبق بررسی‌ها در سال 2022 نرخ مصرف چای سبز در ژاپن حدود 97 هزار تن بود. بنابراین، ژاپنی‌ها نسبت به جاهای دیگر چای سبز بیشتر مصرف می‌کنند

خانومی در حال ورزش کردن

روتین ورزش در زندگی روزانه

ورزش منظم باعث بهبود سلامت انسان می‌شود. از مزایای ورزش منظم می‌توان به حفظ وزن بدن، توده عضلانی سالم و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن اشاره کرد. در واقع ژاپنی‌ها کنار گرفتن رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی بالایی نیز دارند؛ چون ژاپنی‌ها بیشتر از وسایل نقلیه عمومی، مسیرهای پیاده‌روی و مسیرهای دوچرخه‌سواری بیشتر استفاده می‌کنند تا ماشین‌های شخصی. بنابراین، نرخ چاقی در ژاپن نسبت به جاهایی مثل آمریکا کمتر است. چون آمریکایی‌ها بیشتر از ماشین شخصی استفاده می‌کنند تا وسایل نقلیه عمومی.

علت لاغر بودن ژاپنی ها

کنفوسیوس فیلسوف چینی می‌گوید: «اگر هنگام غذاخوردن تا 80% فکر می‌کنید، سیر هستید، دیگر غذا نخورید.» امروزه دانشمندان گفته کنفوسیوس را باور دارند؛ چون، ذهن انسان 20 دقیقه طول می‌کشد تا متوجه شود سیر است. بنابراین، اگر تا 80% مطمئن بودید، سیر شده‌اید. دیگر غذا نخورید و از پرخوری جلوگیری کنید.

نقل قول کنفوسیوس در اوکیناوا یکی از جزیره‌های ژاپن متداول است. چون افراد مسن ژاپنی وقتی ببینند کسی پرخوری می‌کند، به او می‌گویند: «هاراهاچی بو.» یعنی فقط تا 80% که این گفته به سخن کنفوسیوس اشاره دارد. اکثر مردم ژاپن به هاراهاچی بو اعتقاد دارند و از آن پیروی می‌کنند.

احتمالا شما هم از دانستن این اصل حیرت زده و علاقه مند شده اید. بر این اساس می توانید با مراجعه به سایت دکتر خورشیدی از برنامه رژیم لاغری بهره مند شوید. چرا که این برنامه بسیار مشابه اصل هاراهاچی بو می باشد.

رژیم غذایی ژاپنی چگونه است؟

رژیم ژاپنی نوعی رژیم است که غذاهای فصلی و کم‌فرآوری شده‌ در ظرف‌های مختلف و کوچکی سرو می‌شوند. در این رژیم طعم واقعی غذا مهم است؛ برای همین، از سس و چاشنی به آن صورت استفاده نمی‌شود. بااین وجود رژیم غذایی ژاپنی بیشتر از برنج بخارپز، نودل، ماهی، توفو، ناتو، جلبک، گوشت، سبزیجات، تخم‌مرغ و لبنیات تشکیل می‌شود.

انواع مواد غذایی همراه فست فود در کنار همدیگر

محتویات رژیم ژاپنی

رژیم ژاپنی شامل موارد زیر است:

  • غذای اصلی: برنج بخارپز یا سوبا، رامن یا نودل اودن
  • سوپ: به‌طور معمول یک ظرف سوپ میسو در اکثر وعده‌های غذایی ژاپن به‌چشم می‌خورد. در‌واقع سوپ میسو از صدف، توفو، سبزیجات و سویای تخمیر‌شده درست می‌شود. بااین حال علاوه‌بر سوپ میسو، سوپ سبزیجات یا سوپ رشته‌فرنگی هم در ژاپن طرفدار دارد.
  • مخلفات: سبزیجات خام بخارپز یا آب‌پز، ترشی، گیاهان وحشی، جلبک و میوه‌های خام

بیشتر غذاهای ژاپن طعمی به‌نام اومامی را در خود دارند؛ در‌واقع اومامی طعم پنجم غذا محسوب می‌شود که مزه‌اش با مزه ترش، شیرین، تلخ و شور فرق دارد. بااین حال اومامی طعم و مزه‌ای خاص به غذاهای ژاپنی می‌بخشد. علاوه‌بر این، غذاهای ژاپنی جذابیت خاصی دارند؛ چون در ترتیب خاصی چیده می‌شوند. همچنین در لقمه‌هایی کوچک به‌وسیله چوبک خورده می‌شوند؛ چون، ژاپنی‌ها اعتقاد دارند، این روش خوردن نوعی هارمونی در طعم غذا به‌وجود می‌آورد.

نوشیدنی‌های رژیم ژاپنی معمولا چای سبز یا چای جو است. نوشیدنی‌هایی مثل ساکه یا آبجو هم هنگام شام سرو می‌شوند. با‌این حال ژاپنی‌ها میان‌وعده در رژیمشان ندارند.

غذاهایی که در رژیم ژاپنی نباید خورد!

در رژیم ژاپنی این غذاها کمتر خورده می‌شوند:

  • لبنیات: کره، شیر، ماست، پنیر، بستنی و غیره
  • گوشت قرمز و مرغ: گوشت گاو، گوشت خوک، مرغ، اردک و غیره
  • تخم‌مرغ: به‌صورت آب‌پز، سرخ‌شده یا املت
  • چربی‌ها، روغن‌ها و سس‌های اضافی: مارگارین، روغن‌های پخت‌و‌پز، سس‌های پرچرب
  • محصولات پخته‌شده: نان، پیتا، تورتیلا، کروسان، پای، براونی، کلوچه و غیره
  • غذاهای فرآوری‌شده یا شیرین: غلات صبحانه، گرانولا، آب‌نبات، نوشابه و غیره
  • خوراکی‌های محبوب مانند چیپس، پفک، پاپ کورن و کراکر

در رژیم غذایی ژاپن دسر هم خورده می‌شود، اما ژاپنی‌ها به‌جای قند مصنوعی، در دسر بیشتر مواد طبیعی مانند میوه‌، ماچا یا لوبیا قرمز می‌خورند.

در پایان

با بررسی رژیم غذایی ژاپنی‌ها متوجه می‌شویم که باور به اصل هاراهاچی بو و رژیم سالم تاثیر زیادی بر لاغری و سلامت انسان دارد. علاوه‌بر این چون در رژیم ژاپنی قند، چربی کمتر و غذای غیر فرآوری‌شده کمتری به‌کار می‌رود. به‌همین خاطر این رژیم کمک زیادی به به لاغری می‌کند و باعث افزایش طول عمر انسان می‌شود.

دکتر خورشیدی بیش از 10 سال سابقه در زمینه رژیم درمانی دارد، به‌همین خاطر رژیم‌های مختلفی در زمینه‌هایی مثل کاهش وزن، تناسب اندام، دیابت و فستینگ به شما ارائه می‌دهد. اگر سوالی درباره رژیم ژاپنی داشتید می‌توانید با مطب دکتر خورشیدی تماس بگیرید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی