شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

اظهارنامه عملکرد چیست؟

اظهارنامه عملکرد چیست و انواع آن کدامند؟ در این مقاله به بررسی اهمیت تهیه و مراحل تنظیم اظهارنامه عملکرد می پردازیم.

اظهارنامه عملکرد صورتی است که در آن تمام اطلاعات مربوط به شرکت ها یا اشخاص اعم از مالی و غیر مالی مرتبط با کسب و کار را در طی یک دوره مالی ابراز می کنیم. در واقع با این کار کسب و کار ها به سازمان امور مالیاتی کشور ابراز می کنند که چه تغییراتی در خصوص عملکرد و وضعیت مالی شرکت ایجاد شده است.

در اظهارنامه مالیاتی عملکرد، صورت سود و زیان شرکت و همینطور صورت وضعیت مالی شرکت را برای یک دوره مالی نشان می دهیم که از مهم ترین جداول مربوط به اظهارنامه مالیاتی است.

اظهارنامه عملکرد چیست

برای ارسال اظهارنامه مهلتی تعیین شده است که اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف به ارسال آن طی زمان مشخص شده می باشند در غیر اینصورت مشمول جرائم غیر قابل بخشش مالیاتی می شوند که برای اشخاص حقیقی معادل 10 درصد مالیات تشخیصی و برای اشخاص حقوقی برابر 30 درصد مالیات تشخیصی است

اظهارنامه مالیات بر درآمد یا اظهارنامه عملکرد فرایند پیچیده ای است که دارای مراحل و ملاحظاتی می باشد که بخشی از ملاحظات را شرکت خدمات مالیاتی داراکو بازگو می کند:

درآمد مشمول مالیاتی و نرخ های مالیاتی

تمام اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به درآمد های خود در ایران یا خارج از ایران مشمول مالیات هستند، به درآمد حاصله پس از کسر هزینه های شرکت درآمد مشمول مالیات می گویند که ماخذ محاسبه مالیات می باشد و برای اشخاص حقیقی مطابق با ماده 131 قانون مالیات های مستقیم محاسبه می شود و برای اشخاص حقوقی بر اساس ماده 105 قانون مالیات های مستقیم محاسبه می شود.

معافیت های مالیاتی

شرکت ها و اشخاص حقیقی هنگام تکمیل اظهارنامه با جداولی تحت عنوان معافیت های مالیاتی روبرو می شوند و ممکن است افرادی یا شرکت هایی واجد شرایط اعمال معافیت های مالیاتی باشند که منجر به کاهش درآمد مشمول مالیات آنها شود.

کسورات

برخی از موارد مانند هزینه های پرشکی و کمک های خیریه ممکن است با در نظر گرفتن قوانین مربوط به آن از درآمد مشمول مالیات کسر گردد به همین دلیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که باید در هنگام تکمیل اظهارنامه عملکرد به آن توجه شود.

تمامی موارد ذکر شده در بالا قابل اعمال در اظهارنامه عملکرد است که می تواند تاثیر بسزایی در درآمد مشمول مالیات و همینطور مالیات بگذارد و دقت و توجه به آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در این موارد استفاده از اشخاصی که تخصص در این زمینه دارند، بسیار ضروری می شود.

اظهارنامه عملکرد

تفاوت اظهارنامه عملکرد با سایر اظهارنامه ها

اظهارنامه مالیاتی عملکرد از آن جهت با سایر اظهارنامه ها تفاوت دارد که نشان دهنده سود و زیان شرکت است و تغییرات در دارایی ها و بدهی ها و حقوق صاحبان سهام را نشان می دهد که منجر به شناسایی مالیات عملکرد و پرداخت آن می شود لیکن سایر اظهارنامه ها مانند اظهارنامه ارزش افزوده ماخذ مالیاتی جداگانه است و به سود و زیان شرکت ارتباطی ندارد و مابه التفاوت ارزش افزوده خرید و فروش را پرداخت می کنند.

اهمیت تهیه و ارسال اظهارنامه عملکرد

شرکت خدمات مالیاتی داراکو تهیه و ارسال اظهارنامه عملکرد را از مهم ترین وظایف واحد حسابداری هر شرکت و کسب و کاری می داند به این دلیل که علاوه بر جرائم غیر قابل بخشش ناشی از عدم ارسال، از معافیت های مالیاتی و تشویقات مالیاتی هم نمی توان استفاده کرد.

تهیه و ارسال اظهارنامه عملکرد به چند دلیل ضروری است:

1-اجتناب از جرائم مالیاتی: اگر اظهارنامه مالیاتی خود را به موقع ارسال نکنید یا اشتباهاتی در اظهارنامه شما وجود داشته باشد، ممکن است مشمول جرائم مالیاتی بسیاری شوید که می تواند به تنهایی تاثیر زیادی در وضعیت مالی شرکت بگذارد.

2-حفظ سوابق مالیاتی مناسب و خوب: سوابق مالیاتی خوب برای شرکت و اشخاص حقیقی برای اهداف مشخصی مانند اعتبار بانکی و مزایای دولتی ضروری است. اگر دارای سوابق مالیاتی خوبی باشید راه بسیار آسان تری برای تحقق اهداف بالا خواهید داشت.

3-درک وضعیت مالی: ارائه اظهارنامه مالیاتی عملکرد می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از وضعیت مالی خود داشته باشید.

بنابراین داراکو توصیه می کند برای جلوگیری از جریمه، دریافت مطالبات از دولت، حفظ سوابق مالیاتی خوب اظهارنامه عملکرد خود را به موقع و دقیق تهیه و ارسال کنید.

مراحل تهیه و تنظیم اظهارنامه عملکرد

اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه و اشخاص حقوقی تا پایان تیر ماه ملزم به ارسال اظهارنامه عملکرد هستند و امکان ارسال اظهارنامه از طریق سامانه های مالیاتی فراهم شده است بدین صورت که در ابتدا وارد درگاه ملی خدمات مالیاتی به نشانی MY.TAX.GOV.IR شده و سپس از طریق ورود به قسمت پرونده های مالیاتی و جزئیات پرونده به قسمت اظهارنامه شرکت ها وارد می شویم.

خدمات مالیاتی

اطلاعات اولیه شرکت ها و اشخاص حقیقی به صورت پیش فرض با توجه به اطلاعات وارد شده در هنگام ثبت نام وجود دارد. سپس نسبت به پر کردن جداول الزامی در اظهارنامه می پردازیم، از تعداد پرسنل تا سوالات اختصاصی و معافیت ها و تشویقات و صورت های مالی.

پس از به اتمام رساندن جداول اظهارنامه به صورت اتوماتیک مالیات ابرازی محاسبه شده که قابل پرداخت می باشد و در انتها کد رهگیری دریافت می شود که نشان دهنده ارسال اظهارنامه می باشد.

با توجه به ماهیت خاص درآمد عملکرد و پیچیدگی‌های احتمالی موجود در اظهارنامه‌های مالیاتی، اغلب توصیه می‌شود با یک متخصص مالیاتی یا حسابدار متخصص در قوانین مالیاتی ایران مشورت کنید. آنها می توانند مشاوره مناسب ارائه دهند و به اطمینان از ثبت دقیق و به موقع اظهارنامه مالیات بر درآمد عملکرد شما کمک کنند. برای گرفتن مشاوره و خدمات مالیاتی و حسابداری از داراکو کمک بگیرید.

با درک الزامات خاص و جستجوی راهنمایی های حرفه ای، می توانید اطمینان حاصل کنید که اظهارنامه مالیات بر درآمد عملکرد شما به درستی ثبت شده است و هر گونه بدهی مالیاتی بالقوه را به حداقل می رساند و منافع مالی خود را به حداکثر می رساند.

انواع اظهارنامه عملکرد

اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقوقی تنها یک نوع است و انواع مختلفی ندارد اما برای اشخاص حقیقی سه نوع اظهارنامه مالیات بر درآمد عملکرد ایجاد شده است که هر کدام از آنها با توجه به نوع فعالیت و حجم فعالیت قابل استفاده است:

1-اظهارنامه گروه اول 2-اظهارنامه گروه دوم 3-اظهارنامه گروه سوم

البته برای اشخاص حقوقی علاوه بر اظهارنامه مالیاتی عملکرد که تاپایان تیر ماه هر سال امکان ارسال وجود دارد، برای شرکت هایی که می خواهند منحل شوند نیز ملزم هستند که اظهارنامه ای تحت عنوان اظهارنامه انحلال تنظیم و به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند. این نوع اظهارنامه فقط در زمان انحلال شرکت ها کاربرد دارد.

جمع بندی

اظهارنامه عملکرد، سندی است که اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند هر ساله آن را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند. در این اظهارنامه، فرد یا شرکت تمامی درآمدهای خود را در طول یک سال مالی مشخص کرده و مالیات متعلق به آن را محاسبه و پرداخت می‌کند و هر فرد یا شرکتی بخواهد از معافیت ها و تشویقات مالیاتی استفاده کند ملزم است که اظهارنامه خود را در موعد مقرر ارسال کند و با توجه به اهمیت تهیه و ارسال آن به سازمان امور مالیاتی بهتر است که با یک کارشناس خبره در این حوزه مشورت کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی