شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی / امجدی‌پور در گفت‌وگو با شمانیوز:

بانک ها بنگاه داری می کنند و رقیب جدی تولیدکنندگان شده اند

بانک ها بنگاه داری می کنند و رقیب جدی تولیدکنندگان شده اند

اقتصاددان ارشد مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: گاهاً گفته می‌شود که بانک‌ها پاشنه آشیل اقتصاد ایران هستند ولی من با این نظر خیلی موافق نیستم؛ بانک‌ها یکی از عوامل مؤثر در تشدید مشکلات اقتصادی کشور محسوب می‌شوند ولی عامل اصلی نیستند بلکه عوامل دیگر هم در این موضوع دخالت دارند.

الهه سی‌ستار - خبرنگار شمانیوز / مسعود امجدی‌پور، اقتصاددان ارشد مجمع تشخیص مصحلت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار شمانیوز، درباره نقش بانک‌ها در تشدید مشکلات اقتصادی گفت: گاهاً گفته می‌شود که بانک‌ها پاشنه آشیل اقتصاد ایران هستند ولی من با این نظر خیلی موافق نیستم؛ بانک‌ها یکی از عوامل مؤثر در تشدید مشکلات اقتصادی کشور محسوب می‌شوند ولی عامل اصلی نیستند بلکه عوامل دیگر هم در این موضوع دخالت دارند.

وی افزود: ناترازی بودجه، تحریم و بی‌ثباتی اقتصادی از دیگر عوامل مؤثر در مشکلات اقتصادی به شمار می‌روند که باید به اینها توجه داشت و به تنهایی نباید بانک‌ها را مقصر دانست. به نظر من نباید تک‌بعدی به مسائل اقتصادی نگریست چون نگاه تک‌بعدی هیچ کمکی به حل مشکلات نخواهد کرد و فقط بیشتر به توجیه مسائل منجر خواهد شد.

این اقتصاددان ارشد مجمع تشخیص مصحلت نظام ادامه داد: درست هست که بانک‌ها بنگاهداری می‌کنند و به رقیب جدی برای تولیدکنندگان تبدیل شده‌اند ولی اگر کمی ریزتر بشویم متوجه خواهیم شد خود بانک‌ها هم با مشکلات بسیار مواجه هستند. مثلاً تسهیلات تکلیفی مشکلاتی را برای بانک‌ها به وجود آورده و شرایط را برایشان سخت‌تر از قبل کرده است. بانک‌ها برای اینکه تسهیلات تکلیفی را به مشتریان پرداخت کنند دست به اضافه‌برداشت از بانک مرکزی می‌زنند و یا اینکه خلق پول بدون پشتوانه را در دستورکار قرار می‌دهند.

امجدی‌پور با بیان اینکه وقتی تورم وجود داشته باشد و اقتصاد از حالت مولد و پویایی خارج شود، بانک‌ها مجبور هستند برای حفظ دارایی‌ها و پاسخگویی به نیاز مشتریان بنگاهداری کنند، گفت: به نظر من برای اینکه مشکلات نظام بانکی حل و فصل شود باید ریشه تورم و بی‌ثباتی اقتصادی را شناسایی و مهار کرد.

وی ادامه داد: باید در نظر داشت اقتصاد ایران بانک‌محور است و وقتی اقتصاد بانک‌محور باشد هر بالا و پایینی در نظام بانکی مستقیم بر اقتصاد اثرگذار است. در اقتصاد بانک‌محور نباید به بانک‌ها فشار وارد کرد و یا اینکه نباید نظام بانکی را به خاطر تسهیلات تکلیفی تحت فشار قرار داد. 

این کارشناس اقتصادی گفت: باید اجازه دهیم بانک‌ها وظایف ذاتی خود را انجام دهند و اگر چنین شود هم پول به سمت تولید خواهد رفت و هم اینکه بانک‌ها از بنگاهداری فاصله خواهند گرفت البته به شرط اینکه دیگر متغیرهای اقتصادی اصلاح شوند و به آنها هم توجه شود.

امجدی‌پور با بیان اینکه استقلال بانک مرکزی امری لازم و ضروری است، اظهار کرد: در اقتصاد بانک‌محور استقلال بانک مرکزی لازم است؛ هرچند دولت در انتخاب رئیس بانک مرکزی اثرگذار است ولی باید اختیاراتی به او دهیم و این نهاد مهم اقتصادی را بیش از این تحت فشار قرار ندهیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی