شمانیوز
شما نیوز

در کارگروه طرح احیای استان زنجان مطرح شد؛

جرجانی: با فعال سازی معادن غیرفعال، سهم معدن از اقتصاد زنجان افزایش خواهد یافت

جرجانی: با فعال سازی معادن غیرفعال، سهم معدن از اقتصاد زنجان افزایش خواهد یافت

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن گفت: با توجه به وجود مواد معدنی مهم و استراتژیک و تنوع مواد معدنی در استان زنجان، فعال سازی معادن راکد، اقتصاد استان بر پایه تولید مواد معدنی و تاثیرگذاری بخش معدن بر اقتصاد استان افزایش خواهد یافت.

به گزارش روابط عمومی ایمپاسکو، عباس جرجانی مدیر اجرایی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن در نشست کارگروه طرح احیا در استان زنجان عنوان کرد: اداره کل صمت استان زنجان برای واحدهای معدنی که از سوی دستگاه‌های اجرایی با موانعی روبرو شده‌اند با تشکیل جلساتی مشکلات آنها را حل و فصل خواهد کرد.

وی افزود: در همین راستا استانداری جلسات مشترکی با دستگاه‌های اجرایی مرتبط برگزار و از کلیه ظرفیت‌های قانونی شامل قانون معادن و قانون رفع موانع تولید استفاده خواهد کرد.

جرجانی بیان کرد: در خصوص گواهی‌های کشف منقضی، اداره کل صمت استان گزارشی جامع از وضعیت این گواهی‌ها تهیه و به تهران ارسال خواهد کرد.

او توضیح داد: در این نشست مشخص شد که بخشی از مشکلات مربوط به کاربران سامانه کاداستر است که با آموزش کاربران بخش مهمی از آن حل و فصل خواهد شد.

مدیر اجرایی طرح احیا ادامه داد: در خصوص مزایده‌ها به دلیل آنکه تعداد زیادی از محدوده‌ها و معادن در لایه مزایده قرار دارند مقرر شد اداره کل صمت نسبت به بررسی آنها اقدام و سریعا با تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری جهت حضور شرکت‌های توانمند در استان از طریق فرآیند مزایده اقدام کند.

وی افزود: تاکنون سه بسته سرمایه‌گذاری جدید برای استان تعریف شده که پیش‌بینی می‌شود با توجه به پتانسیل‌های بسیار مناسب استان و همچنین قول مساعدت استانداری جهت رفع مشکل تعدادی از معادن با دستگاه‌های اجرایی تعداد آنها افزایش یابد.

مدیر اجرایی طرح احیای معادن تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد اداره کل صمت مواردی را در لایه بلوکه دستگاه‌های اجرایی قرار دارند و دارای پتانسیل لازم است به سازمان‌های توسعه‌ای وزارت متبوع معرفی کند تا مراحل پی‌جویی و شناسایی بدون عملیات اجرایی در این مناطق انجام گیرد و در صورت وجود پتانسیلاز طریق برگزاری جلسات با محوریت استانداری برای واگذاری مناطق اقدام شود.

وی افزود: با توجه به اهمیت بخش معدن و تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد معدنی، استانداری زنجان محوریت پیگیری کلیه موارد از دستگاه‌های اجرایی را بر عهده گرفت.

جرجانی با اشاره به وضعیت واحدهای معدنی راکد استان که در اختیار اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند اما به دلایل مختلفی فعالیت آنها متوقف شده است، بیان کرد: حدود ۳۸ معدن در حوزه فلزی در حال حاضر تعطیل شده‌اند که راه‌اندازی آنها می‌تواند هم در اشتغال استان تأثیر بسزایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام خواهد داد، اظهار کرد: در این راستا جلساتی را با این واحدها برگزار و مشکلات آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. برای واحدهایی که توان مالی یا فنی لازم را ندارند اقدام به معرفی سرمایه‌گذاران جدید خواهیم کرد، برای واحدهایی که به دلیل اتمام پتانسیل معدنی و نبود ذخیره معدنی ندارند تعطیل شده و تمایلی هم به فعالیت نداشته باشند پروانه بهره‌برداری آن‌ها لغو خواهد شد.

مدیر اجرایی طرح احیای معادن در ادامه توضیح داد: استان زنجان یکی از معدود استان‌هایی است که پتانسیل بالایی برای تولید ماده معدنی بور دارد و با در نظر گرفتن اینکه در حال حاضر بور به عنوان یک محصول استراتژیک شناخته می‌شود می‌توان اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام داد.

وی افزود: برخی از معادن بور در استان زنجان به دلایل مختلف از جمله نبود بازار، تعطیل و یا با ظرفیت پایین فعالیت می‌کنند؛ در این زمینه سرمایه‌گذار بزرگی از طرف یک شرکت صاحب‌نام ایرانی اعلام آمادگی کرده تا واحد فرآوری بور در استان زنجان جهت استفاده در چاه‌های نفت ایجاد کند که این جلسه با حضور سرمایه‌گذار و بهره‌برداران این ماده معدنی برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس جلسات دو جانبه‌ای بین سرمایه‌گذار و بهره‌بردار معدن برگزار خواهد شد و امیدواریم بتوانیم نتیجه مثبتی از این قضیه بگیریم و معادن بور را فعال‌تر کنیم.

مدیر اجرایی طرح احیای معادن تاکید کرد: در صورت فعال‌سازی معادن بور استان زنجان، هم توسعه اقتصادی استان در پی خواهد بود و هم برای نخستین بار در کشور محصولی دانش بنیان برای صنعت نفت تولید خواهد شد.

امیدواریم با فعال سازی معادن سهم اشتغال استان را افزایش دهیم

امیررضا معظمی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان درباره نشست کارگروه طرح احیا در استان زنجان عنوان کرد: با انجام پیگیری‌های مشخص شده در نشست امروز، امیدوارم به نقطه‌ای برسیم که تعداد واحدهای راکد و غیرفعال استان به حداقل برسد و بتوانیم در حوزه اشتغال در این بخش، سهمی از اشتغال استان و سهم معدن در اقتصاد استان شاهد باشیم.

فرآیند فعال‌سازی و احیای واحدهای راکد شرایط خاص خود را دارد و قطعاً باید فرآیند آن تسهیل شود تا امکان فعال‌سازی واحدهای راکد و غیرفعال فراهم شود.

سال گذشته تعدادی از واحدها فعال شدند و فعال سازی سایر واحدهای راکد نیز مستلزم پیگیری‌های بیشتر است

فرآوری ماده معدنی بور از اولویت‌های استان زنجان است

مجید گلشنی منفرد مدیر کل صنعت، معدن و تجارت در نشست با کارگروه طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن در استان زنجان تاکید کرد: تمرکز ما در استان زنجان نه تنها بر روی معادن بور، بلکه تمامی مواد معدنی فلزی و غیرفلزی است که در استان وجود دارد.

وی افزود: معادن فلزی تا حدودی وضعیت مشخصی دارند و هر کدام بازار و مسیر مشخص دارند. اما در بخش مواد معدنی غیرفلزی، هنوز نتوانسته‌ایم به زنجیره ارزش افزوده آن‌ها دست پیدا کنیم.

مدیر کل صمت استان زنجان با تاکید بر اینکه مواد معدنی غیرفلزی به وفور در این استان وجود دارد توضیح داد: از سنگ‌های ساختمانی تا گچ، آهک، سیلیس و بور و سلستین؛ پتانسیل بالایی برای تولید محصولات متنوع دارند، اما متأسفانه ما اغلب در ابتدای فرآیند تولید متوقف شده‌ایم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، سیلیس را تا مرحله دانه‌بندی پیش می‌بریم و به ریخته‌گری‌ها می‌دهیم، در حالی که این ماده معدنی قابلیت فرآوری بسیار گسترده‌تری دارد و می‌تواند در تولید محصولات با ارزش افزوده بالا مانند نانو مواد و چسب استفاده شود. ما به دنبال ایجاد زنجیره ارزش برای مواد معدنی غیرفلزی هستیم، زیرا این مواد به وفور و با قیمت مناسب در دسترس هستند.

گلشنی با بیان اینکه با توسعه فرآیندهای فرآوری، می‌توانیم ارزش افزوده بسیار بالایی به این مواد ببخشیم و سودآوری قابل توجهی ایجاد کنیم، تصریح کرد: در حالی که تمرکز بسیاری بر روی فلزات و سنگ‌های ساختمانی وجود دارد، مواد معدنی غیرفلزی اغلب نادیده گرفته می‌شوند. ما معتقدیم مواد معدنی غیرفلزی نیز فرصت‌های بسیار خوبی را برای توسعه صنایع کشور فراهم می‌کنند. تنوع محصولات قابل تولید از مواد معدنی غیرفلزی بسیار بالاست و این موضوع می‌تواند به ایجاد ارزش افزوده بیشتر کمک کند.

وی افزود: به عنوان مثال، سیلیس پتانسیل تولید بیش از ۳۰ محصول مختلف دارد در حالی که در حوزه فولاد این تنوع وجود ندارد و البته، فرآیندهای تولید محصولات مختلف از مواد معدنی غیرفلزی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، اما با سرمایه‌گذاری و تحقیق و توسعه می‌توان به نتایج بسیار خوبی دست یافت.

مدیر کل صمت زنجان با بیان اینکه یکی از مواد معدنی مهمی که در استان ما وجود دارد، بور و سیلیس است تاکید کرد: در این زمینه فعالیت‌های ویژه‌ای آغاز کرده‌ایم و در تلاش هستیم تا فرآیندهای فرآوری این مواد را توسعه دهیم. به عنوان مثال، تولید اسید بوریک را در دستور کار قرار داده‌ایم و خوشبختانه نتایج اولیه آزمایشات بسیار امیدوارکننده بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هدف ما ایجاد زنجیره کامل تولید و تامین در این حوزه‌ها است تا بتوانیم به رشد و توسعه اقتصادی استان کمک کنیم.

جزئیات خبر
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی