شمانیوز
شما نیوز

«آپارات»، از تولید محتوا تا کسب درآمد با چند ویدیو

درآمدزایی با تولید محتوا آن هم از نوع تصویری‌اش از آن مواردی است که جای خودش را بین فعالان این حوزه حسابی باز کرده و سایت‌های مختلفی برای بارگذاری و انتشار آنها تأسیس شده است.

«آپارات»، از تولید محتوا تا کسب درآمد با چند ویدیو

درآمدزایی با تولید محتوا آن هم از نوع تصویری‌اش از آن مواردی است که جای خودش را بین فعالان این حوزه حسابی باز کرده و سایت‌های مختلفی برای بارگذاری و انتشار آنها تأسیس شده است.

یوتیوب یکی از معروف‌ترین‌های این فضاست که البته کار کردن با آن دردسرهای خودش را دارد، به همین دلیل چند سالی می‌شود که ایرانی شده همان قالب یعنی «آپارات» کارش را شروع کرده و به جایگزین منطقی برای آن تبدیل شده است، آنقدر که شما هر موضوعی را جستجو کنید حتماً ردی از آن را در این مجموعه با محتواهای تصویری‌اش پیدا می‌کنید.

«آپارات» با میلیون‌ها کاربر و دنبال کننده‌هایی که هر کدام صفحه مورد نظرشان را همراهی می‌کنند تازگی رتبه پنجم پرترافیک‌ترین سایت‌های پخش ویدیو را هم به خود اختصاص داد و طبق آمار ارائه شده به به بیش از ۲.۸ میلیارد پخش ویدئو در ماه رسیده است.

از اینها که بگذریم به بحث درآمدزایی از طریق این سایت می‌رسیم، اتفاقی که به گفته برخی از کاربران فعال آن با کم‌ترین امکانات قابل وقوع است. 

کوچ یوتویبرها به آپارات

محمدحسن نقی‌ئی یکی از این کاربران است که به همراه همسر و دو پسر نوجوانش حدود دو سال است که با 60 هزار مخاطب به درآمدی حدود 50 میلیون تومانی در ماه رسیده‌ است. او که محتوای سرگرم‌کننده و خانوادگی تولید می‌کند، معتقد است که در این مدت خیلی از فعالان تولید محتوا در سایت‌های دیگر به آپارات کوچ کرده‌اند، مثل تجربه‌ای که خودش پشت سرگذاشته است. 

این کاربر با بیان اینکه از حدود یک سال و نیم پیش تا امروز پیشرفت را در روند این فضای اشتراک محتوای ویدیویی دیده، افزود: در این مدت خیلی از یوتیوبرها به سمت آپارات آمدند. این نشان‌دهنده مورد اقبال قرار گرفتن آپارات و بازدیدهای بالایی است که این مجموعه دارد. همچنین ما بعد از آشنایی با آپارات نزدیک دوسال است که از یوتیوب وارد آپارات شدیم چراکه با تحقیقاتی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که آپارات مخاطب خوب و قابل توجهی دارد و از آنجایی که در مسیر تولید محتوا به صورت خانوادگی پیش می‌رفتیم، محتوای فرهنگی سرگرم‌کننده و خانوادگی را انتخاب کردیم. این حوزه با استقبال خوبی هم از سوی مردم مواجه شد.

برابری درآمد دریافتی از آپارات و یوتیوب

نقی‌ئی با قیاس درآمدی که از آپارات و یوتیوب به دست می‌آید هم گفت: نکته جالبی که در خصوص درآمدزایی وجود دارد، این است که درآمد ما از آپارات و یوتیوب برابری می‌کند، اتفاقی که ممکن است در مورد دیگر کاربران فعال هم به ویژه به واسطه شیوه دسترسی به فضای خارجی و مسئله اینترنت تا حدی صدق کند. در واقع باید گفت این فضا توانسته جایش را بین مخاطبان و دیگر کاربرانش تا حد قابل توجهی باز کند.

او که به گفته خودش ابتدا سراغ تهیه تجهیزات تصویربرداری رفته بود اما بعد به این نتجه رسید که می‌شود تنها با یک گوشی محتوای با کیفیت مورد نظر را تولید کرد، افزود: در کنار استفاده از گوشی به عنوان دوربین، حتی برای ادیت هم می‌شود از همان تلفن همراه استفاده کرد و در کل نیازی به داشتن و تهیه کردن تجهیزات ویژه‌ای نیست.

۲۰۰ میلیون در ماه با تدریس ریاضی 

علاوه بر این کاربر، آپارات مدتی است که میزبان خیلی از معلمان در مقاطع تحصیلی مختلف هم شده است، مثل محمد آهنگرداودی که از قبل کرونا کارش را در این فضا با تدریس ریاضی شروع کرد و تازگی هم علاوه بر مقطع ابتدایی، پایه متوسطه اول را هم به آموزش‌هایش اضافه کرده است. 

او که به درآمد حدود 200 میلیونی در ماه رسیده است، با تأکید به این که فعالیت در حوزه تولید محتوای تصویری به امکانات خاصی نیاز ندارد، بیان کرد: نیازی به امکانات خاصی نیست من حتی میکروفون هم نداشتم و گوشیم را تبدیل به میکروفون کرده بودم چرا که هیچ میکروفونی آن کیفیت را ندارد. در کنار اینها از برنامه اسکرین رکوردر( ضبط تصاویر از صفحه نمایش) استفاده کردم. واقعیت این است که پیش رفتن در این فضا بیشتر از آنکه به امکانات نیازمند باشد به خلاقیت احتیاج دارد.

تولید محتوا بدون نیاز به امکانات

این معلم با اشاره به دلیل حضورش در آپارات و انتخاب این فضا گفت: خیلی‌ها به من می‌گفتند که در تلگرام، اینستاگرام و دیگر فضاهایی که وجود دارد فعالیت کنم اما طبق آنچه که تجربه کردم، به نظرم حضور مستمر در یک فضایی مثل آپارات که مخاطبان خودش را دارد خیلی بهتر است و دنبال‌کننده‌ها را پراکنده نمی‌کند. همچنین با توجه به مخاطبان آپارات این فضا از ظرفیت خوبی برخوردار است. هر چند گاهی در حوزه پرداخت‌ها با کمی تأخیر مواجه می‌شویم اما در اینکه این مجموعه در ایران شماره یک است، هیچ شکی نیست. 

آهنگرداودی برای پیش رفتن در این فضا روی صبر و ممارست تأکید داشته و یادآور شد: من هر روز حدود 6 ساعت زمان صرف می‌کنم و در این چند سال هر روز تولید محتوا را ادامه دادم، در واقع استمرار در این حیطه می‌تواند باعث شود تا هر کسی در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کند را به موفقیت برساند.

از تهران تا رشت و هر جای دنیا

محمد شکری هم یکی دیگر از کاربرانی است که به گفته خودش با یک میکروفون توانسته بیشتر از 23 هزار نفر را با خود همراه کند و در گروه پرمخاطب‌های آپارات قرار دارد. او که در حوزه معرفی فیلم، سریال و مستند چند سال است به صورت مستمر فعالیت می‌کند، از اردیبهشت 99 وارد آپارات شده و حالا به طور میانگین ماهیانه حدود 15 میلیون تومان درآمد دارد، با ویدئوهایی ترکیبی از آنونس فیلم و سریال‌های خارجی و متن و صدای خودش. 

این کاربر 29 ساله با اشاره به امکان کسب درآمد از آپارات در هر نقطه‎ای که هستید، بیان کرد: من کارم در آپارات را از تهران شروع کردم اما الان یک سال است که رشت هستم و بخشی از هزینه‌های زندگیم را از طریق همین فضا تأمین می‌‎کنم، اتفاقی که به خصوص در همین مدت که ساکن رشت شدم، خیلی به من کمک کرد.

او که برای تولید 6 محتوا حدود 5 تا 6 ساعت زمان می‌گذارد، با تأکید به استمرار داشتن در این مسیر گفت: خیلی وقت‌ها برخی‌ها دنبال نتیجه گرفتن سریع هستند و زود ناامید می‌‍شوند اما در هر فضایی با صبر و استمرار می‎‌توان نتیجه گرفت، به خصوص آپارات که در دو سال اخیر رشد خوبی داشته و اتفاقات جالب توجهی را رقم زده است.

شکری همچنین از طرح ویژه درآمدزایی آپارات هم گفت و با اشاره به فضایی که برای پیشرفت در این حوزه در آپارات وجود دارد، خاطرنشان کرد: در طرح ویژه درآمدزایی خیلی از فعالان انگیزه بیشتری برای ادامه مسیرشان گرفتند. همچنین می‌توان گفت که این مجموعه فرصت خوبی در حوزه درآمدزایی و همراه کردن دنبال‌کنندگان برای علاقه‌مندان به تولید محتوا است چرا که هرکسی با کم‌ترین امکانات هم می‌تواند در آن فعالیت کند.

در آخر با توجه به صحبت‌های مطرح شده باید گفت که برای حضور در فضای اشتراک ویدیویی مثل آپارات هر کسی می‌تواند با کم‌ترین امکانات هم کارش را شروع کند و این شیوه ادامه روند و میزان خلاقیت هر فردی است که تعیین‌کننده آینده مسیر او خواهد بود. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied