شمانیوز
شما نیوز

افسردگی

نشانه های افسردگی را بشناسید

اختلال عاطفی فصلی (SAD) نوعی افسردگی است که با توجه به یک الگوی فصلی می‌آید و می‌رود. این اختلال گاهی اوقات به عنوان افسردگی پاییزی یا زمستانی شناخته می‌شود چون نشانه‌های آن معمولاً در طول زمستان آشکارتر و شدیدتر هستند. یعنی ممکن است علائم آن‌ها با تغییر فصل و ورود به سرما بیشتر باشد.

نشانه های افسردگی را بشناسید

به گزارش شمانیوز؛ اختلال عاطفی فصلی ( SAD) به تغییرات فصول مربوط می‌شود و هر سال تقریباً در زمان‌های مشابهی شروع می‌شود و پایان می‌یابد. اگر شما مانند اکثر افراد مبتلا به این بیماری هستید، علائم شما اغلب از پاییز شروع می‌شود و تا اوایل زمستان ادامه دارد. به این ترتیب انرژی شما تضعیف و همچنین باعث ایجاد احساس بد خلقی در شما می‌شود. این علائم اغلب در ماه‌های بهار و تابستان برطرف می‌شوند. ضمن آنکه افراد کمتر در بهار یا اوایل تابستان دچار افسردگی فصلی می‌شود.

اختلال عاطفی فصلی

محمد نانگلی، روانشناس در مورد افسردگی فصلی می‌گوید: بسیاری افراد در فصل‌های پاییز و زمستان از افسردگی فصلی رنج می‌برند، درحالی که خودشان نمی‌دانند یا اینکه تصور می‌کنند مبتلا به انواع دیگر افسردگی شده‌اند. افرادی که افسردگی فصلی را تجربه می‌کنند غالباً نوسانات خلقی فصلی را تجربه می‌کنند. با کوتاه‌تر شدن روز و کمتر قرار گرفتن در معرض نور طبیعی خورشید، ریسک ابتلا به افسردگی فصلی در پاییز و زمستان نیز افزایش پیدا می‌کند. 

علائم شایع افسردگی پاییزی چیست؟

«افسردگی فصلی، گونه‌ای اختلال عاطفی است که ریشه در تغییر فصل دارد. معمولاً افراد در فصل‌های به‌خصوصی به‌ویژه در پاییز، زمستان و بهار دچار عوارض ناشی از آن می‌شوند.» این را نانگلی می‌گوید و در ادامه می‌افزاید: تصور می‌شود افسردگی فصلی با هورمون‌های مختلف و نوسانات شیمیایی ازجمله ملاتونین و سروتونین مرتبط است. ملاتونین هورمونی است که در مغز تولید می‌شود و به تنظیم هورمون‌های دیگر کمک می‌کند و سروتونین نیز یک انتقال‌دهنده عصبی مرتبط با خلق‌وخو است.

«نوسانات خلقی، کمبود انرژی، عدم علاقه به انجام فعالیت‌های عادی و کناره‌گیری از اجتماع، علائم شایع افسردگی فصلی است.» وی درباره سایر علائم افسردگی فصلی در ادامه بیان می‌کند: تحریک‌پذیر بودن و داشتن اضطراب، احساس گناه، یأس و ناامیدی، کاهش میل جنسی، انزوا و کناره‌گیری از اجتماع و افزایش حساسیت به طرد شدن، نداشتن علاقه به انجام فعالیت‌های انگیزه‌بخش، کاهش تمرکز برای انجام کارهای روزمره، افزایش وزن به علت نداشتن تحرک کافی و اختلال شدید در تصمیم‌گیری صحیح و تفکر،‌ از دیگر نشانه‌های افسردگی فصلی پاییز و زمستان است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied