شمانیوز
شما نیوز

کالابرگ

خبرهای جدید درباره پرداخت مجدد کالابرگ / واریز کالابرگ عید غدیر صحت دارد ؟

خبرهای جدید درباره پرداخت مجدد کالابرگ / واریز کالابرگ عید غدیر صحت دارد ؟

در خبر زیر به بررسی و جزییات پرداخت جدید کالابرگ در سال 1403 خواهیم پرداخت.

به گزارش شمانیوز :کالابرگ نوعی کوپن دولتی است که به جای یارانه نقدی به افراد کم‌درآمد داده می‌شود و  می‌توان از آن برای خرید کالاهای اساسی مانند نان، برنج، روغن و لبنیات استفاده کرد.طرح کالابرگ الکترونیکی در حال حاضر به صورت آزمایشی در برخی استان‌ها اجرا می‌شود و افراد می‌توانند با استفاده از کارت‌های الکترونیکی یارانه خود را صرف خرید کالاهای مشمول طرح کنند.هدف از اجرای طرح کالابرگ، حمایت از اقشار کم‌درآمد و همچنین کنترل تورم و گرانی عنوان شده است.

مرحل اولیه کالابرگ الکترونیک برای سه ماه متوالی اجرایی شد که برای زمان اجاری مرحله دوم آن تاکنون خبر رسیمی اعلام نشده است .

سید صولت مرتضوی که دیروز در گردهمایی کارگزاران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر سخن می‌گفت، اظهارکرد: ظرف ۲ سال گذشته تقریباً معادل کل دوره تاسیس صندوق، به تعداد بیمه‌شدگان کشاورزان و روستائیان افزوده شده و اکنون یک میلیون و ۳۶ هزار نفر بیمه شده جدید به این صندوق اضافه شده است.

وی افزود: در بحث توجه به معیشت آحاد مختلف مردم خصوصاً اقشار کم درآمد ۲ طرح جداگانه هم اجرا شده که یکی پرداخت مستمری یا کمک هزینه معیشت ی برای دهک‌های مختلف جامعه و طرح حمایت از مادران شیرده و دارای فرزند شیرخوار است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در این دولت و در صندوق بیمه اجتماعی روستائیان به طرح جوانی جمعیت هم توجه ویژه‌ای شده است و اکنون در صندوق کشاورزان عشایر و روستاییان بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر از کسانی که تحت پوشش هستند را بانوان عشایر و روستاییان و کشاورزان تشکیل می‌دهند.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این گردهمایی گفت: پوشش بیمه‌ای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر باید تا سال آینده به بیش از ۵۰ درصد برسد، اما تا آن زمان باید از استان‌هایی که محرومیت کمتری دارند حمایت کرد.

علیرضا عسگریان ادامه داد: صندوق روستائیان و عشایر یک صندوق فوق‌العاده است و شخصاً همیشه فکر می‌کنم که صندوق‌ها مشکلات زیادی را ایجاد کردند، اما صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و عشایر به خوبی پیش رفته است.

وی افزود: این صندوق خوب شکل گرفته و به همین دلیل خوب پیش رفته است. در صندوق‌ها کارکنان زیادی استخدام هستند و به هیچ شکل نمی‌توان این چسبندگی را حل کرد، اما صندوق روستائیان و عشایر به این شکل نیست.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه صندوق می‌تواند به بیمه اصلی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: مزیت دیگر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر توازن و تعادل برقرار کردن میان منابع و هزینه‌ها است. صندوق‌های بیمه‌ای از معدود صندوق‌هایی هستند که آینده را می‌بینند و بر اساس آن عمل می‌کنند و تنها در صورتی تراز می‌گیرد که آینده را به خوبی دیده باشد.

وی تاکید کرد: صندوق تامین اجتماعی حداکثر ۵ درصد از منابعی که دارد حاصل از سرمایه‌گذاری است که در صندوق بازنشستگی کشوری این عدد به هشت درصد می‌رسد، در حالی که صندوق روستائیان و عشایر منابع خود را از ۵۱ درصد سود حاصل از سرمایه‌گذاری تامین می‌کند و سهمی که دولت به این صندوق پرداخت می‌کند، ۴۹ درصد است.عسگریان تاکید کرد: برای پایداری منابع در صندوق باید اقداماتی انجام شود که از میان آن می‌توان به رشد خدمت متوازن و متناسب صندوق در مناطق مختلف اشاره کرد. سهم استان سیستان و بلوچستان از کل کشور ۴ درصد و کرمان ۶ درصد است که این بسیار کم است و باید توزیع متناسب و با میل به مناطق محروم باشد.

وی گفت: باید میزان آموزش کارگزاران در مناطق محروم بیشتر باشد و کارکنان بیشتری را در آنجا جذب کند.

معاون مدیرعامل صندوق بیمه‌ اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کشور هم با اشاره به برنامه دولت برای تحت پوشش قراردادن مادران روستایی گفت: علاوه‌ بر تحت پوشش قراردادن ۳۰۰ هزار مادر روستایی ۲۰۰ هزار نفر دیگر به زودی بیمه می‌شوند و از خدمات رایگان و بازنشستگی برخوردار خواهند شد.

سجاد طاهری گفت: ما توانستیم بیش از یک میلیون و ۳۵هزار نفر از کشاورزان روستائیان و عشایر فاقد بیمه اجتماعی در کشور را در دو سال اخیر بیمه کنیم که تقریبا معادل ۵۰ درصد کل عملکرد صندوق از ابتدای تاسیس تا قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم است.وی گفت: عملکرد صندوق تنها در دو سال اخیر معادل ۹۹ درصد عملکرد دولت‌های نهم و دهم و بیش از ۸۰ درصد عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است.

معاون امور استان‌های صندوق بیمه‌ اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کشور ادامه داد: برای نخستین بار بحث درمان تکمیلی برای مستمری بگیران با کمترین پرداخت عملیاتی شد و انشالله در تلاش و برنامه‌ریزی هستیم تا در استان‌های دیگر اجرا شود.

این بیمه تکمیلی در سه استان همدان، آذربایجان شرقی و اصفهان عملیاتی شد اما برای اجرای آن در تمامی استان‌های کشور متاسفانه تبصره‌ای از سوی هیات امنا ابلاغ شد که ما را منع کرده است اما در تلاشیم تا این اقدام دوباره اجرا شود.وی گفت: یکی از کارهای بزرگی که صندوق انجام داده، این بود که ۳۱۱ هزار نفر را از مادران غیر شاغل روستایی و عشایر را تحت پوشش قرار دادیم و حق بیمه آنها رایگان بود و دولت پرداخت کرد. از یک میلیون نفر که بیمه شده‌اند حدود ۶۰۰هزار نفر از آن را زنان روستایی و عشایر تشکیل می‌دهند و این ضریب بسیار خوبی است.

طاهری درباره آمار تحت پوشش این صندوق گفت: تعداد کل اعضای صندوق بیش از ۳میلیون نفر است و دیگر یک صندوق کوچکی نیست و پس از تامین اجتماعی، بزرگترین صندوق ییمه اجتماعی کشور هستیم.

وی تاکید کرد: برای مستمری بگیران هم توانسته‌ایم در حداقل بگیران نزدیک به ۲۱۰درصد رشد مستمری را داشته باشیم و در سایر سطوح هم حدود ۸۳درصد در سه سال مستمری اشان رشد داشته است.

از هفته های گذشته خبرهای خوشی مبنی بر افزایش یارانه کالابرگ الکترونیک به گوش می رسد.قرار بر این شده است که دولت یارانه جدیدی در قالب کالابرگ الکترونیکی ۱ و ۲ میلیون تومانی بحساب هر ایرانی پرداخت کند. سوای یارانه کمک معیشت جدید دولت، هر ماه مبلغ ۵۲۰ هزارتومان در کارت کالابرگ الکترونیکی شارژ می شود.

برنج، گوشت گوساله گرم و منجمد، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست دبه ۲/۵ کیلویی، مرغ گرم و منجمد، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر کالاهایی هستند که یارانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

براساس طرح جدید یارانه کالابرگ الکترونیکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۶۱ میلیون نفر مشمولین دریافت یارانه هفت دهک پایین می‌توانند در صورت تهیه یکی از یازده قلم کالای اساسی از فروشگاه‌های متصل به شبکه کالابرگی به‌جای ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی، از ۲۲۰ هزار تومان یارانه تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ برخوردار شوند.​

یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی در شرایطی به طور کامل قابل استفاده است که افراد از تخفیف هر ۱۱ قلم مشمول (ماکارونی، پنیر، مرغ، گوشت، روغن، شکر، شیر و. .) استفاده کنند. یعنی دیگر مثل گذشته نیست که فقط از کل یارانه مثلا یک میلیون تومانی دریافتی توسط یک خانوار دو نفره، همه‌ی یارانه حبوبات خرید شده و از یارانه تشویقی هم بهره ببرند. بلکه ۲۲۰ هزار تومان طرح فجرانه مربوط به تخفیف و مابه التفاوت قیمتی کلیه یازده قلم کالای مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی است. یعنی اگر فردی هر یازده قلم کالا را بخرد، ۲۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی‌اش به واسطه مابه‌التفاوت قیمتی پرداخت می‌شود.

گفتنی است؛ طرح ملی کالابرگ الکترونیکی با عنوان «طرح فجرانه کالابرگ» در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار یارانه بگیر با اولویت خانوار دهک‌های پایین جامعه (اول تا هفتم) فعلا تا اردیبهشت ماه ادامه دارد.

سیدرضا یحیوی، مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیحات شفاف‌تری در این خصوص ارائه کرده است.

جزئیات جدید از واریز کالابرگ الکترونیک

به گفته یحیوی، در طرح کالابرگ الکترونیک، هجدهم تا بیستم هر ماه حساب سرپرستان خانوار شارژ و اعتبار یارانه‌ها واریز می‌شود.

یحیوی گفت: با گذشت یک هفته از زمان اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، برخی افراد تصور می‌کنند طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک تنها در دهه فجر اجرا می‌شود؛ این درحالیست که طرح فجرانه فعلا به مدت سه ماه بوده که اجرای آن، از ۱۸ بهمن‌ماه شروع شده و تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

یحیوی همچنین گفته است نیازی نیست افراد یکجا اعتبار خود را خرید کنند بلکه می‌توانند طی یک ماه و به مرور، با مراجعه به فروشگاه‌های متصل به طرح خریدشان را انجام دهند.

طرح فجرانه که مرحله نخست آن از ۱۸ بهمن‌ماه سال جاری آغاز شده و تا پایان ۱۸ اردیبهشت ماه سال آینده ادامه خواهد داشت، در قالب طرح کالابرگ الکترونیک ارائه می‌شود که کاملاً متفاوت با طرح‌های دیگر حمایتی دولت است. به این معنا که اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی هیچ ارتباطی با یارانه نقدی ندارد و این یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی به ازای هر نفر، از کالابرگ الکترونیک طرح فجرانه جدا شده است. این میزان اعتبار در طرح فجرانه در واقع هزینه مابه‌التفاوت قیمت روز ۱۱ قلم طرح کالابرگ الکترونک است که به حساب یارانه‌بگیران در صورت خرید واریز می‌شود.

بنابر داده‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از ابتدای این طرح در ۱۸ بهمن ماه سال‌جاری تا پایان ۱۰ اسفند امسال، از مجموع ۲۱ میلیون خانوار مشمول این طرح در دهک‌های یک تا هفت درآمدی، حدود ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار از این طرح استقبال کرده‌اند. بر این اساس بیش از ۷۳ درصد از خانوارهای دهک‌های یک تا ۷ درآمدی از طرح فجرانه استقبال کرده‌اند. ۶۱ میلیون ایرانی در دهک‌های یک تا هفت درآمدی قرار دارند و مشمول طرح فجرانه هستند که حالا داده‌ها نشان می‌دهند در پایان دهمین روز اسفند ماه امسال و در فاصله تنها چند روز از یک ماهگی تولد این طرح، ۴۷ میلیون ایرانی برابر با حدود ۷۷ درصد، از آن استقبال کرده‌اند.

میانگین روزانه خرید از طریق طرح فجرانه در این مدت بیش از ۲ میلیون نفر بوده است. در این مدت تعداد خانوارها به طور میانگین روزانه بیش از ۶۷۳ هزار خرید را انجام داده‌اند. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که میزان استقبال تا پایان روز ۱۸ اسفند امسال برابر با یک ماهگی اجرای طرح فجرانه به حدود ۸۰ درصد برسد. بنابر گفته‌های، سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به نظر می‌رسد که این طرح دارای مراحل دیگری پس از پایان آن در ۱۸ اسفندماه امسال باشد. چرا که وی اعلام کرد؛ این مرحله نخستین مرحله از این نوع طرح‌ها برای افزایش قدرت خرید و تغذیه سالم خانوارها بوده است.

طرح فجرانه در بستر شبکه ملی اعتبار، اجرایی می‌شود و یارانه‌بگیران متقاضی باید توجه داشته باشند، قیمت روز اقلام اشاره شده براساس کالاهای مرجع بوده و در خصوص کالاهایی با قیمت بالاتر مابه‌التفاوت را از محل حساب فرد پرداخت خواهند کرد؛ به عبارتی در صورتی‌که خریدار بیشتر از اعتبار اقدام به خرید کند باید از طریق حساب بانکی خود مابقی پرداختی را انجام دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی