شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

لایف کوچینگ: تخصصی در راستای رضایت و پیشرفت در زندگی افراد

خوشبختانه متخصصانی هستند که مهارت‌های لازم برای کمک به پیشرفت و تحقق آرزوهای افراد را دارند تا سطح رضایت آن‌ها از زندگی بیشتر شود. در این مطلب می‌خواهیم دربارهٔ لایف کوچینگ یا کوچینگ زندگی و مسیر لایف کوچ شدن صحبت کنیم.

لایف کوچینگ: تخصصی در راستای رضایت و پیشرفت در زندگی افراد

به زندگی خود یک نگاه کلی بیندازید. چقدر از جایی که اکنون هستید با جایی که آرزو دارید در جنبه‌های مختلف زندگی باشید، فاصله دارید؟ احتمالاً شما هم برای توسعه مهارت‌ها و اهداف خود بارها گام برداشته‌اید، اما شاید کاملا موفق نبوده اید.

خوشبختانه متخصصانی هستند که مهارت‌های لازم برای کمک به پیشرفت و تحقق آرزوهای افراد را دارند تا سطح رضایت آن‌ها از زندگی بیشتر شود. در این مطلب می‌خواهیم دربارهٔ لایف کوچینگ یا کوچینگ زندگی و مسیر لایف کوچ شدن صحبت کنیم.

 

کوچینگ چیست و کوچ کیست؟

کوچینگ فرایندی است که افراد طی آن آگاهی بیشتری نسبت به خود پیدا می‌کنند و برای رسیدن به هدف‌هایشان اقدام می‌کنند.

و اما کوچ کیست؟ کوچ کسی است که به مراجع کمک می‌کند تا نسبت به خود و توانایی‌هایش بیشتر آگاه شود و با کمک به ایجاد یک نقشهٔ راه برای مراجع، او را در راه رسیدن به اهدافش یاری می‌کند.

 

لایف کوچینگ چیست؟

لایف کوچینگ (Life coaching) یک گفت‌وگوی بالغانه میان کوچ و مراجع است که باعث ایجاد آگاهی در مراجع و حرکت رو به جلوی او به سمت اهدافش می‌شود. در فرایند کوچینگ، کوچ به مراجع کمک می‌کند تا در بخش‌های مختلف زندگی که نیاز به شفاف فکر کردن یا بهبود عملکرد دارد، پیشرفت کند.

این بخش‌ها شامل رشد شخصی، مسیر شغلی، مسیر حرفه‌ای، چالش‌های کسب‌وکار، بهبود مهارت‌های ارتباطی، بهبود مدیریت زمان، مهارت تصمیم‌گیری و... هستند.

 

لایف کوچ کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

لایف کوچ (Life Coach) حرفه‌ای، شخصی است که دورهٔ مهارت‌های کوچینگ را گذرانده باشد. علاوه بر این با تعریف صحیح کوچینگ، شایستگی‌های بنیادی کوچینگ و کد اخلاقی یک کوچ حرفه‌ای آشنا باشد. آن‌ها به مشتریان خود یاد می‌دهند که برای آینده اهداف واقع‌بینانه تعیین کنند. در ادامه به وظایف متداول یک کوچ حرفه‌ای می‌پردازیم:

 

شناسایی هدف

یک کوچ حرفه‌ای به مراجع خود کمک می‌کند تا خواسته‌‌های خود را تبیین و تفسیر کند و برنامه‌ای برای آینده او ایجاد کنند. به عنوان مثال، اگر مشتری با اهداف فعلی خود دست‌وپنجه نرم می‌کند، به مشتری کمک می‌کنند تا تمرکز خود را محدود و برای رسیدن به اهداف فعلی زندگی اقدام کند.

بیایید یک مثال دیگر هم بزنیم، مثلاً به مشتری کمک می‌کند تا مسیر شغلی ایده آلش را انتخاب کند، تصمیمات مهم زندگی را بگیرد، در بیزینس اش هدف گذاری کند و با برای آینده ایده آل زندگی اش برنامه ریزی نماید.

 

ایجاد انگیزه

بعضی از افراد در زندگی خود حامی و پشتیبانی برای شروع یا ادامه کارهای جدید ندارند. در این شرایط یک کوچ به مخاطبان خود کمک می‌کند تا از موقعیت‌های دشواری که مانع خوشبختی و موفقیتش است، عبور کند.

 

نگاه بی‌طرفانه

کوچ حرفه‌ای به مسائل زندگی مراجع بی‌طرفانه و بدون قضاوت نگاه می‌کند. این رویکرد صادقه به افراد کمک می‌کند تا در محیطی امن بتوانند به واقعیت افکار، احساسات و رفتار خود در لحظه حال نگاه کنند و برای تغییر آنها اقدام نمایند. علاوه بر این، چون کوچ حامی آن‌ها است و به اهداف آن‌ها اهمیت می‌دهد، احتمال بیشتری دارد که فرد در مسیر اهداف خود بماند و به آن‌ها برسد.

 

هنر گوش دادن

گوش دادن بخش عمده‌ای از زندگی شغلی یک کوچ حرفه‌ای است. یک کوچ به گوش دادن فعال به صحبت‌های مراجع، درباره سطح خودآگاهی، توانایی‌ها و محدودیت‌های او اطلاعات خوبی کسب می‌کند و می‌تواند همفکر خوبی برای مراجع خود در فرایند تغییر و تحول باشد.

 

ساخت استراتژی یا نقشه راه

کوچ‌های حرفه‌ای می‌دانند که افراد برای رسیدن به اهداف خود نیاز به یک نقشه راه یا استراتژی دارند. بنابراین به مراجعان کمک می‌کنند تا استراتژی‌هایی را برای اهداف خود تعریف و با تمرکز و کارایی بالا، آن را عملی کنند.

 

پذیرش مسئولیت‌

کوچ‌های حرفه‌ای حس مسئولیت‌پذیری را در مراجع افزایش ‌می‌دهند تا مسئولیت تصمیمات زندگی‌شان را برعهده بگیرند. سپس با برنامه‌ریزی‌های منظم و ارزیابی‌های صادقانه به مشتریان کمک می‌کنند تا مهارت‌های خود را بهبود دهند و بر اهدافشان متمرکز بمانند.

 

۵ نشانه برای دریافت کوچینگ

 

طبق آمار فدراسیون بین المللی کوچینگ ، ۵ مورد زیر نشان می‌دهد که یک کوچ حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک کند:

  • رشد حرفه‌ای و شغلی برای شما اهمیت دارد
  • رویاهای بزرگ در سر دارید
  • در تصمیم‌گیری به مشکل خورده‌اید
  • به دنبال تغییر و ساخت نسخه بهتری از خودتان هستید
  • می‌خواهید اعتمادبه‌نفستان بالا رود

     

 

باورهای نادرست درباره لایف کوچینگ

باورهای نادرستی دربارهٔ لایف کوچینگ وجود دارد. برای مثال کوچینگ‌ زندگی را با مشاور تحصیلی، مشاور کسب‌وکار، مشاور خانواده، درمانگر یا تراپیست اشتباه می‌گیرند. اما نکتهٔ کلیدی اینجاست که یک کوچ زندگی حرفه‌ای نه به مراجع آموزش می‌دهد و نه مشاوره و راه‌حل به او ارائه می‌کند. بلکه با تکنیک‌ها و تخصصی که دارد، به مراجع ماهیگیری را یاد می‌دهد تا خودش راه حل‌های اختصاصی برای زندگی‌اش را پیدا کند.

کوچ‌ها بر این باورند که هر انسانی خلاق و توانمند است و می‌تواند راه حل مناسب برای خود را از درون خود پیدا کند. به نظر آن‌ها زمانی که مراجع راه حل شخصی برای چالش‌هایش می‌یابد، به انجام آن متعهدتر خواهد بود.

از سوی دیگر سبک کار کوچینگ زندگی با تراپیست یا درمانگر هم کاملاً متفاوت است. در جلسات تراپی معمولاً تأکید بر روی گذشته مراجع و شناسایی ریشه و مشکلات زندگی‌اش است. در حالی که در کوچینگ، تمرکز بر روی حال و ساخت آینده‌ای بهتر است. همچنین یک کوچ حرفه‌ای متعهد است در صورتی که مراجعش نیاز به درمان داشته باشد، او را به تراپیست ارجاع دهد.

فدراسیون بین‌المللی کوچینگ یا ICF یک سازمان تازه تاسیس یا یک شغل جدید نیست. این سازمان سال ۱۹۹۵ با هدف پیشرفت حرفه کوچینگ با تعیین استاندارهای بالا تاسیس شده است.

این سازمان بیش از ۵۰۰۰۰ کوچ حرفه‌ای در زمینه شخصی و بیزینس در بیش از ۱۵۰ کشور و منطقه دارد و یک سازمان جهانی است که از قانون و مقررات مشخصی پیروی می‌کند.

این سازمان شامل اساسنامه و استانداردهای اخلاقی است و برای عضویت در آن هم باید شرایط مد نظر سازمان را داشته باشید.

 

برای تبدیل شدن به یک لایف کوچ حرفه‌ای از کجا شروع کنیم؟

اگر از مهارت‌هایی مانند همدلی، گوش دادن فعال و کمک به حل مسئله برای اطرافیان خود لذت می‌برید، ممکن است کنجکاو باشید بدانید که برای ورود به تخصص کوچینگ چه مسیری را باید طی کنید. اگرچه الان شرایطی به گونه‌ای شده است که هر کسی می‌تواند خود را کوچ بنامد، اما یک Life Coach باید به صورت حرفه‌ای آموزش دیده و تمرین کرده باشد.

در حال حاضر بزرگ‌ترین مرجع ناظر که ویژگی‌های بنیادی کوچ‌ها را تعریف کرده، فدراسیون بین‌المللی کوچینگ یا ICF است. بنابراین هر آکادمی یا آموزشگاهی که مهارت کوچینگ را با استانداردهای مطابق با ICF آموزش می‌دهد، معتبر است.

یکی از کامل‌ترین و خوش‌نام‌ترین دوره‌ها برای دریافت مدرک بین‌المللی کوچینگ ICF، دورهٔ تربیت کوچ ستاره شمال با دکتر شهاب اناری است. دورهٔ تربیت کوچ ستاره شمال یکی از بهترین مراکز آموزش کوچینگ به زبان فارسی در ایران است.

این دوره به صورت ۹ ماهه با ۱۳۲ ساعت برنامه آموزشی برگزار می‌شود که در انتهای دوره به دانش‌پذیران مدرک کوچینگ بین‌المللی تعلق می‌گیرد. برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص این دوره، کافی است به وب‌سایت آکادمی دکتر شهاب اناری سر بزنید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied