شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

راه های رفع نم و رطوبت ساختمان + روش های جلوگیری از ورود نم و رطوبت

یکی از دغدغه های مهم در صنعت ساختمان سازی، نم و رطوبت ساختمان می باشد؛ زیرا رطوبت قادر است به بافت و ساختار ساختمان و اشیای منزل آسیب برساند و عاملی برای بیماری های مختلف باشد. این مسئله می تواند زمینه ساز به وجود آمدن مشکلات بهداشتی شود و خسارات جبران نشدنی به خانه مانند ریختن دیوار و سقف، کپک زدگی و رشد باکتری وارد کند؛ به همین جهت، رفع نم و رطوبت ساختمان بسیار حائز اهمیت می باشد. بهتر است بدانید که ورود نم و رطوبت به ساختمان علت های بسیاری دارد که در زیر مجموعه دو عامل مهم «عوامل فنی و تاسیساتی و اشتباهات انسانی» قرار می گیرند. لازم به ذکر است که برای رفع این مشکل نیازی به تخریب نمی باشد و راه های خلاصی از نم و رطوبت ساختمان بسیاری وجود دارد که می تواند به شما در انواع شرایط کمک کند. علاوه بر این ها، شما می توانید با استفاده از روش های مهم جلوگیری از نفوذ رطوبت به منزل، از نگهداری ساختمان در برابر این معضل اطمینان حاصل کنید. اگر قصد دارید این مشکل را ریشه یابی کنید و آن را برای همیشه رفع نمایید، در ادامه با ما همراه باشید.

راه های جلوگیری از رفع نم و رطوبت به داخل ساختمان - دکترنانو

علت های مهم ورود نم و رطوبت به ساختمان:

عوامل فنی و تاسیساتی ساختمان:

1-    شکستگی و ترکیدگی لوله های آب و فاضلاب

2-    عایق بندی غیر اصولی پشت بام، نما، آشپزخانه، کف و دیوارهای سرویس بهداشتی و حمام

3-    نصب غیر اصولی سیفون لباسشویی، ظرفشویی و روشویی

4-    عدم شیب بندی مناسب برای کف آشپزخانه، تراس، پشت بام و سرویس های بهداشتی

5-    عدم تخلیه فاضلاب و پر شدن چاه

6-    وجود نشتی در اتصالات پکیج و آبگرمکن

7-    نفوذ آب باران بر اثر بی توجهی به عایق بندی نما و پشت بام

8-    عدم درزگیری و بندکشی اصولی برای کاشی و سرامیک

9-    نفوذ رطوبت از شکاف ها و ترک های سازه

 اشتباهات انسانی:

1-    شست و شوی مکرر دیوار، تراس، پشت بام با مایعات شیمیایی

2-    انتشار نم و رطوبت در محیط خانه به دلیل خشک کردن لباس ها در منزل

نشانه های رطوبت و نم زدگی ساختمان:

1.    از بین رفتن بافت اشیای چوبی

2.    زنگ زدگی تجهیزات فلزی

3.    ایجاد لکه و کپک زدگی بر روی دیوار، سقف و کف ساختمان

4.    نم زدگی و زرد شدن گچ

5.    تخریب شدن دیوار، کف و سقف سازه

6.    کنده شدن کاغذ دیواری از روی دیوار

7.    جذب حشرات موذی به داخل منزل

8.    بوی نامطبوع

نم زدگی دیوار خانه - دکترنانو

عوارض ناشی از ورود نم و رطوبت به داخل ساختمان:

1.    نفوذ نم و رطوبت به داخل ساختمان، سبب جذب گرد و غبار می شود و زمینه ایجاد و رشد قارچ، کپک و باکتری را فراهم می کند.

2.    رطوبت می تواند سطوح مختلف گچی، سنگی، چوبی، فلزی و سیمانی را نیز دچار آسیب دیدگی کند و آن ها را تخریب نماید.

3.    هنگام رخ دادن این مشکل، سطوح ساختمانی ظاهر خود را از دست می دهند.

4.    با نم زدگی ساختمان احتمال بروز سردرد، بیماری مفاصل و استخوان، تورم عروق و التهاب بافت بدن، حساسیت و آلرژی افزایش می یابد.

5.    ورود رطوبت به ساختمان می تواند موجب پوسیدگی و تخریب منسوجات و اشیای چوبی، تجهیزات فلزی تاسیسات شود.

6.    یکی از عوارض های این مشکل، انتشار بوی نامطبوع در فضای ساختمان و  افزایش حشرات موذی در خانه می باشد.

انواع روش رفع نم و رطوبت:

1.    عامل و منبع اصلی نفوذ رطوبت به ساختمان را پیدا کنید و آن را در اولین فرصت اصلاح کنید تا وضعیت بدتر نشود.

2.    از دستگاه رطوبت گیر که مناسب مناطقی می باشد که در آن جا رطوبت زیاد است، استفاده کنید. این دستگاه، به شما در جذب و تخلیه رطوبت کمک به سزایی می کند.

3.    عایق بندی پشت بام، عایق کاری نما، تراس، تجهیزات ساختمان، آشپزخانه و سرویس های بهداشتی را در اولویت قرار بدهید؛ زیرا با انجام عایق کاری سطوح، آن ها را در برابر نفوذ رطوبت و مایعات مقاوم می کنید و از واردن شدن خسارات جبران ناپذیر جلوگیری می شود.

4.    برای رفع نم و رطوبت ساختمان، می توانید از نمک کمک بگیرید. با این روش، رطوبت زیادی به نمک جذب می شود. اگر قصد دارید به طور کامل از رطوبت خلاص شوید، این تکنیک را در چند مرحله انجام دهید.

عایق رطوبتی پشت بام - مجموعه دکترنانو

نکات مهم برای جلوگیری از ورود رطوبت به ساختمان:

1.    بررسی تجهیزات و اتصالات ساختمان: یکی از نکاتی که می تواند از ورود رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری کند، بررسی اتصالات و تجهیزات ساختمانی است. با در نظر گرفتن این نکته می توانید از سالم بودن لوله های ساختمان و کانال کشی ها مطمئن شوید و در صورت وجود اشکال، آن را اصلاح کنید.

 

2.    تعویض و تعمیر لوله های ساختمان: لوله های فلزی سازه، به مرور زمان دچار فرسایش و خوردگی می شوند؛ بنابراین خیلی مهم است که آن ها را بررسی کنید و اگر در معرض رطوبت بسیاری هستند، لوله های با کیفیت را جایگزین آن ها کنید. به یاد داشته باشید که برای ساختمان، همیشه لوازم با کیفیت و مستحکم را در نظر بگیرید.

3.    بهره گیری از عایق رطوبتی نانو: استفاده از عایق هایی که با فناوری نانو فرآوری شده اند مانند رنگ ساختمانی نانو، عایق نما و پشت بام، عایق های سرویس بهداشتی و حمام، عایق بندی سطوح چوبی، می تواند از نفوذ رطوبت و نم به سازه جلوگیری کند و به سطوح مختلف استحکام ببخشد. از مهم ترین مزیت های عایق نانو می توان به خاصیت خود تمیز شوندگی و ممانعت از ایجاد باکتری، قارچ و کپک، ضد آب قدرتمند و مقاوم اشاره کرد.

4.    نصب سیستم تهویه مناسب: در نظر داشتن این نکته برای محیط هایی که در معرض رطوبت هستند، بسیار مهم است؛ زیرا می تواند در خروج هوای مرطوب به شما کمک بسیاری کند.

5.    کاهش دادن رطوبت محیط: در صورتی که رطوبت فضای خانه رو به اقزایش است، بهتر است دمای خانه را بالا ببرید. برای کاهش دادن رطوبت محیط و فضای ساختمان، بهره گیری از شیشه های دو جداره موثر است.

6.    خشک کردن البسه در فضای باز: اگر قصد دارید فضای خود را از مشکلات و عوارض رطوبت در امان نگهدارید، بهتر است لباس ها را در تراس یا به کمک خشک کن لباسشویی خشک کنید.

7.    استفاده از هود به هنگام پخت و پز: همان طور که می دانید هنگام پخت و پز، رطوبت و بخار بسیاری تولید می شود و برای جلوگیری از انتشار آن، می توانید از هود استفاده کنید.

8.    فضا دادن به اشیا و لوازمات: سعی کنید بین اشیای منزل فاصله هایی را در نظر داشته باشید تا هوا در جریان باشد و بر اثر رطوبت، دچار آسیب نشوند.

9.    کاهش زمان استحمام: یکی از مواردی که رطوبت را به داخل خانه انتقال می دهد، دوش حمام است، بنابراین، بهتر است زمان استحمام را کاهش دهید و فن را برای حمام نادیده نگیرید.

10.    انتقال گیاهان به محیطی با تهویه هوا مناسب: یکی از عوامل افزایش رطوبت در ساختمان، گیاهان هستند. پیشنهاد می کنیم برای کاهش رطوبت و جلوگیری از ورود آن، گیاهان را به مکانی منتقل کنید که دارای تهویه مناسبی می باشد.

 

در نتیجه:

کما اینکه در مطالب بالا اشاره شد، رفع نم و رطوبت ساختمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نادیده گرفتن آن می تواند خسارات جبران ناپذیری را به سازه وارد کند. علاوه بر این ها، روش های مختلفی برای رفع این مشکل و جلوگیری از ورود آن وجود دارد که بهترین آن ها عایق بندی با مواد نانو می باشد. عایق های نانو می تواند نقش مهمی در آبگریزی سطوح و جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل سازه داشته باشد؛ اما باید توجه داشته باشید که از شرکت های معتبری این محصولات را تهیه کنید تا به نتیجه دلخواهتان دست پیدا کنید. یکی از شرکت های موفق در زمینه تولید و فروش عایق های رطوبتی نانو، مجموعه دانش بنیان دکترنانو می باشد که می توانید انواع عایق را جهت جلوگیری از ورود نم و رطوبت به داخل ساختمان از مجموعه دکترنانو تهیه کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی