شمانیوز
شما نیوز

فرمول کشف حباب در سکه طلا

فرمول کشف حباب در سکه طلا

اگر یک دارایی بیش از ارزش ذاتی خود در بازار معامله شود، به فاصله بوجود آمده در بازارهای ایران حباب می‌گویند. اما واقعا قیمت دارایی مانند سکه در قیمتش دچار حباب شده است؟

 

علیرضا توکلی کاشی کارشناس بازار سرمایه در اینباره می‌گوید: هر زمانی تقاضای مازاد بر سکه اتفاق بیفتد، باعث می‌شود قیمت آن از ارزش ذاتی آن فاصله بگیرد. سکه علاوه بر حفظ قدرت خرید، مسئولیت تصفیه معاملات را نیز انجام می‌دهد. همین تقاضای اضافه منجر به فاصله قیمتی می‌شود که در دو سال اخیر بین ۲۰ تا ۲۸ درصد در نوسان بوده که نشان می‌دهد که این صرف یا اضافه قیمتی که بازار برای سکه درنظر گرفته به این دلیل است.

برخی این اختلاف قیمت سکه در بازار و ارزش ذاتی آن را حباب می‌نامند. اما در حقیقت این اختلاف قیمت، ناشی از مزیت سکه طلا بواسطه صرف معاملاتی یا مزیت معاملاتی است.

به عقیده توکلی، اینکه یک اختلاف قیمتی، حباب یا صرف معاملاتی است نیاز به به توضیح دارد یعنی اگر برای اختلاف، توجیهی نباشد حباب است. اما در صندوق‌های سرمایه‌گذاری که با مکانیسم صدور و ابطال عین دارایی و ارزش روز قابل خرید و فروش است، متفاوت است.

توکلی ادامه داد: عباراتی مثل حباب سکه و حباب ذاتی در مورد سکه طلا وجود ندارد زیرا عوامل موثر بر قیمت سکه طلا فقط ارزش طلای موجود در آن نیست. به عبارت دیگر، قیمت سکه طلا در بازار واقعی است.

وی در این ویدئو به مزایا و معایت سکه طلا و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا به طور کامل می‌پردازد.


 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی