شمانیوز
شما نیوز

جانشین سید حسن نصرالله

بیوگرافی شیخ هاشم صفی الدین / جانشین سید حسن نصرالله کیست؟

بیوگرافی شیخ هاشم صفی الدین / جانشین سید حسن نصرالله کیست؟

طبق شنیده ها قرار است جانشین سید حسن نصرالله به زودی معرفی شود.

به گزارش شمانیوز: با تأیید خبر ترور سیدحسن نصرالله از سوی حزب‌الله لبنان، گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال سید حسن نصرالله به وجود آمده است.

در این مقاله به بررسی بیوگرافی شیخ هاشم صفی‌الدین، جانشین رهبر حزب‌الله لبنان، خواهیم پرداخت.رأس هرم رهبری حزب‌الله لبنان متشکل از سه شخصیت کلیدی تشکیل شده است . سید حسن نصرالله، که برای بسیاری از ایرانی‌ها شناخته شده است؛ شیخ نعیم قاسم، یکی از بنیان‌گذاران اتحادیه دانشجویان مسلمان لبنان و معاون دبیرکل حزب‌الله از سال ۱۳۶۹؛ و شیخ هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله که بر فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی این سازمان نظارت دارد و همچنین ریاست شورای جهاد حزب‌الله را به عهده دارد.

پس از حملات ششم مهرماه ۱۴۰۳ به ضاحیه بیروت، که به ترور چندین چهره ارشد حزب‌الله توسط اسرائیل نسبت داده می‌شود، نام هاشم صفی‌الدین به عنوان یکی از گزینه‌های جانشینی حسن نصرالله مطرح شده است.

موضوع جانشینی دبیرکل حزب‌الله مسأله‌ای جدید نیست. از سال ۱۳۷۲، زمانی که شیخ صفی‌الدین به مجلس شورای حزب‌الله، بالاترین نهاد حزبی این گروه، راه یافت و به ریاست این شورا انتخاب شد، بسیاری او را به عنوان جانشین احتمالی دبیرکل می‌شناختند.

بیوگرافی شیخ هاشم صفی‌الدین

شیخ هاشم صفی‌الدین، پسرعموی مادری حسن نصرالله، از شخصیت‌های کلیدی حزب‌الله لبنان است. او از دهه ۸۰ میلادی بعد از تحصیل در نجف، به همراه حسن نصرالله و برادرش عبدالله صفی‌الدین، مدتی را در حوزه علمیه قم گذرانده است. صفی‌الدین تا سال ۷۲ در ایران باقی ماند و در این سال به دعوت حسن نصرالله به لبنان بازگشت تا به عضویت مجلس شورای حزب‌الله درآید. برادرش عبدالله نیز در ایران ماند و به عنوان نماینده حزب‌الله در آن کشور فعالیت کرد.

پس از بازگشت به لبنان در سال ۷۲، شیخ هاشم صفی‌الدین مناصب متعددی را در ساختار حزب‌الله برعهده گرفت. او علاوه بر ریاست شورای اجرایی حزب، در سال ۷۳ به عنوان رئیس شورای جهاد و یکی از ۹ عضو شورای مشورتی حزب‌الله انتخاب شد. از سال ۸۶ نیز در مجمع عمومی حزب‌الله به عنوان جانشین حسن نصرالله معرفی گردید. همچنین، از سال ۸۸ به عنوان فرمانده نظامی حزب‌الله در جنوب لبنان فعالیت می‌کند.

فعالیت های شیخ هاشم صفی الدین

شیخ هاشم صفی‌الدین علاوه بر نقش‌های خود در حزب‌الله، از سال ۱۳۹۶ به عنوان مدیرعامل انجمن غیرانتفاعی «رابطة آل صفی‌الدین فی جمیع المناطق اللبنانیة» (انجمن خانوادگی صفی‌الدین در لبنان) فعالیت می‌کند. این انجمن که اعضای آن از خانواده صفی‌الدین هستند، به منظور رفع نیازهای اعضای خانواده، تقویت روابط میان آن‌ها، حمایت مالی از اعضای کم‌درآمد و کمک به تحصیلات آن‌ها تأسیس شده است.

تحصیلات شیخ هاشم صفی الدین

شیخ هاشم صفی‌الدین در سال ۲۰۱۸ در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفت. او تحصیلات خود را در نجف و قم گذرانده است و به عنوان رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان، بر فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی این گروه نظارت دارد. برادرش، عبدالله صفی‌الدین، نماینده حزب‌الله در ایران است.

زینب سلیمانی چه نسبتی با شیخ صفی الدین هاشمی دارد؟

پسر شیخ هاشم صفی‌الدین، رضا صفی‌الدین، با زینب سلیمانی، دختر قاسم سلیمانی، ازدواج کرده است. این ازدواج در تیر ۱۳۹۹، مدت کوتاهی پس از شهادت قاسم سلیمانی، انجام شد و خبر آن نخستین بار توسط خواهر عماد مغنیه در اینستاگرام منتشر گردید. رضا صفی‌الدین برخلاف پدر و همسرش، رضا صفی‌الدین از مصاحبه با رسانه‌ها و حضور در مقابل دوربین‌های خبرنگاران اجتناب می‌کند.

گزارش «نیویورک تایمز» درباره جانشین شهید «سید حسن نصرالله»

رسانه آمریکایی نیویورک تایمز امروز شنبه از زنده بودن «هاشم صفی‌الدین» دبیر شورای اجرایی حزب‌الله لبنان خبر داد.

این رسانه به نقل از ۳ مقام ارشد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «هاشم صفی‌الدین» (Hashem Safieddine) دبیر شورای اجرایی حزب‌الله لبنان که نقش کلیدی در تشکیلات سیاسی مقاومت حزب الله دارد در محلی که توسط ارتش رژیم صهیونیستی هدف حمله تروریستی قرار گرفت، حضور نداشت.

گزارش این رسانه حاکیست که وی اکنون زنده است و می‌تواند به زودی از سوی حزب‌الله به‌عنوان جانشین سید حسن نصرالله معرفی شود.

حزب الله لبنان پیشتر با صدور بیانیه ای شهادت سید حسن نصرالله دبیر کل این جنبش را تایید کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی