شمانیوز
شما نیوز

در جریان سفر وزیر صمت به چابهار انجام شد

برنامه‌های وزیر از بازدید طرح‌های تولیدی تا نشست با فعالان اقتصادی

برنامه‌های وزیر از بازدید طرح‌های تولیدی تا نشست با فعالان اقتصادی

در جریان سفر به چابهار، مهندس سید محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت برنامه‌های مختلفی از بازدید صنایع، طرح‌ها و زیرساخت‌ها تا نشست با فعالان اقتصادی داشت.

روز پنج شنبه ۱۵ شهریور ماه جاری، در نشست فعالین اقتصادی منطقه آزاد چابهار با وزیر صنعت، معدن ‌و تجارت با حضور استاندار، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار، نماینده استان در مجلس خبرگان رهبری، نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهار در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران شهرستان های چابهار و دشتیاری، جمعی از علما و مسئولان نظامی و انتظامی و اداری و فعالان اقتصادی منطقه آزاد چابهار برگزار گردید.

حمیرا ریگی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ضمن خیر مقدم، از اهتمام ویژه وزیر برای انتخاب استان سیستان و بلوچستان، به عنوان اولین مقصد سفرهای کاری در دولت وفاق ملی، به نمایندگی از مجموعه صنعتگران، تولید‌کنندگان، تجار و بازرگانان، فعالان اقتصادی و همکاران سازمان منطقه آزاد چابهار تشکر و قدردانی کرد.

ریگی با اشاره به جایگاه اقتصادی منطقه آزاد چابهار به عنوان راهبردی‌ترین و استراتژیک‌ترین منطقه آزاد کشور توضیح داد: چابهار به عنوان اقیانوسی از ظرفیت ها، نقش تعیین کننده در تجارت و اقتصاد بین‌الملل دارد و برای به فعلیت رساندن ظرفیت های بالقوه منطقه آزاد چابهار و توسعه پهنه اقیانوسی کشور با هدف افزایش تجارت دریایی و رشد اقتصادی، با نگاه دیپلماسی اقتصادی، در اندیشه حرکت به سمت منطقه آزاد سبز، ایجاد فرصت های شغلی پایدار با رویکرد زیست محیطی، ارتقاء سطح آموزش، بهداشت و رفاه‌عمومی می باشیم. 

وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از اقدامات سازمان در ۵ ماهه نخست سال، اظهار کرد: آنچه که در نگاه توسعه ای سازمان منطقه آزاد جهت نیل به توسعه پایدار منطقه و ایفای نقش در اقتصاد محلی و ملی با حضور در اقتصاد بین الملل با مشارکت مردم مورد تأکید و برای آن برنامه ریزی شده است، توجه همزمان به مولفه‌های پایداری‌ اجتماعی، پایداری‌ محیط‌زیست، پایداری اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها است.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به برخی مشکلات صاحبان تولید و اشتغال افزود: أخذ مالیات ارزش افزوده مضاعف از سال ۱۴۰۲، کاهش سهمیه مواد اولیه بورسی برای واحدهای تولیدی فلزی و پتروشیمی، مشکلات تعرفه‌ای(نبود تعرفه ترجیحی) با کشورهای همجوار، صدور بخشنامه‌های متعدد و خلق الساعه، ناکافی بودن تسهیلات ارزی و ریالی برای تأمین سرمایه ثابت و در گردش واحدهای تولیدی، بروکراسی زائد اداری همانند، تسری فراقانونی سامانه‌های سرزمین اصلی به مناطق آزاد و موازی کاری، انجام رویه فراقانونی ثبت آماری در واردات کالا و مبادلات بازرگانی بین‌المللی برخلاف ماده ۱۴ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، روند صادرات محصولات تولیدی را کاهش داده و هدف گذاری صادراتی واحدهای تولیدی را مختل نموده و سبب شده است تا جهت صادرات محصولات به بازارهای داخل تغییر یافته و باعث شده صاحبان سرمایه و تولیدکنندگان عطای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار را به لقایش بخشند و رهسپار نواحی صنعتی خارج از محدوده مناطق آزاد شده که این مورد ضربه مهلکی بر پیکره نحیف تولید و صنعت در این منطقه وارد نموده است. اما این جامعه هدف در امر تولید جهادی عمل می‌کنند که باید قدردان بود.

شایان ذکر است در این جلسه صاحبان صنایع منطقه آزاد چابهار مشکلات و موانع مربوط به فعالیت‌های تجاری و اقتصادی خود را با وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کردند و خواهان بازنگری و تسهیل‌گری در قوانین و مقررات شدند.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز پس از شنیدن تمام دغدغه‌ها و مشکلات فعالان اقتصادی منطقه آزاد چابهار به سوالات آنان پاسخ و قول برطرف کردن مشکلات شان را داد.

 

جزئیات خبر
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی