شمانیوز
شما نیوز

تیپ جنجالی بازیگران در روز اول جشنواره فیلم فجر + عکس

چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت آغاز شد.

تیپ جنجالی بازیگران در روز اول جشنواره فیلم فجر + عکس

به گزارش شمانیوز: چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با صحبت‌های کوتاه مجتبی امینی (دبیر جشنواره فیلم فجر) در پردیس سینمایی ملت که به عنوان خانه رسانه مشخص شده به طور رسمی آغاز شد.

در اولین شب از جشنواره فیلم فجر، فیلم‌های «استاد» به کارگردانی عماد حسینی و تهیه‌کنندگی بهروز افخمی و «شماره ۱۰» کاری از حمید زرگرنژاد در پردیس ملت به نمایش درآمدند و نشست خبری آن‌ها برگزار شد. 

 

جشنواره فجر

 

خبرهایی پیرامون جشنواره فیلم فجر 

رییس سازمان سینمایی همزمان با آغاز چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در پیامی نوشت: «برخی جریانات خارجی با خیال باطل بر طبل تحریم این رویداد ریشه‌دار  فرهنگی – سینمایی کوبیدند، اما ندانستند که اساسا هنر تحریم پذیر نیست و سینما و چشمه زلال جوشان آن، همواره راه خود را خواهد یافت و رنگ  ناامیدی و تردید را خواهد شست.»

ویژه برنامه «سینما ملت» با محوریت بررسی آثار سینمایی در چهل ‌و یکمین جشنواره فیلم فجر به تهیه‌کنندگی محمد رضا فهیمی از چهارشنبه شب از شبکه پنج سیما روی آنتن رفت.

سینماهای کشور روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن‌ماه و در آستانه شروع جشنواره فیلم فجر، در ۲ هزار و ۳۲۵ سانس، بیش از یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان فروش داشتند و ۹۷ هزار و ۸۶۰ نفر هم به سینما رفتند.

با اتمام چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر، مجموعه‌ سالن‌های نمایشی که میزبان این جشنواره بوده‌اند، چند روزی به استراحت می‌پردازند و در ادامه فعالیت خود را با اجرای نمایش‌های تازه ادامه می‌دهند.

به مناسبت آغاز دهه فجر، مروری داشتیم بر حواشی سریال «یک مشت پر عقاب»  که این روزها بار دیگر در ایام دهه فجر بازپخش می‌شود.

در ادامه، مراسم رونمایی از نشان رضا مقدسی با عنوان «قلم مقدس»، برای معرفی و تقدیر از روزنامه‌نگاران تراز انقلاب اسلامی برگزار شد و در جریان آن همچنین از چهار روزنامه‌نگار پیشکسوت تقدیر شد.

 

جشنواره فجر

 

کمک‌هایی برای زلزله‌زدگان «خوی»

هاشم مرادی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم مستقل سینمایی «ایمو» با انتشار ویدیویی از قصد خود برای تقدیم بخشی از درآمد حاصل از نمایش این فیلم به مردم زلزله‌زده شهر خوی خبر داد. همچنین تماشاخانه «هامون» و «عمارت نوفل لوشاتو» به عنوان دو مجموعه نمایشی اعلام کرده‌اند که کمک‌های مردمی را برای کمک به این زلزله‌زدگان جمع‌آوری می‌کنند.

سینا ذکایی ـ از نوازندگان شناخته شده سازهای بادی ـ نیز از برگزاری دورهمی به منظور کمک به زلزله‌زدگان خوی خبر داد و اینکه قرار است به همین منظور در این دورهمی بنوازد.

 

تازه‌هایی از تصمیم جدید اسکار، متهم شدن «الک بالدوین» و اعلام داوران جشنواره برلین

«آندره آ ریسبرو» برای بازی در درام کم‌هزینه و مستقل «به لزلی» پس از کمپین لحظه آخری از سوی افراد مشهور از جمله «کیت وینسلت» و «گوئینت پالترو»، به شکل شگفت‌انگیزی در میان نامزدهای بخش بهترین بازیگر زن امسال قرار گرفت و پس از آن برخی اتهامات درباره استفاده از تاکتیک‌های ناعادلانه از سوی تیم تبلیغاتی این فیلم موجب شد آکادمی ضمن بررسی این موضوع به بازنگری داخلی رویه‌های انتخاباتی بپردازد، این در حالی است که آکادمی اسکار پس از بررسی اعلام کرد که نامزدی «آندره آ ریسبرو» در شاخه بهترین بازیگر نقش اصلی زن، لغو نخواهد شد.

بر اساس اسناد دادگاهی ارائه شده، «الک بالدوین» بازیگر آمریکایی به طور رسمی به قتل غیر عمد در تیراندازی مرگبار به یک فیلمبردار در صحنه فیلمبردای فیلم «زنگار» متهم شد.

همچنین فهرست داوران جشنواره برلین ۲۰۲۳ اعلام شد.

 

جشنواره فجر

 

پاسخ‌های وزیر ارشاد به ماجراهای توهین رائفی‌پور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره حواشی شبکه نمایش خانگی، ماجرای توهین رائفی‌پور، حواشی برخی فیلم ها در جشنواره فجر، تشکیل قرارگاه عفاف و حجاب و... مورد پرسش قرار گرفت.

او در حیاط هیات دولت به خبرنگاران گفت: من فارغ از قضاوت محتوای این بحث که بعضا گفته شده تقطیع شده است تاکید کردم که این موضوع پیگیری حقوقی و قضایی شود تا مسئله روشن شود. گوینده محترم این سخنان نیز عذرخواهی کردند و توضیحاتی دادند که توضیحاتشان مقبول جامعه هنری افتاد. ما به دنبال ایجاد وحدت و همگرایی بین اهالی فرهنگ و هنر هستیم و امیدواریم که از این سوء تفاهمات دیگر به وجود نیاید.

 

معرفی فیلم‌های جشنواره بین المللی فیلم فجر ۱۴۰۱

«آن‌ها مرا دوست داشتند»

تهیه کننده و کارگردان: محمدرضا رحمانی

بازیگران: امیرحسین آرمان، امیر جعفری، مهسا اسماعیلی، نسیم ادبی، شهرام قائدی، هادی تسلیمی

این فیلم به عنوان پنجمین ساخته محمدرضا رحمانی، اسفند سال قبل کلید خورده و در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. این فیلم با محوریت یک موضوع انسانی ساخته شده و به معضلاتی که پیش روی آدم‌ها در زندگی قرار دارد می‌پردازد. در بخشی از این فیلم، اعتیاد مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

خلاصه داستان: یک زوج به دلیل مریضی کودک خود با چالشی مواجه می‌شوند.

 

«آه سرد» 

کارگردان: ناهید عزیزی - تهیه‌کننده: سیدرضا محقق

بازیگران: علی باقری، ایمان صدیق

«آه سرد» اولین فیلم بلند داستانی در کارنامه ناهید عزیزی است‌ که با فیلمنامه‌ و‌ حال و هوایی متفاوت ساخته شده است و فیلمنامه آن را نیز خودش نوشته است. همچنین این فیلم کاملا در بخش خصوصی ساخته شده است.

سیدرضا محقق تهیه‌کننده این فیلم سال گذشته فیلم مطرح و مورد تقدیر «دِرب» را در جشنواره  فیلم فجر داشت که به همراه برادرش سیدهادی محقق به عنوان کارگردان، نویسنده و بازیگر ساخته بود که در سال جاری در چند جشنواره جوایز گوناگون را دریافت کرد.

خلاصه داستان: بها و بهرام در جاده‌ای همراه و همسفر شده‌اند بی‌آنکه حرفی برای گفتن داشته باشند. بها در فکر انتقام است تا به رنج هایش پایان دهد…

 

«اتاقک گِلی»

کارگردان: محمد عسگری - تهیه‌کننده: داود صبوری

بازیگران: تورج الوند، آناهیتا افشار، فریدون حامدی، تینو صالحی، هادی شیخ الاسلامی

«اتاقک گلی» با محوریت دفاع مقدس و عملیات مرصاد است؛ بر اساس شنیده ها هدف از تولید این فیلم نشان دادن مقاومت مردم مظلوم کرمانشاه به ویژه مردم روستای شیان و دلو در برابر جنایات منافقین در عملیات مرصاد است. «اتاقک گلی» به صورت مشترک توسط بنیاد فرهنگی روایت فتح به همراه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تولید شده؛ این فیلم روایتی زنانه از عملیات مرصاد است و روایت آن درباره نجات یک دختر کرد از دست منافقان توسط رزمندگان لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) است.

«اتاقک گلی» داستان زنانی که در یک اتاقک گلی گرفتار می‌شوند را روایت می‌کند و نکته جالب این فیلم تهیه‌کنندگی آن توسط داود صبوری است که خود رزمنده عملیات مرصاد بوده است.

خلاصه داستان: در مردادماه سال ۱۳۶۷ عاشقانه‌ای میان جنگ رخ می‌دهد و …

 

«استاد»

کارگردان: سید عماد حسینی - تهیه‌کننده: بهروز افخمی

بازیگران: حسن معجونی، هدیه حسینی‌نژاد، سجاد بابایی

این فیلم که نخستین تجربه کارگردانی سید عماد حسینی است و بر اساس شنیده ها یکی از موضوعات ملتهب اجتماعی در سال اخیر دستمایه تولید این فیلم است و محمدحسین مهدویان به عنوان مشاور کارگردان، حسینی را در ساخت این اثر همراهی کرده است. سید عماد حسینی عضو هیأت علمی دانشگاه است و تاکنون در جشنواره‌های سینمایی متعددی حضور داشته است. یکی از شاخص‌ترین آثار او «تهران، خانی آباد، ۱۳۶۶» نام دارد که در جشنواره‌های سینمای پنهان نیویورک، اکشن آن فیلم کالیفرنیا، جشنواره فیلم ایرانیان لندن، جشنواره آنکارا، جشن سینمای ایران، جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره‌ فیلم‌های بی‌کلام و ... به نمایش درآمده و جوایزی کسب کرده است. جنبش «می‌تو» که در چند سال اخیر سر برآورده و در یک سال اخیر شکل پررنگ‌تری به خود گرفته بپردازد سوژه اصلی این فیلم است.

سجاد بابایی که در حوزه تئاتر فعال بود و اخیراً بازی او در سریال «سقوط»، «خسوف» و فیلم «مرد بازنده» مورد توجه قرار گرفته است، در فیلم سینمایی «استاد» نقشی متفاوت و قابل‌توجه را ایفا کرده است.

خلاصه داستان: گلنوش حدادی، دختری ۲۴ ساله و دانشجوی رشته معماری است که قصد دارد برای دانشگاهی در اتریش اپلای کند…

 

«بعد از رفتن»

کارگردان: رضا نجاتی - تهیه‌کننده: محمود بابایی

بازیگران: صابر ابر، سارا بهرامی، پوریا رحیمی سام، پانته آ پناهی ها، بهرام شاه محمدلو، احترام برومند، روشنک گرامی، یسنا میرطهماسب، خسرو احمدی، حامی ترابی

«بعد از رفتن» محصول حوزه هنری و بنیاد سینمایی فارابی است. نجاتی سال قبل با ساخت فیلم کوتاه «ارفاق» حضوری پررنگ در جشنواره‌های معتبر داشت و  در چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز برنده بهترین فیلم کوتاه شد و در میان اهالی سینمای کوتاه حسابی مورد توجه قرار گرفت، امسال اولین فیلم بلند سینمایی خود را ساخته است.

خلاصه داستان: آرش بعد از مدت‌ها دوری به زادگاهش باز می‌گردد و به دنبال گمشده‌اش است…

 

«پرونده باز است»

کارگردان: کیومرث پوراحمد - تهیه‌کننده: علی قائم مقامی

بازیگران: پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، حسین پاکدل، شادی مختاری، سام قریبان، مه‌لقا باقری

پوراحمد تازه‌ترین فیلم سینمایی خود را چند ماه قبل در تهران کلید زد و فیلمبرداری این اثر سینمایی پاییز امسال به پایان رسید. «پرونده باز است» درباره یک پرونده جنایی است. پرونده باز است جزو معدود فیلم‌هایی است که با سرمایه شخصی تولید شده است و جزو معدود فیلم‌هایی است که با سرمایه شخصی تولید شده است. بخش عمده‌ای از این فیلم در زندان قزل‌حصار و کانون اصلاح و تربیت فیلمبرداری شده است.

خلاصه داستان: فرهاد نوجوان ۱۵ ساله ناخواسته مرتکب قتل می‌شود.

 

«جنگل پرتقال»

کارگردان: آرمان خوانساریان - تهیه‌کننده: رسول صدرعاملی

بازیگران: میرسعید مولویان، سارا بهرامی، رضا بهبودی

«جنگل پرتقال» یک درام اجتماعی و از محصولات بنیاد سینمایی فارابی است. خوانساریان از جمله فیلمسازان سینمای کوتاه است که در جشنواره‌های متعدد فیلم کوتاه جوایز متعددی دریافت کرده و جزو چهره های مطرح این حوزه شناخته می شود؛ از این رو می توان پیش بینی کرد که احتمالاً در ساخت اولین اثر سینمایی خود نیز موفق ظاهر شود.

صدرعاملی تهیه‌کننده فیلم، در سال‌های اخیر تهیه‌کنندگی فیلم اولی‌های مهمی چون «شنای پروانه» را برعهده داشته است و جنگل پرتقال فیلم دیگری از این تهیه‌کننده باسابقه است.

خلاصه داستان: سهراب بهاریان نمایشنامه‌نویس ناموفقی است که به تازگی معلم دبیرستان شده است. دانش آموزان و مدیر مدرسه رضایتی از شیوه برخورد او هنگام آموزش ندارند. او در سفری با تصویری از گذشته خود مواجه می‌شود…

 

«چرا گریه نمی‌کنی؟»

کارگردان: علیرضا معتمدی - تهیه‌کننده: سید رضا محقق

بازیگران: علیرضا معتمدی، فرشته حسینی، باران کوثری، هانیه توسلی، علی مصفا، مانی حقیقی، لیندا کیانی، نهال دشتی، امیرحسین فتحی

این فیلم دومین اثر تهیه‌شده توسط سیدرضا محقق در این دوره از جشنواره است که علیرضا معتمدی آن را کارگردانی کرده است. معتمدی که پیش‌تر فیلم «رضا» را کارگردانی کرده است، دومین فیلم خود را از نیمه‌ اسفندماه سال ۱۴۰۰ آغاز کرد. معتمدی همانند فیلم «رضا» در اثر جدیدش بازی کرده است. «چرا گریه نمی‌کنی؟» داستان مردی‌ است که توانایی گریه کردن را از دست داده است.

خلاصه داستان: علیرضا بعد از دست دادن برادرش نمی‌تواند گریه کند؛ دوستانش با راه‌های مختلف از او دعوت می‌کنند که گریه کند.

 

«در آغوش درخت»

کارگردان: بابک خواجه پاشا - تهیه‌کنندگان: محمدرضا مصباح، سجاد نصراللهی

بازیگران: جواد قامتی، مارال بنی آدم، روح الله زمانی، رایان لطفی، اهورا لطفی

«در آغوش درخت» یک درام خانوادگی است و دغدغه‌های یک زوج ایرانی و فرزندانشان را با روایتی ساده بیان می‌کند. این فیلم نخستین همکاری سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، و روایتی دراماتیک و ملتهب از آخرین تلاش‌های یک خانواده در آستانه فروپاشی است. بابک خواجه پاشا در اولین تجربه ساخت فیلم سینمایی‌اش و در ادامه سینمای فرا تهران، برای خلق داستانی شاعرانه و ترکی، قصه خود را در شهر ارومیه جلوی دوربین برده است.

خلاصه داستان: بحران پیچیده زندگی کیمیا و فرید که ۱۲ سال از ازدواج‌شان می‌گذرد، جهان زیبای فرزندان‌شان را بهم می‌ریزد. کودکانی که هیچ چیز جز سادگی و مهربانی را در زندگی نمی‌شناسند.

 

«سرهنگ ثریا»

کارگردان: لیلی عاج - تهیه‌کننده: جلیل شعبانی

بازیگران: ژاله صامتی، وحید آقاپور، حمیدرضا محمدی، دیبا زاهدی، شهروز آقاپور

«سرهنگ ثریا» تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که از زاویه‌ای متفاوت به حضور سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پادگان اشرف می‌پردازد. این فیلم توسط لیلی عاج ساخته شده که سال‌ها در تئاتر تجربه کارگردانی نمایش‌های متعددی همچون «کجایی ابراهیم»، «خواب زمستانی»، «قند خون» و «کمیته نان» را داشته است.

لیلی عاج متولد سال ۱۳۵۷، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان، تحصیلات خود را مقطع کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی به اتمام رسانده و دوره ‌تکمیلی فیلم‌سازی در انجمن سینمای جوانان ایران را پشت سر گذاشته است. بیشتر فعالیت های عاج در حوزه تئاتر بوده و مشخص نیست چطور توانسته موافقت سازمان اوج را برای کارگردانی فیلمش کسب کند. عاج سال گذشته نمایش «بابا آدم» را با همین مضمون درباره منافقین به صحنه برده بود و در نخستین تجربه کارگردانی سینمایی خود با همین مضمون به حضور سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پادگان اشرف پرداخته است.

خلاصه داستان: «این راه با گریه باز نمیشه!»

 

«یادگار جنوب»

کارگردانان: پدرام پورامیری، حسین دوماری - تهیه‌کننده: مجتبی رشوند

بازیگران: وحید رهبانی، الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، مسعود کرامتی، ساناز سعیدی، سحر دولتشاهی، صابر ابر 

این فیلم دومین تجربه کارگردانی پدرام پورامیری و حسین دوماری، پس از موفقیت فیلم سینمایی «جاندار» در جشنواره سی و هفتم فجر است که نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش نگاه نو شد و از سوی مخاطبان و منتقدان مورد تحسین قرار گرفت. پدرام پورامیری و حسین دوماری در فیلمنامه‌نویسی نیز فعالیت می‌کنند و تاکنون فیلمنامه فیلم «شنای پروانه» و سریال «یاغی» را برای محمد کارت نوشته‌اند.

این فیلم عاشقانه که اوایل تابستان امسال در تهران، گرمسار و قشم فیلمبرداری شده است، پربازیگرترین فیلم چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر محسوب می‌شود.

خلاصه داستان: «باید عبور کرد…»

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳۵ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied