شمانیوز
شما نیوز

لانس آرمسترانگ

ستاره ای که بهشت را لمس کرد و بعد به اعماق جهنم سقوط کرد + فیلم

ستاره ای که بهشت را لمس کرد و بعد به اعماق جهنم سقوط کرد + فیلم

لانس آرمسترانگ، دوچرخه‌سوار مطرح آمریکایی بود که به دلیل مبارزه با سرطان و غلبه بر این بیماری به یک اسطوره انسانی تبدیل شده بود. او پس از شکست سرطان توانست در هفت دوره پیاپی مسابقات دوچرخه سواری معروف جهان، شود اما به او اتهام دوپینگ زدند و زندگی او یک شبه تغییر کرد.

به گزارش شمانیوز : لانس آرمسترانگ یکی از نام های پرحاشیه در دنیای ورزش است.لانس ادوارد آرمسترانگ  دوچرخه‌سوار مشهور آمریکایی‌ست.  برخی او را یک نجات یافته می دانند. بعضی دیگر از آرمسترانگ به عنوان یک قهرمان افسانه ای یاد می کنند.بعضی از مردم هم او را متقلب خطاب می کنند.  او از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ عنوان قهرمانی مسابقات تور دو فرانس را از آن خود کرد.

لانس در دوران کودکی ورزش سه گانه که شامل شنا، دوچرخه سواری و دومیدانی می ‎‌‌شد را آغاز ‌کرد. او  استعداد بیشتری در دوچرخه‌سواری از خود نشان داد و به همین ‌‌دلیل تصمیم گرفت نیروی خود را روی این رشته ورزشی متمرکز کند.

آرمسترانگ موفق شد در سال 1991 مقام ‌اول ‌رقابت‌های دوچرخه‌سواری آماتور آمریکا را کسب کند و بلافاصله در سال بعد وارد تیم حرفه‌ای شد.

 

ستاره بین المللی دوچرخه سواری

 

در سال ۱۹۹۱، آرمسترانگ در اولین تور دوپونت خود شرکت کرد، مسابقه ای طولانی و دشوار ۱۲ مرحله ای، که ۱۰۸۵ مایل (تقریبا ۱۷۰۰ کیلومتر) را طی ۱۱ روز طی می کرد.اگرچه وی در میانه مسابقه به پایان کار خود رسید اما عملکردش خبر از ورود یک تازه کار نخبه به دنیای دوچرخه سواری بین المللی می داد. او در اواخر همان سال برنده یک مرحله مسابقه ستیمانا برگاماسکا ایتالیا شد.

آرمسترانگ پس از کسب مقام دوم در تایم تریل المپیک ایالات متحده در سال ۱۹۹۲، در مسابقات جاده ای اسپانیا شرکت کرد. با این حال عملکرد وی ضعیف بود و نهایتا به مقام چهاردهم رسید.

بلافاصله پس از المپیک بود که لانس تبدیل به یک دوچرخه سوار حرفه ای شد و با دستمزدی قابل قبول به تیم دوچرخه سواری موتورولا پیوست. با اینکه در اولین مسابقات حرفه ای خود، یعنی مسابقات کلاسیک یک روزه نفر آخر شد اما تنها دو هفته بعد توانست در مسابقات جام جهانی در زوریخ سوییس دوم شود.

 

بیماری سرطان

 

در سال ۱۹۹۶، لانس به تدریج متوجه علایمی در بدنش شد: تورم بیضه‌ها، خستگی، سوزش نوک سینه‌ها، سرفه، درد کمر. ابتدا او همه این علایم را به یک آنفلوآنزای ساده و خستگی ناشی از مسابقات منتسب کرد. چند روز بعد از جشن تولدش در همین سال، او دچار سرفه همراه با ترشحات خونی شد، باز هم او این ترشحات خونی را به سینوزیت نسبت داد، اما چند روز بعد درد و تورم شدید بیضه‌ها او را مجبور کرد به پزشک مراجعه کند. در اکتبر ۱۹۹۶، پس از ۲۵ سال، سرطان بیضه پیشرفته (مرحله سه) در آرمسترانگ تشخیص داده شد.در حالیکه سرطان او در حال گسترش به مغز، ریه‌ها و شکم بود. در اولین ملاقاتش با ارولوژیست جیم ریوز در آستین تگزاس، او در حین سرفه خون بالا می‌آورد و یک بیضهٔ متورم و ملتهب داشت. در سوم اکتبر، آرمسترانگ برای خارج کردن بیضهٔ بیمارش تحت جراحی ارکیکتومی قرار گرفت. عمل جراحی دومی هم برای خروج متاستازهای مغزی در مورد او انجام شد و بعد از آن دوره سخت شیمی درمانی جهت او شروع شد. در آن زمان دکتر ریوز در یک مصاحبه در مورد شانس بهبودی آرمسترانگ گفته بود «تقریباً هیچی. ما به لنس گفته بودیم ۲۰ تا ۵۰ درصد شانس بهبودی دارد تا به او امید بدهیم. اما با این نوع سرطانی که او دارد و با توجه به اشعه ایکس و آزمایش خون گرفته شده، باید گفت تقریباً هیچ امیدی وجود ندارد». پس از دریافت نامه‌ای از یک متخصص غدد در دانشگاه وندربیلت، دکتر استیون وولف و صحبت با او، آرمسترانگ به مرکز پزشکی دانشگاه ایندیانا در ایندیانا پولیس رفت. او تصمیم گرفت که باقیماندهٔ دورهٔ درمانش را در آنجا دنبال کند. این تصمیم در نهایت حرفهٔ دوچرخه سواری او را نجات داد. آخرین شیمی درمانی آرمسترانگ در تاریخ ۱۳ دسامبر ۱۹۹۶ انجام شد. در فوریه ۱۹۹۷، اعلام شد که او سرطان را شکست داده‌است. اما مدت کوتاهی پس از آن خبر رسید که او قرار داد خود را با تیم کوفیدیس لغو کرده‌است.

 

اتهام دوپینگ

 

در سال ۲۰۱۳، آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا (USADA) در گزارشی ۱۰۰۰ صفحه‌ای، لانس آرمسترانگ را متهم کرد که «پیچیده‌ترین و حرفه‌ای‌ترین دوپینگ تاریخ ورزش» را انجام داده‌است. گزارش این آژانس شامل «شهادت با قید سوگند» ۲۶ نفر -از جمله ۱۵ نفر از هم‌تیمی‌های پیشین او- بود. در پی این اتهام فدراسیون بین‌المللی دوچرخه‌سواری، با تأیید محرومیت‌های آژانس ضد دوپینگ آمریکا، آرمسترانگ را تا آخر عمر از فعالیت‌های مرتبط با دوچرخه سواری محروم کرد و تمام عنوان‌های او (هفت عنوان قهرمانی و یک سومی در توردوفرانس) را پس گرفت و اعلام کرد که تمامی عنوان‌های که این اسطورهٔ بزرگ دوچرخه‌سواری از ژانویه سال ۱۹۹۸ میلادی به بعد کسب کرده، به خاطر استفادهٔ پیگیر از مواد انرژی‌زا از درجهٔ اعتبار ساقط است.

«تیم هرمان»، وکیل آرمسترانگ در توصیف این گزارش گفته‌است: «قضاوت یک‌طرفه و شتاب‌زده بوده‌است.»

آرمسترانگ پس از انتشار گزارش آژانس ضد دوپینگ آمریکا، اظهارنظری نکرد، اما از ریاست بنیاد خیریه سرطان لیو استرانگ استعفا داد و در این باره گفت: «برای حفظ بنیاد از هرگونه آثار منفی ناشی از جنجال‌های حرفهٔ دوچرخه‌سواری من، تصمیم گرفتم از ریاست بنیاد سرطان کناره‌گیری کنم».

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی