شمانیوز
شما نیوز

تامین برق صنایع کشور

اختصاص ۹۰ درصد برق به صنایع کشور | برق پایدار به جهش تولید ختم شد

آمار فعالیت‌های تولیدی صنایع بورسی و اطلاعات تامین برق صنعتی کشور نمایانگر رشد شاخص تولید در ماه‌های گرم تابستان نسبت دوره‌های مشابه ۴ ساله دارد. در ۲ سال گذشته از کل افزایش برق تامین شده ۹۰ درصد به صنایع کشور اختصاص یافته که این مسئله جهش تولید صنعتی کشور را رقم زده است.

اختصاص ۹۰ درصد برق به صنایع کشور | برق پایدار به جهش تولید ختم شد

به گزارش شمانیوز، بر اساس آمار پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، رشد سالانه تولید صنایع بورسی در سه ماهه خرداد، تیر و مرداد طی ۲ ساله منتهی به ۱۴۰۲، به ترتیب، ۶.۵، ۸.۵ و ۷.۷ درصد بوده است. این درحالیست که این شاخص در ۴ ساله منتهی به ۱۴۰۰ برای ۳ ماهه خرداد، تیر و مرداد به ترتیب ۳، ۲.۵ و منفی ۰.۲ درصد بوده است.

صنایع کشور پس از مدت‌ها امسال در تابستان از ناحیه برق با کمترین مشکل همراه شد و این عامل در پایداری تولید نقش مهمی ایفا کرد. به گونه‌ای که در عمده کالاهای صنعتی و تولیدی، میزان عرضه برق از تقاضای آن فراتر رفت. اظهارات صاحبان دو بخش از انرژی‌بر ترین صنایع کشور یعنی سیمان و فولاد نیز نمایانگر اعلام رضایت از شرایط تامین انرژی است.

 

رضایت صاحبان صنایع از تامین برق پایدار

حمید فرمانی، رئیس سندیکای صنعت سیمان در یک گفت‌وگو با فارس عنوان کرد: در سایه تامین برق پایدار طی6 ماه گذشته، نسبت به 6 ماه مشابه سال قبل، تولید سیمان و کلینکر کارخانه‌ها در سراسر کشور نه تنها کاهش نداشته، بلکه با افزایش 10 درصدی نیز مواجه شده است. هم اکنون ذخایر کلینکر کارخانه‌های تولید سیمان از 15 میلیون تن فراتر رفته است و ذخیره کافی برای تولید سیمان طی 115 روز آینده وجود دارد.تامین برق صنایع در تابستان سال جاری به بهترین نحو و منطبق بر برنامه‌ریزی انجام شد.

امین ابراهیمی، رئیس انجمن فولاد نیز با اشاره به شرایط تامین برق تابستان گفت: وزارت نیرو اعلام می‌کند که دولت امسال 29 درصد برق بیشتری به فولادی‌ها داده و این مسئله به معنای افزایش تولید برای کل صنعت است.میزان موجودی انبار از منبع سامانه جامع تجارت بیانگر افزایش موجودی انبار این کالا حکایت دارد.

صنعت برق

 

نقش برق پایدار در جهش تولید صنعتی کشور

 بنا بر اعلام کارشناسان، 3 شاخص تولید صنایع، تامین برق و اظهارات صاحبان صنایع در مورد تامین برق، از نقش برق پایدار در جهش تولید صنعتی کشور در تابستان 1402 خبر می‌دهند.

بررسی آمار رشد تولید صنایع بورسی به عنوان دماسنجی جهت تشخیص وضعیت صنعت کشور که توسط پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی منتشر می‌شود، حاکی است که در خردادماه به عنوان ماهی که برنامه مدیریت مصرف از نیمه آن شروع می‌شود، میزان رشد سالانه تولید صنعتی کشور به طور متوسط در 2 سال گذشته معادل 6.5 درصد بوده است. در حالی که این شاخص در 4 ساله منتهی به 1400 تنها 3 درصد به ثبت رسیده است.

در تیرماه، شاخص رشد سالانه تولید صنعتی کشور طی 2 سالهه منتهی به سال 1400 معادل 8.5 درصد بود در حالی که در 4 ساله منتهی به سال 1400 میزان تولیدات صنعتی 2.5 درصد ثبت شده است.

بر اساس گزارش آماری پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، رشد شاخص تولید شرکت‌های بورسی در مردادماه هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته به بیشترین میزان در 7 سال گذشته رسید و افزایش 9.3 درصدی را تجربه کرد. این شاخص در سال گذشته رقم 6.2 درصد را تجربه کرده بود و در سال 1400 نیز کاهش 8.4 درصدی را به ثبت رساند.

متوسط افزایش شاخص تولید در 2 سال گذشته به رقم 7.7 درصد رسید در حالی که این شاخص در چهارسال منتهی به سال 1400 با کاهش 0.2 درصدی مواجه شده بود.

برق

 

بیش از ۹۰ درصد برق تامین‌شده به صنایع رسیده است

نگاهی به آمار تامین برق صنعتی کشور به عنوان دیگر معیار تعیین وضعیت صنایع مشخص کرد که میزان تامین برق صنایع کشور نسبت به سال 1400 در دو سال گذشته به طور متوسط 24.1 درصد افزایش را تجربه کرد، در حالی که متوسط 10 ساله رشد تامین برق صنایع تنها 5.4 درصد بوده است. همچنین 90.7  درصد از برق بیشتر تامین شده در سال 1402 نسبت به سال 1400 به مشترکان صنعتی کشور رسیده است.

علاوه بر این با کاهش سهم برق خانگی در مصرف کل تابستان طی 2 سال گذشته شاهد رسیدن برق صرفه‌جویی شده بخش خانگی به مشترکان صنعتی هستیم. به طوری که متوسط  کاهش مصرف برق خانگی در دو سال گذشته نسبت به سال 1400 به 1.5 درصد رسیده است.

باتوجه به اظهار نظر صاحبان صنایع، آمار رشد تولید و آمار تامین برق به نظر می‌رسد، تابستان جاری به نحوی پیش رفت که حداکثر انرژی قابل استفاده صنایع به آن‌ها داده شد و محدودیتی از این حوزه برای تولید وجود نداشت که همین مسئله به افزایش عرضه نسبت به تقاضا در کالاهای صنعتی ختم شده است.

تامین برق پایدار متناسب با نیاز صنایع در یکی از گرمترین فصول سال و صرفه‌جویی در بخش خانگی، مهمترین دلیل جهش تولید صنایع در تابستان امسال بوده است.
 

رکوردشکنی پیاپی صنایع با تامین برق پایدار در تابستان ۱۴۰۲

تامین برق صنایع کشور در فصل گرم ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۶.۵ درصدی مواجه شده و همین مسئله زمینه رکوردهای متعدد تولید و فروش صنایع را فراهم کرده است. بر این اساس ۱۰ رکورد صنایع انرژی‌بر کشور در فصل گرم ۱۴۰۲ را مرور می‌کنیم:

1️⃣رکورد ماهانه فروش - فولاد خراسان - ۲۳۰۱.۸ میلیارد تومان-شهریور۱۴۰۲

2️⃣رکورد تناژ فروش صادراتی - فولاد ارفع - ۲۰۵۵۴۴ تن - شش ماهه اول ۱۴۰۲

3️⃣رکورد تولید اسلب - فولاد اکسین - ۴۰۷۲۰۳ تن - شش ماهه اول ۱۴۰۲

4️⃣رکورد تولید کنسانتره و مولیبدن - مس سونگون - ۴۰۰۰۰۰ تن-مرداد ۱۴۰۲

5️⃣رکورد تولید روزانه محصول نهایی - فولاد خراسان - ۲۴۷۳ تن - شهریور ۱۴۰۲

6️⃣تولید ماهانه آهن اسفنجی - فولاد ارفع - ۱۰۷۷۲۰ تن - شهریور ۱۴۰۲

7️⃣رکورد تولید ماهانه پرکلرین - نیروکلر - ۵۴۷ تن - شهریور ۱۴۰۲

8️⃣رکورد تولید ام‌دی‌اف - لوح سبز جنوب - ۳۹۰ هزار ورق - شش ماهه اول ۱۴۰۲

9️⃣رکورد تولید ماهیانه فولاد - صبا فولاد خلیج فارس - ۱۲۹۴۱۲ تن - شهریور ۱۴۰۲

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied