شمانیوز
شما نیوز

مالیات

چه هزینه هایی شامل بخشودگی مالیاتی می شود؟

چه هزینه هایی شامل بخشودگی مالیاتی می شود؟

بخشودگی مالیاتی یک سیاست مالیاتی است که به صورت موقت یا دائمی، میزان مالیات‌های مستحق را کاهش می‌دهد و از افراد یا شرکت‌ها در شرایط مشخص معاف می‌کند.

به گزارش شمانیوز :مالیات یکی از روش‌های اصلی تأمین درآمد دولت است که از درآمدهای افراد و شرکت‌ها برای تأمین هزینه‌های عمومی و اجتماعی استفاده می‌شود.هزینه‌های قابل قبول و بخشودگی‌های مالیات نوعی تخفیف مالیاتی محسوب می‌شوند که برای کاهش فشار مالیاتی بر قشر فقیر و افزایش برابری در جامعه اعمال می‌گردند.

این هزینه‌ها، شامل هزینه‌هایی مانند درمان، آموزش، اجاره مسکن، بهره وام مسکن، کمک به خیریه و برخی حق بیمه‌ها که از مجموع درآمد کسر می‌شوند تا درآمد مشمول مالیات افراد محاسبه شود.

معافیت‌های پایه نیز بخشی از مجموع درآمد افراد را از محاسبه مالیات خارج می‌کنند و به منظور جلوگیری از مالیات بر مخارج ضروری خانوارها اعمال می‌شوند.

کشورهای مختلف هزینه‌هایی مانند پس‌اندازهای بازنشستگی، مخارج تحصیلات، پرداخت‌های خیرخواهانه، هزینه‌های مسکن و هزینه‌های معلولین را از درآمد مشمول مالیات کسر می‌کنند تا افراد را به مشارکت در فعالیت‌های عام‌المنفعه تشویق کنند.

اما در ایران مالیات بر مجموع درآمد اشخاص وجود ندارد و تخفیفات برای پایه‌های مالیاتی مختلف به صورت جداگانه لحاظ می‌شود. همچنین، معافیت‌های مالیاتی زیادی وجود دارد که بسیاری از آنها غیرضروری و کاهش‌دهنده درآمدهای دولت هستند.

پیشنهاد می‌شود اصلاح نظام مالیاتی از طریق در نظر گرفتن بخشودگی‌های مالیاتی بر اساس تعداد اعضای خانواده و هزینه‌های ضروری، و جایگزینی معافیت‌های غیرضروری با بخشودگی‌های مورد نیاز برای افزایش عدالت مالیاتی و کارایی اقتصادی مورد توجه سیاستگذار قرار گیرد| دنیای اقتصاد

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی