شمانیوز
شما نیوز

گرانی بلیط

چند چرایی از گرانی بلیط هواپیما و نبود ظرفیت قطار/«ایرلاین‌ها» پول‌سازترین صنعت ولی همیشه نالان

چند چرایی از گرانی بلیط هواپیما و نبود ظرفیت قطار/«ایرلاین‌ها» پول‌سازترین صنعت ولی همیشه نالان

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نشست خبری خود، چراهایی متعددی از مشکلات هزینه‌های سفر در کشور مطرح کرد، از جمله اینکه چرا سفر در ایران گرانتر از همه جهان است، چرا بلیط هواپیما در دنیا به ازای هر نفر ساعتی 20 دلار، ولی در ایران 100 دلار است و یا اینکه چرا دیگر ظرفیت بلیط قطار برای مردم موجود نیست و ده‌ها چرایی دیگر از جنس گردشگری و ماجرای صاحبین ایرلاین‌های که با پول مردم هتل‌داری و باشگاه‌داری می‌کنند.

به گزارش شمانیوز، رحمت الله رفیعی در جدیدترین نشست خبری خود با اصحاب رسانه به موضوعات مهمی از جمله گرانی بلیط هواپیماها پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از سوی دیوان عدالت اداری پرداخت و گفت: در قیمت گذاری بلیط هواپیما باید منافع ملی در نظر گرفته شود، زیرا در حال حاضر با گرانی عجیب بلیط هواپیما، حتی یک مسیر رفت و برگشت تهران مشهد به رقم 9 میلیون رسیده است.

وی با انتقاد از برخی ایرلاین‌های خصوصی که فقط با یک هواپیمایی اجاره ای کار خود را شروع کردند و با گرفتن ده‌ها امتیاز از جمله ارز نیمایی هم اکنون باشگاه داری و هتل‌داری می‌کنند، گفت: چرا برخی هواپیماها در داخل پارکینگ‌ها زمین‌گیر است، چرا می‌گویند این زمین گیری هواپیماها به دلیل کمبود قطعات است، پس ارزهای نیمایی برای تامین قطعات کجا هزینه شده است، در این زمینه رسانه‌ها به جد از صاحبین ایرلاین‌ها پیگیری کنند.
رفیعی با اشاره به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر نیاز کشور به 550 فروند هواپیما نیز گریزی زد و گفت: با این شرایط و با توجه به روی کار آمدن دولت چهاردهم حتما وزیر مقتدری در این حوزه انتخاب شود و نمایندگان جدید مجلس نیز فقط به مطالبه‌های این چند روزه برای گرانی بلیط هواپیما بسنده نکنند زیرا این عرف رایج است که نمایندگان پس از مدتی که مشکل تهیه بلیط هواپیماهایشان برطرف می‌شود دیگر این مردم هستند که با مشکل گرانی بلیط ها تنها ‌می‌مانند.

 

وی در ادامه به مشکل نبود بلیط قطار نیز گریزی زد و گفت: همکاران ما با 30 سال سابقه و تجربه نمی‌توانند بلیط تهیه کنند و مسلما اوضاع یک روستایی برای تهیه بلیط قطار دیگر مشخص خواهد بود.
رفیعی در ادامه با انتقاد از برخی ایرلاین‌های خصوصی که باعث گرانی بلیط هواپیما شدند، گفت: این صاحبین ایرلاین‌ها که امروز با پول بیت المال و ده‌ها امتیاز دیگر کارخانه داری می‌کنند، باید به این سئوال پاسخ دهند که اگر صنعت هوانوردی پرسود نیست پس چرا این تعداد متقاضی دارد، به روایتی چرا این تعداد بالای ایرلاین در ایران وجود دارد درحالیکه در کشور چین و روسیه چنین تعداد ایرلاین وجود ندارد، زیرا صنعت هوانوردی به واقع از پردرآمدترین صنایع است و در ایران نیز به ازای هر نفر ساعت پرواز 100 دلار گرفته می‌شود درحالی که در دنیا 20 دلار است.
وی در ادامه به وضعیت کنونی کمیته‌های انتخاب وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی نیز پرداخت و گفت: متاسفانه به این افراد وعده گندم داده شده، در حالی که به جو هم نمی‌رسند و این سئوال مطرح می‌شود چرا همه اعضای کمیته باید خودشان نامزد وزیر شدن شوند و حتی دیگران و ما را نیز تحت فشار قرار می‌دهند که از آنها حمایت کنیم و به واقع یک جنگ قدرت به وجود آمده است.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تصریح کرد: این در حالی است که 90 درصد فعالین گردشگری اصلا با برنامه دولتی‌ها مخالف هستند، زیرا دولتی‌ها برای آنها کاری نکردند.
رفیعی در ادامه از گرانی هزینه سفر در ایران به نسبت دیگر کشورهای دنیا گلایه کرد و افزود: هنوز نتوانستیم براساس سیاست‌های کلی، سالانه 20 میلیون گردشگر جذب کنیم، در حالی‌که اگر تعداد جذب گردشگر از 5 میلیون به 10 میلیون می‌رساندیم زمینه‌های زیرساختی این حوزه نیز رونق می‌گرفت، با این وجود این مسئله نیز در نظر باید گرفت که امروز دیگر ذائقه گردشگران هتل 5 ستاره نیست و می‌توان بر روی بوم گردی‌ها سرمایه گذاری کرد.
وی با تاکید بر ضرورت رفع فیلترینگ که برای رونق گردشگری ضروری است، گفت: هر سال یک میلیون ایرانی به وان ترکیه سفر می‌کنند، که حتی هتل‌های مناسبی ندارد زیرا این مکان مقصد خرید شده است، چرا چنین مقاصد خریدی در ماکو، ارس، اروند و چابهار به عنوان مناطق آزاد کشورمان رونق نمی‌گیرد؟

 

رفیعی در ادامه با گلایه از هتل داری همه وزارتخانه‌های کشور از جمله وزارت میراث فرهنگی عنوان کرد: صنعت گردشگری باید از سوی بخش خصوصی مدیریت شود زیرا به جد معتقدیم این صنعت یک صنعت بی بندو‌باری نیست و عواید آن به طور مستقیم به جیب مردم می‌رود.
وی با انتقاد از سفیرهای ایران در کشورهای دنیا که اهتمامی برای حوزه گردشگری و جذب مسافر ندارند، افزود: به طور مثال در ماجرای
فوتبال جام جهانی قطر با آن همه اعزام گروه‌ها به قطر، جذب مسافری برای ایران صورت نپذیرفت.

 

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران همچنین در زمینه شرایط سفر ایرانیان به کشور مصر که چندی قبل صحبت از تسهیل این مقصد مطرح شده بود ولی هم اکنون دیگر خبری از سفر به این مقصد نیست، خاطرنشان کرد: حاکمیت مشکلی برای سفر ایرانیان به مصر ندارد و بییشترین مشکل در این حوزه مربوط به جنگ غزه بود، ولی ما تلاش مان ادامه دارد و هم اکنون نیز نمایندگان حوزه گردشگری از جمهوری‌های مستقل روسیه به ایران سفر کردند تا برای شناخت بیشتر کشورمان در جهت فراهم کردن مسافرت اتباع روس به ایران اقدام کنند. علی رمضانپور
جزئیات خبر
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی