شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی / حسن حیدری در گفت‌وگو با شمانیوز:

دست بانک‌ها برای بنگاهداری باز گذاشته شده است/ قانون بانکداری اصلاح شود

دست بانک‌ها برای بنگاهداری باز گذاشته شده است/ قانون بانکداری اصلاح شود

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: بارها گفته شده بانک‌ها نباید بنگاهداری کنند و بانک مرکزی در این باره دستورالعمل داده ولی وقتی بررسی می‌کنیم متوجه خواهیم شد به خاطر نقص قانون تا حدودی دست بانک‌ها در بنگاهداری باز گذاشته شده است.

حسن حیدری، کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با شمانیوز، به خلأهای قانونی در نظام بانکی کشور اشاره و تأکید کرد: بارها گفته شده بانک‌ها نباید بنگاهداری کنند و بانک مرکزی در این باره دستورالعمل داده ولی وقتی بررسی می‌کنیم متوجه خواهیم شد به خاطر نقص قانون تا حدودی دست بانک‌ها در بنگاهداری باز گذاشته شده است.

وی افزود: امروز بانک‌ها چنان قدرتی در سیستم اقتصادی ایران دارند که کسی جرئت نمی‌کند به راحتی به آنها نزدیک شود. یکی از مطالبات مردم از دولت چهاردهم آن است که با پدیده بنگاهداری بانک‌ها مقابله کند و از قدرت آنها بکاهد. 

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: بانک‌ها باید در خدمت تولید باشند ولی امروز در نظام اقتصادی بانک‌محور ایران به مانع رشد تولید تبدیل شده‌اند. وظیفه اصلی بانک واسطه‌گری است؛ یعنی تنها منبع درآمدش باید کارمزی باشد که از قبال ارائه خدمات دریافت می‌کند ولی امروزه اغلب بانک‌ها واحد تولیدی تأسیس می‌کنند، صاحب پتروشیمی هستند، مستقیم واردات و صادرات انجام می‌دهد، شرکت‌‌داری می‌کنند و در پروژه‌های مختلف دست به سرمایه‌گذاری می‌زنند. این کارها را نباید بانک‌ها انجام دهند بلکه وظیفه بانک آن است که هدایت اعتبار کند و به تولیدکننده و فعال اقتصادی خدمات مالی ارائه دهد.

حیدری با بیان اینکه عامل مؤثر بعدی که بانک‌ها دست به بنگاهداری می‌زنند به خاطر تورم است، گفت: اغلب مردم به خاطر تورم و گران شدن کالا و املاک برای اینکه ارزش دارایی‌هایشان حفظ شود پول‌های خود را از بانک‌ها خارج کرده‌اند و در زمین، ملک و طلا و دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند و بانک هم برای اینکه بیش از این از تورم آسیب نبیند در بازار طلا و ملک و دلار و یا زمین فعالیتش را گسترش داده است و بانک معتقد است اگر چنین کاری را انجام ندهد نمی‌تواند پاسخگوی تعهدات خود به سپرده‌گذار و پرداخت تسهیلات تکلیفی باشد.

وی درباره راهکارهای حل مشکل نظام بانکی تأکید کرد: ابتدا باید قانون خلأها و نواقص قانون را برطرف کرد و دست بانک‌ها را برای بنگاهداری به طور کامل ببندیم. از سوی دیگر باید بانک‌ها را مجبور به واسطه‌گری کنیم البته این هم در گرو اصلاح قانون است چون قانون واسطه‌گری بانک‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد که البته امید می‌رود با قانون بانک مرکزی این مشکل مرتفع شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی