شمانیوز
شما نیوز

کلسترول

چگونه میوه‌های غنی از فیبر مانند سیب می‌توانند به کاهش کلسترول خون کمک کنند؟

چگونه میوه‌های غنی از فیبر مانند سیب می‌توانند به کاهش کلسترول خون کمک کنند؟

میوه‌های غنی از فیبر مانند سیب به کاهش کلسترول خون کمک می‌کنند به دلیل وجود فیبر محلول در آن‌ها. فیبر محلول نوعی فیبر است که در آب حل می‌شود و ژل مانندی در روده ایجاد می‌کند. این ژل به کاهش کلسترول به روش‌های زیر کمک می‌کند:

به گزارش شمانیوز: سیب حاوی مقدار زیادی فیبر محلول است که نوعی فیبر قابل حل در آب است. این فیبر در روده کوچک به آب متصل می‌شود و ماده‌ای ژل‌مانند ایجاد می‌کند. این ژل به کلسترول و اسیدهای صفراوی که از کلسترول ساخته می‌شوند، متصل می‌شود و آن‌ها را از طریق مدفوع از بدن دفع می‌کند. به این ترتیب بدن کلسترول کمتری جذب می‌کند و سطح کلسترول در خون کاهش می‌یابد.

 

- تحریک استفاده از کلسترول برای تولید اسیدهای صفراوی

اسیدهای صفراوی توسط کبد از کلسترول ساخته می‌شوند و نقش مهمی در هضم چربی‌ها ایفا می‌کنند. وقتی فیبر محلول به این اسیدها در روده متصل می‌شود و دفع می‌شود، کبد مجبور می‌شود برای جایگزینی اسیدهای صفراوی جدید، از کلسترول بیشتر استفاده کند. این فرآیند باعث کاهش میزان کلسترول آزاد در جریان خون می‌شود، مخصوصاً کلسترول LDL یا کلسترول بد که با مشکلات قلبی مرتبط است.

 

- کاهش تولید کلسترول توسط کبد

مصرف منظم میوه‌های غنی از فیبر مانند سیب می‌تواند از طریق تغییرات متابولیکی، تولید کلسترول در کبد را کاهش دهد. زمانی که بدن به میزان کافی فیبر محلول دریافت می‌کند، کبد کمتر به تولید کلسترول اضافه نیاز پیدا می‌کند و این به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند.

 

- تاثیر فیبر بر جذب چربی‌ها و قندها

علاوه بر اتصال به کلسترول، فیبر محلول موجود در سیب و دیگر میوه‌ها می‌تواند جذب چربی‌ها و قندها را نیز کاهش دهد. این باعث می‌شود میزان چربی که به کلسترول تبدیل می‌شود، کمتر شود و به تنظیم سطح قند خون نیز کمک می‌کند. این دو عامل به‌طور غیرمستقیم در کنترل و کاهش کلسترول خون تأثیرگذارند.

 

- حفظ سلامت میکروبیوم روده

فیبر محلول مانند یک پره‌بیوتیک عمل می‌کند، به این معنا که غذای مناسبی برای باکتری‌های مفید روده است. باکتری‌های مفید روده به تجزیه برخی از چربی‌ها و کلسترول‌ها کمک می‌کنند. علاوه بر این، برخی از این باکتری‌ها از فیبر برای تولید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه استفاده می‌کنند که می‌تواند به کاهش تولید کلسترول در کبد کمک کند.

 

- نقش پکتین در سیب

یکی از اجزای مهم فیبر محلول در سیب پکتین است. پکتین به عنوان یک فیبر محلول، در جلوگیری از جذب کلسترول در روده مؤثر است و با کاهش سطح کلسترول LDL به سلامت قلب کمک می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف روزانه سیب یا غذاهای غنی از پکتین می‌تواند به طور قابل توجهی سطح کلسترول بد را کاهش دهد.

 

- آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات گیاهی

علاوه بر فیبر، سیب دارای مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان‌ها مانند پلی‌فنول‌ها است که از اکسیداسیون LDL جلوگیری می‌کنند. اکسیداسیون LDL باعث می‌شود که کلسترول در دیواره‌های عروق خونی تجمع پیدا کند و به پلاک‌های آترواسکلروزی تبدیل شود که باعث بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. بنابراین، ترکیب فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها در سیب به کاهش کلسترول و پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

 

به طور کلی، میوه‌هایی مانند سیب با ترکیبی از فیبر محلول (مثل پکتین)، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و بهبود میکروبیوم روده می‌توانند به طور مؤثری در کاهش سطح کلسترول خون، به ویژه کلسترول بد (LDL) کمک کنند. این فرآیند از طریق کاهش جذب کلسترول در روده، افزایش مصرف کلسترول در کبد برای تولید اسیدهای صفراوی، و بهبود سلامت قلب و عروق صورت می‌گیرد

جزئیات خبر
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی