آخرین اخبار از فیلم دوطبقه روی پیلوت + خلاصه داستان و معرفی بازیگران
«دو طبقه روی پیلوت» یکی از سوپراستارها و از اصلیترین عوامل تضمین موفقیت خود را در گیشه از دست داد. اتفاقی که همچنین سبب شد کیومرث پوراحمد که خود یکی دیگر از علل جلب مخاطبان حرفهایتر به این فیلم بود، از تهیه این فیلم انصراف بدهد و ادامه کار را واگذار کند.
معلوم نیست ابراهیم ابراهیمیان و فیلم جدیدش «دو طبقه روی پیلوت» را باید خوششانس فرض کرد یا بدشانس. هیاهویی که پیرامون مصدومیت النازشاکردوست سر صحنه این فیلم درگرفت، باعث شد این فیلم در مدت کوتاهی سر زبانها بیفتد؛ اما در همان حال، بعد از اینکه مصدومیت شاکردوست، باعث شد او از ادامه همکاری با این فیلم باز ماند، «دو طبقه روی پیلوت» یکی از سوپراستارها و از اصلیترین عوامل تضمین موفقیت خود را در گیشه از دست داد. اتفاقی که همچنین سبب شد کیومرث پوراحمد که خود یکی دیگر از علل جلب مخاطبان حرفهایتر به این فیلم بود، از تهیه این فیلم انصراف بدهد و ادامه کار را واگذار کند.
در حقیقت جای خالی الناز شاکردوست این فیلم را پیش از اکران معروف کرد! معروفیت، چیزی است که هر کارگردانی برای فیلمش آرزو میکند. اما این نحو از معروفشدن تنها کار ابراهیم ابراهیمیان را سختتر کرد. او بدون هنرپیشه فوقستارهاش و بدون تهیهکننده معتبر و شناختهشدهی فیلمش باید دست خود را به زانوی داستان قوی، ساختار سینمایی فنی درست و مهارت دیگر هنرپیشگانش بگذارد تا بتواند فیلمی موفق به پرده بیاورد. حالا این فیلم تمام این عوامل را در خود دارد؟
خلاصه داستان فیلم دو طبقه روی پیلوت چیزی نیست جز چند جمله کوتاه و مبهم که در آنها ابراهیمیان اعلام کرده قصد داشته با این فیلم کار متفاوتی انجام دهد. بنا بر مد جدید امسال، تیمهای روابط عمومی فیلمها، بهخصوص کارگردان، داستانی مشخص و دوخطی برای فیلمشان ارائه نمیکنند. دربارهی فیلم دو طبقه روی پیلوت هم همین رویه در پیش گرفته شده و ابراهیم ابراهیمیان، تنها به این بسنده کرد که بگوید هسته اصلی داستان که قرار است فضایی کمدیاجتماعی داشته باشد، حول جنازه و مردهکشی یا شاید هم مردهشویی است و باقی روایت بر دوش کاراکترها و توانایی خود آنها در خلق لحظات اوج است. کارگردان فیلمهای «ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه» و «آآآدت نمیکنیم.» معتقد است در دو طبقه روی پیلوت، فضایی گروتسک ایجاد کرده و نسبت به آثار قبلیاش که شکل و ساختار مشخص درام اجتماعی داشت، کاملاً متفاوت است.
نویسندگی فیلمنامه دو طبقه روی پیلوت را هم خود ابراهیمیان با همکاری محمدعلی محمدی انجام داده است. محمدعلی محمدی جزو نویسندههای جوان سینماست. ابراهیمیان نیز در فیلمهای قبلیاش سبک درامپردازی خاص خود را نشان داده است. جزییاتی دقیق در دیالوگها و فریمها که بهتدریج پیچیدهتر و مهمتر میشوند تا جایی که ساختار اصلی و گره مهم روایت را شکل میدهند. اما این رویه مربوط به فیلمنامههایی داستانمحور بوده است. مشخص نیست برای روایتی طنز و اجتماعی که قرار است گروتسک باشد و توسط کاراکترها خلق شود، دقیقا چه نوع فیلمنامه و پردازشی مورد نیاز است. در اینباره باید بعد از دیدن فیلم به قضاوت نشست.
فهرست بازیگران فیلم دو طبقه روی پیلوت ابتدا با نام الناز شاکردوست شروع میشد. شهرت او و سپس مصدومیت جنجالیاش که منجر به تغییر مسیر فیلم و جایگزینی او با بازیگری بسیار جوان و نسبتاً گمنام شد، بر سر باقی فهرست هنرپیشگان این فیلم ، سایه انداخته بود. اما در این فیلم قرار است هنرپیشگان بسیار توانمندی بازی کنند که شاید سوپراستار حساب نشوند، اما اتفاقا اکثرشان بیش از الناز شاکردوست، شهرت به بازیهای قوی دارند.
او امسال هم جزو بازیگران نسبتاً پرکار فیلمهای سینمای ایران است. که شاید مهمترین آنها ماجرای نیمروز، رد خون باشد. گرچه بازیهای درخشانی در حیطههای درام و غیرطنز از او بر پردههای سینما اکران شد، اما همچنان نام و چهرهی او برای مخاطب، یادآور فیلمهای طنز است. به دلیل همین شهرت و توانایی دوگانه، و همچنین مبهم بودن فضا و ژانر فیلم دو طبقه روی پیلوت، مشخص نیست که جواد عزتی به واسطهی نقشهای طنزش برای این فیلم دعوت به همکاری شده یا استعداد بازیهای جدیاش.
سعید آقاخانی
او نیز سالها پیش با سریالهای طنز و جُنگهای شادی برای مخاطب بدل به چهره و نامی آشنا شد. اما محدود به همین نماند و عرصه کارگردانی و نویسندگی و همچنین بازیهای عالی در فیلمهای جدی را نیز آزمود. تا جایی که در بازیهای جدیاش که پس از آن به سبک بازیهای طنزش نیز آن را گسترش داد، صاحب سبکی مخصوص به خود شد. با توجه به توصیف ابراهیمیان از فضای گروتسک فیلمش، میتوان حدس زد که آقاخانی شاید دوباره به ارائهی سبک بازیاش در فیلمهایی مانند «من دیهگو مارادونا هستم» بپردازد.
پریوش نظریه
برخلاف دو هنرپیشهی قبلی، نظریه تابهحال در نقشهای طنز ظاهر نشده است. او در ایفای نقشهای جدی، لحظات درخشانی رقم زده است. مانند نقشهایش در فیلمهای «عروس حلبچه»، «لانتوری» و سریال «مدینه». اما این قطعا به آن معنا نیست که از این پس هم قرار نیست از او تجربیاتی در حیطهی طنز ببینیم. پس بعید بهنظر نمیرسد این اتفاق در فیلم دو طبقه روی پیلوت رخ دهد. بههرحال، پریوش نظریه، بر وزن ارزش بازیگری این فیلم حتما خواهد افزود.
حمیدرضا آذرنگ
او که از عالم تئاتر به دنیای سینما و تلویزیون پا گذاشته، مانند دیگر بازیگرانی که چنین روندی طی کردهاند، در ایفای نقشهای سینماییاش، یک شبه ره صدساله را طی کرد و در تعداد اندک تجربیاتش در مدیوم سینما، خوش درخشید. مانند فیلم «ملکه» و سریال شبکه نمایش خانگی «شاهگوش». همچنین او در دو طبقه روی پیلوت دومین همکاریاش با ابراهیم ابراهیمیان را انجام داده است. همکاری اول این دو نفر در «آآآآدت نمیکنیم» رقم خورد که بازی پر جزییات و دقیق و درست او، قابل تحسین بود.
بهدخت ولیان
رزومه این هنرپیشه جوان، بسیار کوتاه است: فیلم «امیر»، «آسمان آفتابی نیست» و هم اینک نیز «دو طبقه روی پیلوت». پس از جنجال جایگزینی الناز شاکردوست با این هنرپیشه، نام او بسیار بر سر زبانها افتاد و انتظارات از او بالا رفت. اعتماد ابراهیمیان به او برای ایفای نقشی اصلی در فیلمی که تیم بازیگری پرتجربه و قدَری دارد، میتواند برایش تبدیل به سرمایهای برای افزایش اعتبار بازیگریاش در سینما باشد. تجربهای که برای محکزدنش باید منتظر اکران این فیلم مبهم ماند.
ابراهیمیان خود نیز از نسل جوان و تازهکار کارگردانان سینمای ایران است که با همین تعداد بسیار اندک فیلم، کارنامهای نسبتاً مقبول برای خود شکل داده است. بهنظر میرسد او هنوز در حیطهی تجربه است و برای قضاوت راجع به سبک شخصی او هنوز زود است. دو طبقه روی پیلوت هم با تعاریف و حاشیههایی که از آن در سطح رسانهها پخش شد، بهنظر نوعی تجربهگری تمام و کمال است که دیدنش در جشنواره فجر حتماً خالی از لطف نخواهد بود.
در ساخت این فیلم بازیگران دیگری مانند بانیپال شومون، گیلدا ویشکی و محمدرضا مصباح بهعنوان تهیهکننده و تیمی شامل موسیقی: حامد ثابت، فیلمبرداری: علیرضا برازنده، تدوین:ژینوس پدرام همکاری کردهاند.
ناگفته هایی از فیلم «پیلوت»
کارگردان فیلم «پیلوت» که در سیوهفتمین جشنواره جهانی فجر به نمایش درآمد با اشاره به محتوای این فیلم سینمایی گفت: استراتژی ما این بود فیلمی بسازم که بتواند در کشورهای خارجی بهتر دیده شود. به همین دلیل این فیلم موضوعی بسیار محلی دارد اما در کشورهای خارجی به خوبی پذیرفته و دیده میشود.
به گزارش سینماسینما، ابراهیم ابراهیمیان کارگردان فیلم سینمایی «پیلوت» که در بخش بازار سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد درباره بازخوردهای فیلمش در اولین اکران این فیلم سینمایی گفت: این اولین اکران فیلم سینمایی من بود که با حضور مردم و مخاطبان صورت گرفت و برایم بسیار لذتبخش بود و هیجان زیادی داشت و خدا را شکر مخاطب راضی از سالن خارج شد. بازخوردهای خوبی هم از مهمانان خارجی دریافت کردیم و آنها معتقد بودند این فیلم توانایی رقابت و حضور در فستیوالهای جهانی را دارد و پیشنهاد کردند تا فرصت حضور در جشنوارههای جهانی را از دست ندهیم.
این کارگردان که در سابقه فیلمسازیاش فیلم های «عادت نمی کنیم» و «ارسال آگهی تسلیت برای روزنامه» را دارد، ادامه داد: استراتژی ما در زمان ساخت این فیلم نیز همین بود که فیلمی بسازیم که بتواند در کشورهای خارجی بهتر دیده شود. به همین دلیل این فیلم موضوعی بسیار محلی دارد و متناسب با فرهنگ ایرانی است. این موضوعات در کشورهای خارجی به خوبی پذیرفته و دیده میشوند. در واقع هرچه حرفتان محلیتر باشد جذابیت آن برایشان بیشتر است. مناسبات، روابط و اتفاقاتی که خیلی از آن سر در نمی آورند را بیشتر میبینند و از آن استقبال میکنند. بر این اساس برای آنکه بتوانیم «پیلوت» را در فستیوالهای جهانی رونمایی کنیم، تصمیم گرفتیم آن را در جشنواره جهانی فیلم فجر و در بخش بازار به نمایش درآوریم.
این فیلمساز اضافه کرد: در ابتدای امر که میخواهم فیلمی بسازم این موضوعات برایم اهمیتی ندارد. به این معنا که ایدهای در ذهن شکل میگیرد و در زمان پرداخت و طراحی کاراکترها و خود فیلمنامه به مخاطب خارجی و داخلی، فستیوال خارجی و داخلی و دیگر شرایطی که ممکن است برای فیلم رخ دهد، فکر میکنم اما نمیگذارم تاثیر زیادی بر روی فیلم بگذارد و درست از زمانی که فیلمنامه تمام شد، فقط به ساخت آن فکر میکنم که به بهترین شکل اجرا شود و با توجه به توانایی هایم مخاطب از آن استقبال کند و دیگر جایزه گرفتن یا نگرفتن و دیده شدن و نشدن آن به عوامل دیگری بستگی دارد.
وی با تاکید بر اینکه تمام موضوعات و مسائلی که در این فیلم به آنها پرداخته شده، کاملاً آگاهانه در کنار هم چیده شده است، توضیح داد: مسایل اجتماعی و خانوادگی متعددی در فیلم آورده شده است و من کاملاً آگاهانه به سمت انتخاب این موضوع و چگونگی بیان آن پیش رفتم. زمانی که اولین بار فیلمنامه را می نوشتم حتی به بازیگران هم فکر کردم و انتخابشان کرده بودم.
ابراهیمیان درباره پایان بندی فیلم «پیلوت» که متفاوت از دیگر فیلم هایی بوده که تاکنون از او روی پرده دیده شده و همچنین نحوه پرداختن به آن توضیح داد: من برای این فیلم تصمیمی داشتم و میخواستم پایان بندی آن مقداری امیدوارانهتر باشد اما در عین حال نسخهای هم برای مخاطب نپیچم. در واقع میخواستم نسبت به فیلمهای قبلیام آنقدر تلخ تمام نشود و مخاطب بی حوصله و با حال بد سالن را ترک نکند. اما شکل اجرای آن خیلی مهم بود. تصویری که به عنوان سکانس پایانی و ابتدایی در فیلم میبینید برایم مانند دو پرانتز عمل کرد. با این پیش فرض مخاطب قبل از آنکه تصویر پایانی فیلم را ببیند کم کم متوجه تفاوت برخورد و رفتار کاراکترها با هم میشود و از یک جایی به بعد دیگر دیالوگ وجود ندارد. این نوع پایان بندی تاکنون برایم بازخوردهای مثبتی داشته است.
این فیلمساز اضافه کرد: در این فیلم از پرداختن به پلات های معمایی دوری کردم و کاراکتر محور و بر اساس تصمیم شخصیتها پیشرفتم. میتوان گفت این فیلم ِ بازیگر و شخصیت بود و سختی اش برایم در اینجا بود که سراغ قصه گویی و پلات معمایی نروم و داستان را بازیگران و کاراکترها بر اساس ویژگیهایشان پیش ببرند. شاید بشود بیان کرد که این یکی از سخت ترین فیلمنامههایی بود که من نوشتم زیرا شخصیت پردازیها بسیار سخت بود. بر همین اساس چینش بازیگران هم بسیار مهم بود تا بتوانند بازیهای دوگانهای داشته باشند. در عین حال بازیگرانی که در ژانر کمدی بسیار درخشان عمل میکنند وقتی وارد یک ژانر دیگر مانند درام و ملودرام میشوند و قابلیتهای جدیدی از خود نشان میدهند و هر سه بازیگر مرد و بازیگر زن قصه به خوبی از پس آن برآمدند.
ابراهیم ابراهیمیان در پایان صحبت خود تصریح کرد: فیلمسازانی داریم که اصطلاحاً در سینما سریدوزی میکنند و تعدادشان هم کم نیست. آنها به راحتی فیلمهایشان را میسازند و درگیر پروسه بیمارگونه پول درآوردن هستند. اما یک فیلمساز دغدغهمندی که میخواهد حرفی را در پس ساختن اثری به تصویر بکشد به شدت زیر ذره بین وزارت ارشاد قرار دارد و به سختی میتوانند مجوز ساخت و نمایش بگیرد و باید مدام درگیر ممیزی و سانسورهایی باشد که به فیملش میخورد. من این را با تمام وجودم درک کردم؛ من توقیف را تجربه کردم، ممیزی ویران کننده یک فیلمنامه را تجربه کردم و برای گرفتن پروانه نمایش فیلم هایم پیر شدم. اما این جنس فیلمسازان برای رسیدن به خواستههایشان از هیچ چیز فرو گذاری نمیکنند و میجنگند. من انتخاب کردم که فیلمساز باشم و در این مسیر حرکت کنم بنابراین سختیهایش را هم پذیرفتهام.
جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ و سعیدآقاخانی با حضور پریوش نظریه و با معرفی بهدخت ولیان بازیگران اصلی «پیلوت» را تشکیل میدهند. بانیپال شومون، گیلدا ویشکا، صفر محمدی و علی جعفری از دیگر بازیگران فیلم هستند.
فیلم سینمایی «پیلوت»بعد از دو سال اکران میشود
فیلم سینمایی «پیلوت» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان سرانجام بعد از دو سال تعویق در اکران پاییز امسال راهی سینماهای کشور خواهد شد، این فیلم سال ۹۶ ساخته شد، اما طی این دو سال نتوانست به جشنواره فیلم فجر و یا چرخه اکران برسد.
هر چند فیلم سینمایی «پیلوت» با تاخیر فراوانی اکران میشود، اما حضور همزمان حمیدرضا آذرنگ، سعید آقاخانی و جواد عزتی در کنار یکدیگر میتواند اثری جذاب را در مقابل مخاطبان قرار دهد، برای اثری که از ابتدا با حواشی زیادی همراه بود میتواند سرانجام خوبی قلمداد شود.
این فیلم سومین تجربه کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان محسوب میشود، او البته بعد از ساخت «پیلوت»، تولید فیلم سینمایی «دابلند» را نیز پشت سر گذاشت، اما تکلیف آن فیلم نیز هنوز مشخص نیست، عادت نمیکنیم شاید مطرحترین فیلم ابراهیمیان نزد افکار عمومی است.
دو طبقه روی پیلوت یکی از جنجالیترین تولیدات سینمای ایران در سال ۹۶ محسوب میشود. این جنجال و حاشیه بدون شک به زمانی باز میگردد که در پشت صحنه این فیلم سینمایی الناز شاکردوست بازیگر نقش اول زن اثر دچار سانحه شدید شد.
خبر به سرعت در فضای مجازی و جوامع خبری منتشر شد و در نخستین دقایق این اتفاق حاشیهها و اخبار چندان بالا گرفت که برخی رسانهها از ضربه مغزی الناز شاکردوست خبر دادند.
در همان هنگام ابراهیم ابراهیمیان کارگردان فیلم سینمایی «پیلوت» در خصوص اخبار منتشر شده درباره ضربه مغزی شدن الناز شاکردوست در صحنه فیلمبرداری این اثر گفت: «هیچ اتفاق بزرگی نیفتاده است و من خبر ضربه مغزی شدن الناز شاکردوست را تکذیب میکنم. اتفاق کوچکی افتاده، اما رفع شده و اصلاً آنطور نیست که به این اندازه بزرگش کردهاند.»
پس از این حادثه شاکردوست برای درمان به بیمارستان اعزام شد و در همان روزهای ابتدایی در صفحه مجازی خود نوشت: «حادثه پیش آمده هنگام فیلمبرداری، به خیر گذشت ولی متاسفانه ضربه وارد شده به ستون فقرات موجب در رفتگی دیسک کمر بصورت حاد بین دو مهره نزدیک به مرکز نخاع شد که به ناچار باید مدت زمانی را به استراحت مطلق بر تخت بیمارستان بگذرانم.»
حاشیهها به همین جا ختم نشد. گروه فیلم «پیلوت» بدون حضور شاکردوست به کار خود ادامه دادند و بعدها خبری مبنی بر انتخاب بهدخت ولیان به عنوان بازیگر جایگزین شاکردوست منتشر شد که همین خبر ناراحتی شاکردوست را به همراه داشت.
حمیدرضا آذرنگ، جواد عزتی، بهدخت ولیان، سعیدآقاخانی، بانیپال شومون، گیلدا ویشکی و پریوش نظریه از جمله بازیگران اصلی فیلم سینمایی «دو طبقه روی پیلوت» خواهند بود.
سالن های اکران فیلم در تهران
پردیس سینمایی کوروش – پردیس ایران مال – پردیس سینما آزادی – پردیس سینمایی مگامال – پردیس سینمایی باغ کتاب – پردیس سینمایی ملت – پردیس سینمایی چارسو – موزه سینما (باغ فردوس) – پردیس سینمایی زندگی – سینما آستارا – پردیس سینمایی ارگ – پردیس سینمایی هروی سنتر- سینما ایران – سینما گالری سمرقند – سینما شکوفه – سینما اریکه ایرانیان – سینما تیراژه ۲ – سینما فلسطین – سینما سروش – سینما فجر اسلامشهر – سینما پارس
سالن های اکران فیلم در شهرستان ها
سالن های اکران فیلم در اصفهان: پردیس سینمایی ساحل – پردیس سینمایی چهارباغ – سینما سپاهان – سینما فرهنگ فولادشهر – سینما یاسمن شاهین شهر – سینما بهمن
سالن های اکران فیلم در میمه: سینما فرهنگ
سالن های اکران فیلم در کاشان: سینما بهمن
سالن های اکران فیلم در اراک: پردیس سینما عصر جدید
سالن های اکران فیلم در قزوین: سینما مهتاب
سالن های اکران فیلم در رشت: سینما میرزا کوچک خان
سالن های اکران فیلم در شیراز: سینما هنر
سالن های اکران فیلم در اهواز: سینما بهمن
سالن های اکران فیلم در تبریز: پردیس ستاره باران
سالن های اکران فیلم در مشهد: پردیس سینمایی هویزه – پردیس سینمایی اطلس – پردیس ویلاژ توریست – پردیس سینمایی گلشن – مجموعه سینمایی سیمرغ
سالن های اکران فیلم در همدان: سینما قدس
سالن های اکران فیلم در سنندج: سینما بهمن
سالن های اکران فیلم در بوشهر: سینما بهمن
سالن های اکران فیلم در کرج: پردیس اکومال – سینما پرشین مهرشهر
منابع: خبرگزاری ایسنا ، خبرگزاری میزان ، منظوم ، عصرپاییز