شمانیوز
شما نیوز

سر | خارش سر

علت خارش پوست سر چیست ؟

علت خارش پوست سر چیست ؟

خارش پوست سر جزو مشکلات ناراحت‌کننده است و گاهی فرد را بسیار کلافه می‌کند ولی مانند خارش پوست بدن، شایع نیست. فارغ از بیماری‌های جدی پوست که زمینه‌ساز این نوع خارش‌ها می‌شوند، این مسئله به طور کلی در دو گروه سنی کودکان و جوانان به دلایل مختلف متخصص پوست و ارائه راهکار مناسب به خوبی می‌تواند موجب بهبود شود.

به گزارش شمانیوز : خارش سر به دلیل شپش سر نیز یکی دیگر از علل شایع خارش سر کودکان در گذشته بود که خوشبختانه به دلیل بهداشت مطلوب مردم کم شده است. گرچه امروزه شپش سر به دلیل انتقال سریع از طریق بازی و لباس، گاهی به شکلی همه‌گیر در مهدکودک، شیرخوارگاه یا مدارس دیده می‌شود، اما به شکل فردی بسیار کمتر از گذشته شده است.

یکی دیگر از خارش‌های نسبتاً شایع دوران کودکی، خارش‌های نوروتیک یا عصبی است. در این حالت کودکی که تحت فشار روانی و استرس ناشی از علل مختلف مانند تماشای فیلم ترسناک، نگرانی در مدرسه و... است، به شکل نوروتیک قسمت‌های مختلف بدن از جمله پوست سر را می‌خاراند. این مشکل برخلاف شپش که همه‌گیر است، در حالت تک گیر بیشتر دیده می‌شود و زمانی که کودک سرگرم است یا فردی حواس او را پرت می‌کند، چنین خارشی ندارد و در تنهایی این کار را انجام می‌دهد اما در صورت ابتلا به شپش در هر شرایطی کودک سر را می‌خاراند زیرا عارضه بیماری وجود دارد. خارش‌های نوروتیک می‌تواند به دلیل تکرار سبب شکستگی موها شود و حالتی شبیه ریزش مو ایجاد کند که متخصص پوست با بررسی خراشیدگی پوست و سؤالات راجع به شرایط کودک، مشکل را تشخیص می‌دهد. خارش‌های عصبی علاوه بر پوست سر ممکن است کودک را به خاراندن هر قسمتی از بدن مانند صورت، زیر بغل، کشاله ران، ناحیه تناسلی و... ترغیب کند که مراجعه به روان‌پزشک و روان‌شناس برای تشخیص علت آن برای درمان بسیار کمک‌کننده خواهد بود. خارش‌های نوروتیک در کودکان شایع‌تر است اما ممکن است در جوانی و بزرگسالی نیز دیده شود.

 

شایع‌ترین خارش مربوط به دوران جوانی


پس از دوران کودکی و رسیدن فرد به مرحله نوجوانی و بلوغ، شایع‌ترین و بیشترین خارش‌ها، خارش دوران نوجوانی و جوانی است. در سنین پس از بلوغ، پوست سر به دلیل ساختار ژنتیک در بعضی افراد چرب‌تر می‌شود و فرد مرتب پوست سر را می‌شوید. هورمون آندروژن مردانه، هورمونی است که چربی‌سازی را تشدید می‌کند و در قسمت‌هایی از پوست بدن که غدد چربی دارد، موجب ترشح بیشتر چربی و اندازه بزرگ‌تر این غدد می‌شود. پوست صورت، سر، سینه، پشت و زیر بغل قسمت‌هایی هستند که در بدن انسان دارای غدد چربی و تحت تأثیر هورمون آندروژن هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی