شمانیوز
شما نیوز

جهش تولید با 33 میلیارد دلار قرارداد نفتی جدید

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: امضای 33 میلیارد دلار قرارداد نفتی در اسفند 1402 با شرکت‌های ایرانی، عرضه 30 درصد از سهام پالایشگاه‌های جدید و صدور پروانه‌های نفتی نقش مهمی در جهش تولید با مشارکت مردم خواهد داشت.

جهش تولید با 33 میلیارد دلار قرارداد نفتی جدید

به گزارش شمانیوز، هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت در ‌گفت‌وگو با فارس با اشاره به نامگذاری سال 1403 به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» و ظرفیت‌های صنعت نفت کشور برای تحقق این شعار عنوان کرد: صنعت نفت موتور محرک اقتصاد کشور محسوب می‎شود و در رشد اقتصادی نقش تاثیرگذاری دارد؛ همانطور که عملکرد رشد بیش از 20 درصدی بخش نفت و گاز در سال 1402 منجر به رشد اقتصادی قابل توجهی در کل کشور شد. در نتیجه اگر توجه به این صنعت نسبت به گذشته بیشتر شود، ما می‌توانیم از مسیر سرمایه‌گذاری در صنعت نفت بسیاری از مشکلات کشور را حل کنیم.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در این صنعت عظیم منجر به افزایش درآمدهای ارزی کشور خواهد شد و بدین ترتیب ما شاهد کنترل نرخ ارز و حفظ ارزش پول ملی خواهیم بود. همچنین صنعت نفت ظرفیت بالایی برای اشتغالزایی در کشور را نیز دارد. در نتیجه اگر برنامه‌ریزی دقیقی در جهت منویات مقام معظم رهبری و شعار سال مبتنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» صورت بگیرد، این اقدام بدون شک راهگشا خواهد بود و مشکلات کشور را برطرف خواهد کرد.

زمینِ بازی مردم برای حضور در طرح‌های پتروپالایشی جدید

فلاحتیان گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری در صنعت نفت مسیرهای متفاوتی وجود دارد که مردم عزیز می‌توانند با سرمایه‌های کوچک، متوسط و بزرگ در طرح‌های بالادست نفت و گاز، پالایشی و پتروشیمی مشارکت کنند و با این اقدام قطعا دوره بهره‌برداری از طرح‌های دارای موافقت‌نامه اصولی از وزارت نفت کوتاه‌تر خواهد شد و می‌توانیم رشد تولید را با کمک مردم رقم بزنیم.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت ادامه داد: هم‌اکنون زمینه مشارکت مردم از طریق واگذاری 30 درصد از سهام پتروپالایشگاه‌های تعریف شده ذیل قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی ایجاد شده است و ما در وزارت نفت با توجه به شعار سال، قطعا برنامه‌ریزی لازم را انجام می‌دهیم که هر چه سریعتر این سهام عرضه شود و مردم عزیز در صورت تمایل سرمایه‌ خود را به بخش صنعت نفت وارد کنند.

وی اشاره کرد: در مجموعه وزارت نفت نیز جلساتی با موضوع شعار سال برگزار خواهد شد تا ظرفیت‌های بیشتری برای رقم خوردن جهش تولید با مشارکت مردم فعال شود که البته همانطور که می‌دانید ابتدا باید در محور تعریف شده برنامه‌ریزی صورت گرفته و سپس اجرا و بهره‌برداری از آن امری زمان‌بر خواهد بود که تلاش می‌کنیم در اسرع وقت انجام شود.

شرکت‌های ایرانی وارد توسعه میادین نفتی و گازی می‌شوند

فلاحتیان اظهار داشت: یکسری اقدامات در گذشته آغاز شده بود به عنوان مثال وزارت نفت مجوزهایی را برای احداث پتروپالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به بخش خصوصی اعطا کرده بود که تلاش می‌کنیم اجرای این طرح‌ها سرعت بگیرد یا اگر نیاز به بازنگری باشد، این کار انجام شود. در موافقت‌نامه اصولی این طرح‌ها ذکر شده که الزاما 30 درصد از سهام آنها باید در اختیار مردم قرار بگیرد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: علاوه بر این، ما حتما باید به دنبال راهکارهای جدید برای جذب سرمایه‌گذاری مردم چه از طریق بانک‌ها و صندوق‌های پروژه و غیره باشیم. تجربه نشان داده که با تعیین شعار سال، مسیرها برای تحقق آن هموارتر از گذشته می‌شود و امیدواریم که موضوع جهش تولید با مشارکت مردم و جذب سرمایه‌های کوچک و بزرگ امسال بیشتر موردتوجه قرار گرفته و موانع سریع‌تر از پیش‌رو برداشته شود.

وی افزود: در قالب برنامه هفتم پیشرفت که مراحل پایانی تصویب را می‌گذراند و انشاالله در اوایل سال جدید شاهد تصویب آن خواهیم بود، در بند ب ماده 15 تاکید شده است که از طریق صدور پروانه‌های نفتی، زمینه حضور شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی در توسعه میادین نفتی و گازی در بالادستی فراهم شود و این شرکت‌ها در کنار شرکت ملی نفت ایران در تولید نفت و گاز و سایرمحصولات اقدام کنند.

33 میلیارد دلار قرارداد جدید با شرکت‌های ایرانی امضا شد

فلاحتیان گفت: در اسفندماه سال گذشته، قراردادی به ارزش 20 میلیارد دلار برای فشارافزایی میدان گازی مشترک پارس‌جنوبی امضا شد که طرف این قرارداد شرکت‌های ایرانی بودند که قطعا این میزان سرمایه‌گذاری باعث رونق تولید در شرکت‌های ایرانی بی‎شماری به عنوان پیمانکار آنها خواهد شد. 

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت تاکید کرد: همچنین 4 قرارداد دیگر برای توسعه 6 میدان نفتی از جمله توسعه یکپارچه میدان مشترک آزادگان به عنوان یکی از ده میدان نفتی بزرگ دنیا منعقد شد که ارزش این قراردادها 13 میلیارد دلار بوده و طرف قرارداد نیز شرکت‌های ایرانی هستند. در مجموع این 33 میلیارد دلار قرارداد یک ظرفیت بزرگ برای جهش تولید توسط شرکت‌های ایرانی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied