شمانیوز
شما نیوز

برگ برنده کچاد در روزهای تاریک و خاموش تولید

برگ برنده کچاد در روزهای تاریک و خاموش تولید

در نخستین روز معاملاتی هفته سوم شهریور 1403 در بازار بورس تقریبا 114 هزار میلیارد تومان ارزش گذاری شده که با احتساب دلار 60.000 تومانی، حدودا 1.9 میلیارد دلار.

در دوره جاری، همانند سنوات گذشته، شاهد قطع برق صنایع کشور بودیم! و در نتیجه میزان توقف عملیات تولید و ضرر شرکت ها با درجه وابستگی آنها به برق کشوری ارتباط مستقیم داشته است.

بعضی شرکت ها همانند فولاد مبارکه تنها در یک ماه (مرداد نسبت به تیر) ، افت تولیدی معادل 41 هزار تن را ثبت کرده اند. فولاد خوزستان نیز به عنوان دومین فولادساز کشور مجبور به کاهش 167 هزار تنی میزان تولید محصولات شد.

اما این داستان در شرکت هایی که در سنوات گذشته سرمایه گذاری های هوشمندانه ای در ساخت نیروگاه برق داشتند، متفاوت بوده است. این شرکت ها به دلیل خودکفایی در تامین برق مورد نیاز کارخانجات، عملا وابستگی بسیار کمی به شبکه برق کشوری داشته و از قطعی های بی برنامه و یا با برنامه اداره برق در امان مانده اند.

معدنی صنعتی چادرملو یکی از این شرکت هاست که بر طبق یادداشت های توضیحی در دوره 12 ماهه 1402 توانسته در نیروگاه خود بیش از 3.2 میلیون مگاوات ساعت برق تولید کند. این شرکت توانست در انتهای خرداد ماه سال جاری نسبت به سنکرون فاز یک نیروگاه سیکل ترکیبی خود به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات با رکورد اجرا پس از تحویل زمین طی مدت ۹ ماه اقدام نماید.

البته در چهار ماه گذشته مجموعا 1.16 میلیون مگاوات ساعت برق در نیروگاه چادرملو تولید شده است؛ به طور میانگین هر ماه 292 هزار کیلووات ساعت. میزان مصرف برق به ازای هر تن از محصولات این شرکت نیز به شرح زیر از گزارش هیات مدیره استخراج شده است:

- هر تن فولاد به طور میانگین نیازمند 750 کیلووات ساعت برق است

- هر تن آهن اسفنجی تقریبا 125 کیلووات ساعت

- هر تن گندله حدودا 34 کیلووات ساعت و

- هر تن کنسانتره آهن نیز تقریبا 50 کیلووات ساعت.

بررسی گزارش تیر و مرداد این غول معدنی گویای آن است که فرآیند تولید محصولات استراتژیک روند خود را حفظ کرده و افتی در این میان دیده نمی شود.

برای مثال، در تیر 1403  و در مرداد ماه نیز با وجود قطعی های برق شدید در سطح کشور، تولید فولاد در «کچاد» نه تنها متوقف نشده بلکه عملکرد تولید ۵ ماهه سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل حاکی از رشد تولید در این مجموعه بوده است که این روند می تواند در سال های اتی با رشد بیشتری مواجه باشد.

همچنین در گزارش هیات مدیره این شرکت ذکر شده که دو واحد نیروگاه سیکل ترکیبی در بخش گازی به ظرفیت ۳۶۶ مگاوات و ۲۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در سال جاری و یک نیروگاه خورشیدی 100 مگاواتی نیز در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و این یعنی جداشدن مسیر «کچاد» از سریال قطع برق صنایع که مسلما در سال های آینده بیشتر خواهد شد.

منبع: بورس 24

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی