شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

۲۰ مورد از بهترین دستورات لینوکس که کاربران لینوکس باید بدانند

لینوکس یک سیستم عامل رایگان و متن‌باز است که برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ منتشر شد. بالا بودن امنیت لینوکس و امکانات متنوع آن باعث شده تا در میان کاربران محبوبیت زیادی پیدا کند. برای آنکه بتوانیم راحت‌تر از لینوکس استفاده کنیم و آن را بر اساس نیازهای خود مدیریت و سفارشی‌سازی کنیم، مهم است که با دستورات پرکاربرد این سیستم عامل آشنا باشیم.

لینوکس یک سیستم عامل رایگان و متن‌باز است که برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ منتشر شد. بالا بودن امنیت لینوکس و امکانات متنوع آن باعث شده تا در میان کاربران محبوبیت زیادی پیدا کند. برای آنکه بتوانیم راحت‌تر از لینوکس استفاده کنیم و آن را بر اساس نیازهای خود مدیریت و سفارشی‌سازی کنیم، مهم است که با دستورات پرکاربرد این سیستم عامل آشنا باشیم. 

با ما همراه باشید تا در ادامه ۲۰ مورد از بهترین دستورات لینوکس را به شما معرفی کنیم؛ دستوراتی که تمام کاربران لینوکس باید با آن‌ها آشنایی داشته باشند.

 

مهم‌ترین دستورات لینوکس

 

 image001 

 

در این بخش تعدادی از پرکاربردترین دستورات لینوکس را به شما معرفی می‌کنیم؛ آشنایی با این دستورات و یادگیری کاربرد آن‌ها موضوعی است که می‌تواند استفاده از سرور لینوکس را برای شما لذت‌بخش‌تر کند.

 

·         دستور Is

یکی از مهم‌ترین دستوراتی که هر کاربر لینوکس باید بداند، دستور Is است؛ با استفاده از این دستور می‌توانیم به لیست فایل‌ها و دایرکتوری‌های آن‌ها دسترسی داشته باشیم. کافی‌ست «Is» را در ترمینال تایپ کنیم تا بتوانیم لیستی از فایل‌ها و دایرکتوری‌ها را مشاهده کنیم.

·         دستور cd

اگر اهل بازی‌های ویدیویی باشید، حتما در موقعیت‌هایی قرار گرفته‌اید که نیاز بوده مسیر خود را تغییر دهید. این دقیقا همان کاری است که دستور cd انجام می‌دهد و شما را به دایرکتوری‌های مختلف می‌برد. اینکه از چه مسیری وارد دایرکتوری‌های دیگر شوید، به دایرکتوری فعلی شما بستگی دارد.

·         دستور pwd

اگر مسیر خود را گم کرده‌اید و نمی‌دانید در کدام دایرکتوری قرار دارید، اصلا نگران نباشید! دستور pwd اینجاست تا شما را راهنمایی کند و دایرکتوری فعلی را به شما نشان دهد.

·         دستور cat

اگر می‌خواهید محتوای یک فایل را مشاهده کنید، باید به‌سراغ دستور cat بروید؛ علاوه‌بر این، با استفاده از دستور cat می‌توانید یک فایل جدید ایجاد کنید یا در صورت نیاز، محتوای یک فایل را به انتهای فایل‌های دیگر اضافه کنید.

·         دستور cp

اگر می‌خواهید محتوای یک فایل را کپی کنید، دستور cp در خدمت شماست. در واقع cp مخفف copy است که به کمک آن می‌توانید سریع و راحت فایل‌های خود را کپی کنید.

·         دستور mv

آیا به‌دنبال جابجا کردن فایل یا دایرکتوری هستید؟ دستور mv را امتحان کنید. علاوه‌بر این،‌ به کمک دستور mv می‌توانید نام فایل خود را نیز تغییر دهید.

·         دستور rm

برای حذف فایل یا دایرکتوری، باید به سراغ دستور rm بروید؛ اما توجه داشته باشید که این دستور برگشت‌ناپذیر است و نمی‌توانید بعد از حذف آن را بازیابی کنید.

·         دستور touch

یکی دیگر از مهم‌ترین دستورات لینوکس، دستور touch است که با استفاده از آن می‌توانید در مسیر مشخص شده یک فایل خالی بسازید.

·         دستور grep

اگر می‌خواهید موردی را در فایل خود جستجو کنید، از دستور grep استفاده کنید. این دستور یک ابزار قدرتمند برای جستجو در متن است که روند پیدا کردن اطلاعات خاص در فایل‌ها را آسان‌تر می‌کند.

·         دستور sudo

دستور sudo یکی دیگر از مهم‌ترین دستورات لینوکس است که به شما اجازه می‌دهد تا به بخش ادمین دسترسی داشته باشید. با توجه به اهمیت بالایی که این بخش دارد، مهم است که در هنگام استفاده از آن با دقت بیشتری عمل کنید.

·         دستور df

با استفاده از دستور df می‌توانید مقدار فضای استفاده شده و فضای موجود روی دیسک‌ها را مشاهده کنید. اگر در هنگام تایپ کردن این دستور نام فایل را نیز وارد کنید، مقدار فضایی که از دیسک مصرف شده نمایش داده می‌شود و در غیر این صورت، می‌توانید تمام فایل‌های نصب شده را مشاهده کنید.

·         دستور du

اگر می‌خواهید در جریان حجم بلوک‌های فایل‌های خود قرار بگیرید، دستور du برای شماست. du  مخفف عبارت disk usage است و بهترین راه برای پیدا کردن فایل‌ها و دایرکتوری‌هایی است که بیشترین فضا را اشغال کرده‌اند.

·         دستور chmod

یکی از مهم‌ترین دستورات لینوکس دستور chmod است. به کمک این دستور می‌توانید مجوزهای دسترسی به فایل‌ها و دایرکتوری‌ها را تغییر دهید و از این طریق مدیریت بهتری بر میزان دسترسی کاربران به بخش‌های مختلف داشته باشید.

·         دستور chown

دستور chown به شما اجازه می‌دهد تا مالکیت فایل‌ها و دایرکتوری‌ها را تغییر دهید. در نتیجه می‌توانید کنترل بیشتری بر روی مالکیت فایل‌ها و دایرکتوری‌های خود داشته باشید.

·         دستور ps

برای اینکه بتوانید فهرستی از فرایندهای در حال اجرا را در اختیار داشته باشید، می‌توانید از دستور ps کمک بگیرید. این دستور به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید برنامه‌های در حال اجرا کدامند و از کدام منابع استفاده می‌کنند.

·         دستور kill

اگر در موقعیتی قرار گرفتید که می‌خواستید اجرای یک برنامه را متوقف کنید، از دستور kill استفاده کنید. در نتیجه می‌توانید حتی برنامه‌هایی که به مشکل برخورده‌اند و متوقف نمی‌شوند را نیز قطع کنید.

·         دستور tar

دستور tar برای مواقعی است که می‌خواهید فایل‌ها و دایرکتوری‌های بزرگ را آرشیو کنید و آن‌ها را راحت‌تر ذخیره کنید یا با دیگران به‌اشتراک بگذارید.

·         دستور top

آیا می‌خواهید بدانید کدام فرایندها بیشترین منابع سیستم عامل را به خود اختصاص داده‌اند؟ دستور top در خدمت شماست. دستوری کاربردی که مانیتورینگ عملکرد سیستم را راحت‌تر می‌کند.

·         دستور find

اگر به‌دنبال فایل‌ها و دایرکتوری‌های خاصی هستید و نمی‌توانید آن‌ها را پیدا کنید، دستور find یک راه قدرتمند برای جستجوی فایل‌هاست که می‌تواند بر اساس معیارهای مختلف فایل و یا دایرکتوری مورد نظر شما را پیدا کند.

·         دستور wget

برای آنکه بتوانید فایل‌ها را از وب دانلود کنید، می‌توانید از دستور wget کمک بگیرید. شگفت‌انگیز نیست؟! تنها با وارد کردن یک دستور می‌توانید فایل‌ها را از خط فرمان دانلود کنید.

·         دستور ssh

یکی دیگر از کاربردی‌ترین دستورات لینوکس، دستور ssh است؛ اگر می‌خواهید به یک سیستم دیگر از طریق خط فرمان متصل شوید، از دستور ssh کمک بگیرید تا بتوانید در امنیت کامل با سیستم‌های دیگر ارتباط برقرار کنید.  

·         vi ، nano و emacs

 

هر سه این دستورات از ویرایشگرهای متن در خط فرمان هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به‌راحتی متن خود را ویرایش کنید.

 

توجه: هر یک از این دستورات گزینه‌ها و پارامترهای مختلفی دارند که می‌توانند در عملکرد آن‌ها تغییر ایجاد کنند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها بدانید، از دستور man استفاده کنید و صفحه راهنمای مربوط به آن دستور را مطالعه کنید.

 

image002

 

آشنایی با دستورات لینوکس، جعبه ابزار کاربران

 

لینوکس امکانات متنوعی را در اختیار کاربران خود قرار داده است و محیط کاربری جذابی دارد، اما برای استفاده صحیح از این سیستم عامل، باید با دستورات آن آشنا باشیم. به همین خاطر در این مطلب تعدادی از بهترین دستورات لینوکس را به شما معرفی کردیم. آشنایی با این دستورات و بکارگیری آن‌ها به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر از سیستم عامل لینوکس استفاده کنید و بهتر آن را مدیریت کنید.

منبع دستورات

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی