شمانیوز
شما نیوز

بهترین مدرک فنی حرفه‌ای برای مهاجرت به کانادا کدام است؟

بهترین مدرک فنی حرفه‌ای برای مهاجرت به کانادا کدام است؟

برنامه‌ مهاجرتی کارکنان مشاغل مهارتی و فنی فدرال کانادا یا همان فدرال اسکیل ترید (Federal Skilled Trades Program) که به آن FSTP نیز گفته می‌شود، برای افرادی است که سابقه کار دارند.

برنامه‌ مهاجرتی کارکنان مشاغل مهارتی و فنی فدرال کانادا یا همان فدرال اسکیل ترید (Federal Skilled Trades Program) که به آن FSTP نیز گفته می‌شود، برای افرادی است که سابقه کار دارند. این مدرک در ایران توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور صادر می‌شود. متقاضی باید در طول ۵ سال قبل از ارائه‌ درخواست در این برنامه، حداقل ۲ سال به صورت تمام وقت یا معادل نیمه وقت آن تجربه کار مرتبط داشته باشد. اگر شما نیز به‌ دنبال مهاجرت با مدرک فنی‌ حرفه‌ای به کانادا هستید و اطلاعات بیشتری در مورد مشاغل، مدارک و شرایط آن می‌خواهید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

بررسی مشاغل موردنیاز؛ راهی برای انتخاب بهترین مدرک فنی حرفه‌ای برای مهاجرت به کانادا

قطعا یکی از بهترین راه‌های استفاده از مدرک فنی حرفه ای برای مهاجرت، بررسی مشاغل مرتبط و موردنیاز کانادا است. این مشاغل باید در طبقه‌بندی ملی مشاغل کانادا در سطح TEER 2, 3و جزو گروه‌های زیر باشد:

گروه

مشاغل

مثال

گروه اصلی کد 72 (به جز زیرگروه اصلی 726)

مشاغل فنی

پیمانکاران سیستم‌های برقی، نجاران، آهنگران

گروه اصلی کد 73

مشاغل سطح متوسط حوزه ساخت و ساز و حمل و نقل

پرداخت‌کار بتن، نقاش ساختمان، راننده کامیون و مهندس لوکوموتیو راه‌آهن

گروه اصلی کد 82

مشاغل مختص به سرپرستان حوزه منابع طبیعی، کشاورزی و تولیدات مرتبط

سرپرست معدن، سرپرست جنگلداری و سرپرست و پیمانکار مزرعه و خدمات کشاورزی

گروه اصلی کد 92

مشاغل مختص به سرپرستان تولید و فرآوری و تاسیسات

سرپرست فرآوری غذا و نوشیدنی، مهندس و اپراتور سیستم‌های قدرت

گروه اصلی کد 93 (به جز زیرگروه اصلی 932)

اپراتورهای کنترل و پردازش مرکزی

اپراتور کنترل و پردازش مرکزی حوزه فرآوری مواد معدنی و فلزات، اپراتور کاغذ سازی

گروه کوچک 6320

آشپزان، قصابان و نانوایان

آشپز، قصاب (برش دهنده لاشه)، نانوا (قناد)

گروه واحد 62200

سرآشپزان

سرآشپز شرکتی، سرآشپز قنادی

با‌توجه‌به گروه و مشاغل نام برده، بهترین مدرک فنی حرفه‌ای برای مهاجرت به کانادا، دریافت تخصص یا حرفه‌ای است که در یکی از گروه‌ها یا مشاغل نام برده جای گیرد. شما می‌توانید با بررسی طبقه‌بندی مشاغل کانادا، لیست کامل و جامعی از مشاغل هر گروه به‌دست آورید.

مدرک فنی حرفه‌ای برای مهاجرت به کانادا

سابقه کار؛ مهم‌ترین شرط مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه‌ای

یکی از مهم‌ترین شرایط برای مهاجرت با مدرک فنی و حرفه‌ای، سابقه کار مرتبط با مدرک است. متقاضی باید در طول ۵ سال قبل از ارائه‌ درخواست در این برنامه، حداقل ۲ سال به‌صورت تمام وقت یا معادل نیمه وقت آن در مشاغل موردنیاز فنی و حرفه‌ای کانادا در سطح TEER 2, 3 (که در جدول بالا آورده شده است) سابقه کار داشته باشد. برخی نکات مهم در مورد سابقه کار عبارت‌اند از:

  • برای سابقه کار تمام وقت، حداکثر 30 ساعت در هفته به مدت 2 سال و در مجموع 3,120 ساعت در شغل مرتبط باید کار کرده باشید.
  • برای مشاغل نیمه وقت نیز باید مجموع ساعات شما به 3,120 ساعت رسیده باشد. اما مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید.
  • ساعات کاری بیشتر از ۳۰ ساعت در هفته محاسبه نمی‌شود.
  • سابقه کاری باید حتما با حقوق یا کمیسیون باشد.

برای مثال شما می‌توانید به مدت 4 سال و هفته‌ای 15 ساعت در شغلی مرتبط مشغول به کار شوید که مجموع این ساعات به 3,120 ساعت می‌رسد.

مدرک فنی حرفه‌ای برای مهاجرت به کانادا

جاب آفر یا گواهی احراز صلاحیت؛ مدرکی اجباری برای مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه‌ای

برای آن‌که بتوانید در برنامه‌های مهاجرتی کانادا با مدرک فنی حرفه‌ای شرکت کنید، لازم است جافر یا گواهی احراز صلاحیت در شغل فنی و حرفه‌ای موردنظر را از مقامات مربوطه دریافت کرده باشید. جاب آفر باید تمام وقت، با حقوق، در مشاغل فنی و حرفه‌ای کانادا و برای حداقل یک سال متوالی کار شامل حداقل ۳۰ ساعت کار هفتگی در کانادا باشد. جاب آفر را می‌توان از کارفرمایان کانادایی دریافت کرد. اگر در حال حاضر در کشور کانادا هستید، باید ورک پرمیت معتبر LMIA برای کار در یکی از مشاغل فنی و حرفه‌ای داشته باشید و در زمان درخواست برای کارفرمایی که نامش در ورک پرمیت ذکر شده مشغول به کار باشید. ورک پرمیت کانادا، در خاک کانادا و برای نیروهای کار خارجی‌ که واجد شرایط هستند، برای مدت معینی صادر می‌شود و به منزله اجازه کار در این کشور است.

گواهی احراز صلاحیت ثابت می‌کند که برای کار در مشاغل فنی و حرفه‌ای در کانادا مهارت کافی دارید؛ یعنی آزمون لازم برای دریافت این گواهی را با موفقیت گذرانده‌ و کلیه شرایط لازم برای کار در شغل فنی و حرفه‌ای مورد‌نظر را دریافت کرده‌اید. این گواهی توسط مراجع مربوطه در استان یا دولت فدرال صادر می‌شود. برای شرکت در آزمون گواهی احراز صلاحیت باید به‌صورت حضوری به مراجع مربوطه در استان مورد نظر مراجعه کنید؛ اما در صورت لزوم باید قبل از شرکت در آزمون، توسط کارفرما در کانادا آموزش دیده باشید. پروسه‌ شرکت در این آزمون و دریافت گواهی در استان‌های کانادا متفاوت است و هر استان فرآیند مربوط به خود را دارد.

اثبات توانایی مالی؛ شرط مهاجرت برای افراد ساکن خارج از خاک کانادا

اگر در زمان درخواست به صورت قانونی در کانادا کار می‌کنید یا از کارفرمای کانادایی جاب آفر دریافت کردید، لازم نیست تا توانایی مالی خود را ثابت کنید. در غیر‌این‌صورت، یعنی زمانی که خارج از کانادا ساکن هستید و بدون داشتن جاب آفر قصد مهاجرت با مدرک فنی و حرفه‌ای دارید، باید باتوجه‌به تعداد اعضای خانواده، مبلغی معین را برای تمکن مالی مورد نیاز به دولت کانادا ارائه دهید. برخی مقادیر در جدول آمده است:

تعداد اعضا

مبلغ مورد نیاز به دلار کانادا

1

13,757

2

17,127

3

21,055

باتوجه‌به این توضیحات برای مثال اگر شما با یک همراه قصد مهاجرت با مدرک فنی حرفه‌ای به کانادا را دارید، باید 17,127 دلار کانادا به دولت این کشور پرداخت کنید تا تمکن مالی خود را اثبات کرده و اجازه اقامت دریافت کنید.

مدرک فنی حرفه‌ای برای مهاجرت به کانادا

مدارک مورد نیاز مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه‌ای

برای ارائه درخواست باید مدارک مورد نیاز را آماده کرده باشید. این مدارک عبارت‌اند از:

  • پاسپورت
  • نمره‌ زبان
  • مدرک تحصیلی کانادایی یا گزارش ارزیابی مدارک غیر کانادایی
  • جاب آفر (در صورت وجود)
  • مدارک مربوط به اثبات سابقه کاری
  • گواهی احراز صلاحیت (در صورت وجود)
  • مدارک اثبات توانایی مالی

بعد از تایید مدارک و دریافت دعوت‌نامه دولت فدرال نیز باید مدارک دیگری را به مراجع مربوطه ارسال کنید. این مدارک عبارتند از:

  • گواهی عدم سوء پیشینه از هر کشوری که بعد از ۱۸ سالگی بیشتر از ۶ ماه در آن اقامت داشته‌اید.
  • گزارش تست پزشکی
  • شناسنامه به همراه ترجمه‌ جدید
  • تکمیل فرم‌های لازم

البته باید توجه داشت که از سال 2016، آمار متقاضیان دعوت شده برنامه نیروی کار فنی حرفه‌ای کانادا به شدت افت داشته به‌طوری‌که در سال 2019 فقط 120 نفر با این روش به کانادا مهاجرت کرده‌اند.

مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه‌ای؛ روشی برای مهاجرت نیروی کار حرفه‌ای

در این مقاله بهترین مدرک فنی حرفه‌ای برای مهاجرت به کانادا با توجه به بازار کار این کشور بررسی شد. این مشاغل در طبقه بندی ملی مشاغل کانادا در سطح TEER 2, 3 است. یکی از شروط مهاجرت با مدرک فنی‌وحرفه‌ای، داشتن حداقل 2 سال سابقه کار مرتبط است که باید به‌صورت تمام وقت یا پاره وقت با حقوق یا کمیسیون باشد. مدارک مورد نیاز مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه‌ای نیز در دو مرحله، ابتدا برای ثبت درخواست و بعد از دریافت دعوت‌نامه برای مراجع مربوطه ارسال می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی