شمانیوز
شما نیوز

حضور ایران در بین ۵ کشور دارنده نانوکاتالیست تولید بنزین

حضور ایران در بین ۵ کشور دارنده نانوکاتالیست تولید بنزین

یکی از شرکت‌های فناور با تولید نانوکاتالیست‌های پیشرفته تولید بنزین، ایران را در میان ۵ کشور دارنده این فناوری قرار داده است.

به گزارش شمانیوز به نقل از ایسنا، نانوکاتالیست‌های تولید بنزین، یکی از ضروری‌ترین و راهبردی‌ترین نانوکاتالیست‌های مورد نیاز در صنعت پالایشگاهی کشور در جهت تولید بنزین با استانداردهای یورو ۴ و ۵ (عدد اکتان بالا) است. نانوکاتالیست‌ نفتا ریفرمینگ بر پایه گاما آلومینای نانوساختار، یکی از این مواد است که برای تولید بنزین در پالایشگاه‌ها یک ماده حیاتی و بنیادین محسوب می‌شود. این نوع نانوفرآورده‌ها، برای تولید بنزین و مواد آروماتیک در پالایشگاه‌ها به کار می‌رود و مشخصه طول عمری بین ۸ تا ۱۰ سال دارد.

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با دستیابی به این فناوری ایران را در بین ۵ کشور دارنده این فناوری قرار داد.

این شرکت فعال در حوزه تولید نانوکاتالیست‌های پیشرفته موفق به تولید انواع فرآورده‌های نانوکاتالیستی همچون نفتا ریفرمینگ به منظور افزایش عدد اکتان (NR-13LD)، نانوکاتالیست نفتا ریفرمینگ بنزین‌سازی (CR-13)، نانوکاتالیست نفتا ریفرمینگ (CR-12L)، نانوکاتالیست نفتا ریفرمینگ آروماتیک‌سازی (AR-11) و نانوکاتالیست نفتا ریفرمینگ بنزین‌سازی (IR-86A) با اخذ گواهی نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو شده است.

فعل و انفعالات اسیدی معمولاً در فرایند ریفرمینگ با این نانوکاتالیست‌ها، بر عهده نانوآلومینا و فعل و انفعالات هیدروژن‌زدایی توسط برخی نانوفلزاتی انجام می‌شود که بر روی این نانوکاتالیست‌ها تلقیح شده‌اند؛ بنابراین نانو کاتالیست‌های پایه آلومینا در این رده، از جمله نانوکاتالیست‌های بسیار مناسب برای فرایند ریفرمینگ نانوکاتالیستی است که هر دو جزء یادشده در این شرکت تولید می‌شود.

پژوهش، فناوری، تجاری‌سازی و تولید محصولات و خدمات این شرکت برای تولید نانوکاتالیست‌هایی همچون نانوکاتالیست نفتا ریفرمینگ، شامل تولید پایه نانوکاتالیست‌ها، نانوکاتالیست‌های همگن، نانوکاتالیست‌های ناهمگن، مشتقات فلزات گرانبها، احیاء و بازیابی نانوکاتالیست‌ها، فناوری نانو و تولید انواع نانوساختارها است.

به نقل از ستاد نانو، نانوکاتالیست‌های پیشرفته نفتا ریفرمینگ با ساختار نانو و مقادیر مناسب پلاتین، رنیوم و قلع بر پایه نانوکریستال گاما آلومینا و زئولیت مناسب‌ترین نانوکاتالیست برای واحد ریفرمینگ نانوکاتالیستی در جهت افزایش عدد اکتان و افزایش نسبت ایزوپارافین‌ها به بنزن در محصول ریفرمیت است و با استفاده از فناوری نانو در بارگذاری فلز دوم و یا سوم در این نانوکاتالیست‌ها، با آرایش مناسب در کنار پلاتین و بر روی پایه با اسیدیته معین، میزان و نحوه فعالیت، جداسازی، گزینش‌پذیری و پایداری نانوکاتالیست بهینه‌تر و مطلوب‌ تر شده است.

مزیت اصلی این محصولات بی‌نیازی نسبت به واردات کاتالیست‌های گرانقیمت از خارج کشور در شرایط تحریم است.

 

 

جزئیات خبر
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی