شمانیوز
شما نیوز

قرمه سبزی

طرز تهیه قورمه سبزی نذری / رازهای خوشمزه تر شدن قورمه سبزی نذری

طرز تهیه قورمه سبزی نذری / رازهای خوشمزه تر شدن قورمه سبزی نذری

در خبر زیر طرز تهیه قورمه سبزی نذری و نکات مهم برای طبخ قورمه سبزی را آموزش می دهیم.

به گزارش شمانیوز :قورمه سبزی یک غذای ایرانی محبوب و خوشمزه است که معمولاً در مناسبت‌ها و مراسم خاص به عنوان غذای نذری پخته می‌شود. قورمه سبزی از گوشت چرخ کرده و سبزیجات تازه تهیه شده تشکیل شده و با طعم و ادویه‌های خاصی تهیه می‌شود. 

مواد لازم مقدار مورد نیاز

گوشت گوسفندی تازه با استخوان و مقداری دنبه ۸ کیلوگرم

سبزی قورمه ۱۰ کیلوگرم

پیاز خام (برای پیاز داغ) ۱۰ کیلوگرم

لوبیا چیتی یا لوبیا قرمز ۲ کیلوگرم

لیمو عمانی ۱ کیلوگرم

زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

پودر یا پرک فلفل قرمز به مقدار دلخواه

ادویه مخصوص قورمه سبزی ۱ قاشق غذاخوری

روغن مایع سرخ کردنی به مقدار لازم

روغن جامد به مقدار لازم

برنج خام ۱۵ تا ۱۷ کیلوگرم (برای ۱۰۰ نفر)

زعفران (دم کرده غلیظ) به مقدار لازم

طرز تهیه

در اولین مرحله از طرز تهیه قورمه سبزی نذری باید لوبیا چیتی یا لوبیا قرمز (به سلیقه شما بستگی دارد) را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب‌شان را عوض کنید. با این کار هم لوبیاها زودتر می‌پزند و هم هضم‌شان آسان‌تر می‌شود. بهتر است لوبیاها را جداگانه بپزید که رنگ خورشت تغییر نکنید. پس در یک قابلمه جداگانه لوبیاها را با آب بپزید.

در این مرحله از طرز تهیه قورمه نذری باید سبزی خورشتی را به صورت ریز خرد کنید، بخارپز کنید و سپس در روغن خوب سرخ کنید. اجازه دهید سبزی‌ها کاملاً سرخ شوند و رنگ آن‌ها کمی تغییر کند. اگر سبزی قورمه سبزی روی شعله ملایم و با صبر و حوصله حسابی سرخ شود، رنگ خورش شما تیره‌تر و مجلسی‌تر خواهد شد و قرمه سبزی در نهایت حسابی به روغن می‌افتد. بهتر است سبزی قورمه را با روغن جامد تفت دهید.

برای درست کردن خورشت قورمه سبزی نذری جاافتاده و مجلسی پیازها را ریز خرد کنید. مقداری روغن در قابلمه‌ای که می‌خواهید خورش را درست کنید بریزید و شعله گاز را با حرارت متوسط روشن کنید. اجازه دهید روغن داغ شود، سپس پیازها را سرخ کنید. زمانی که پیازها سبک و طلایی شد، گوشت را اضافه کنید.

گوشت خورشتی را برای قرمه سبزی نذری زیاد ریز نکنید. گوشت را خوب با پیاز تفت دهید و رنگ گوشت که کمی تغییر کرد، ۱ قاشق غذاخوری ادویه مخصوص قورمه سبزی و مقداری فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه را اضافه کنید. لوبیاهای پخته شده را هم آبکش کنید و با گوشت تفت دهید. این تفت دادن از چروک شدن پوست لوبیا در قورمه سبزی جلوگیری می‌کند.

سپس آب جوش را اضافه کنید (مقدار آب جوش به حدی باشد که روی گوشت و لوبیا را بپوشاند) و درب قابلمه را بگذارید. اجازه دهید گوشت و لوبیای خورش با شعله متوسط گاز به مدت ۲ ساعت بپزند.

۱۵ دقیقه بعد سبزی قرمه تفت داده شده را هم به خورش اضافه کنید.

در آخرین مرحله از طرز تهیه قورمه سبزی به روش نذری و ۳۰ دقیقه قبل از خاموش کردن شعله گاز می‌توانید مقداری نمک همراه با لیمو عمانی که از قبل آن‌ها سوراخ کرده و در آب جوش قرار داده‌ بودید را به خورش اضافه کنید. اجازه دهید خورش برای ۳۰ دقیقه دیگر به آرامی بپزد تا کاملاً جا بیفتد و طعم و عطر لیمو در آن بپیچد.

۳ الی چهار ساعت زمان برای پخت و جا افتادن خورش قورمه سبزی نذری لازم است تا حسابی به روغن بیفتد. در انتها می‌توانید خورش قورمه سبزی را همراه با برنج چلو آبکش و مقداری برنج زعفرانی سرو کنید. جهت قورمه سبزی نذری برای ۱۰۰ نفر به ۱۵ تا ۱۷ کیلوگرم برنج خام نیاز دارید که البته به نوع برنج هم بستگی دارد.

رازهای خوشمزه شدن قورمه سبزی نذری

  • در طرز تهیه قورمه سبزی حرفه‌ای نذری مثل قورمه سبزی مجلسی و رستورانی باید نسبت مواد را رعایت کنید. به خاطر داشته باشید که استفاده از گوشت بیشتر باعث خوشمزه شدن قورمه سبزی خواهد شد، به شرط این که، به خوبی بپزد و از هر دو مدل گوشت با استخوان و بدون استخوان هم استفاده کنید. شما می‌دانید بهترین گوشت برای قورمه سبزی کدام گوشت و کدام قسمت گوشت است؟

  • یکی از فوت و فن‌های خوشمزه شدن قورمه سبزی نذری استفاده از آب قلم گاو است که معجزه می‌کند. این فوت کوزه‌گری قورمه سبزی رستوران‌ها را فراموش نکنید. آب قلم به غذای شما لعاب می‌دهد و قورمه سبزی حسابی به روغن می‌افتد. البته از مصرف زیاد آن هم اجتناب کنید چون باعث چرب شدن بیش از حد غذا می‌شود و برای بیماران قلبی مناسب نیست.

  • در طرز تهیه قرمه سبزی خوشمزه و جا افتاده نذری یک روش پخت این است که وقتی گوشت را سرخ می‌کنید، مقداری از سبزی قورمه را هم در آن تفت دهید. حواستان باشد، سبزی از فرط سرخ شدن سیاه نشود.

  • قورمه سبزی از آن دسته غذاهایی است که باید به آرامی و طی چند ساعت آماده شود. بنابراین در طرز تهیه قورمه سبزی نذری به هیچ عنوان عجله نکنید و هر از چند گاهی خورش را هم بزنید تا کاملاً جا بیفتد و آماده شود.

  • برخی افراد در ترکیب ادویه قورمه سبزی نذری از مقداری پودر سیر هم استفاده می‌کنند، این کار موجب می‌شود تا قورمه سبزی شما طعم لذیذتری پیدا کند.

  • برای خوش عطر شدن قورمه سبزی نذری می‌توانید به ترکیبات سبزی این خورش مقداری ریحان تازه خرد شده نیز اضافه کنید.

  • برای درست کردن قورمه سبزی نذری و خوشمزه از مقدار کمی شنبلیله در خورش استفاده کنید تا طعم خورش تلخ نشود.

  • اگر دوست دارید طعم قورمه سبزی شما کمی ترش شود، می‌توانید مقداری آبغوره خانگی نیز به آن اضافه کنید.

  • اگر در طرز تهیه قورمه سبزی به روش نذری از مقدار زیادی گشنیز در ترکیب سبزی استفاده کنید، ممکن است طعم خورش شما کمی شیرین شود.

  • در طرز تهیه قورمه سبزی نذری باید پیازها را کاملاً ریز یا رنده کنید تا بعد از پخت خورش تکه‌های پیاز در غذا مشخص نباشد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی