شمانیوز
شما نیوز

بیانیه روزنامه‌نگاران به دکتر پزشکیان برای انتخاب وزیر وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری صنایع‌دستی

بیانیه روزنامه‌نگاران به دکتر پزشکیان برای انتخاب وزیر وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری صنایع‌دستی

جمعی از اصحاب رسانه و فعالین خبر در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بیانیه‌ای به رئیس جمهور منتخب نوشتند: اکثر اعضای انتصابی کمیته تعیین وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌هیچ عنوان نماینده عناوینی که برای آنها گفته شده نیستند و برخی از آن‌ها باید پاسخگو آسیب‌های وارد شده به این سه حوزه در مدت زمان مسئولیت خود در ادوار گوناگون باشند.

به گزارش شمانیوز، در بیانیه روزنامه‌نگاران تخصصی به دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب برای انتخاب وزیر وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری صنایع‌دستی آمده است:

 

جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان؛ رئیس جمهوری منتخب ملت ایران

با سلام و احترام

ما جمعی از اصحاب رسانه و فعالین خبر در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نزدیک به دو دهه از عمر خویش را در مصاحبت مسئولین و کارشناسان این وزارتخانه برای مطالبه و پیگیری حفظ آثار تاریخی و میراث‌فرهنگی، رونق گردشگری و صنایع‌دستی و رساندن صدای کارشناسان و متخصصان دلسوز و هنرمندان دردمند سپری کردیم.

گاهی شاهد نابودی میراث‌فرهنگی و طبیعی کشورمان و از دست رفتن فرصت‌های بی‌شمار در حوزه گردشگری و دیپلماسی فرهنگی در قیاس با بسیاری از کشورها از جمله برخی از کشورهای همسایه بوده‌ایم:

اکنون بر خود لازم می‌دانیم در آغاز کار دولت چهاردهم برخی از دغدغه‌هایمان را برای تعیین وزیر جدید میراث‌فرهنگی گردشگری صنایع‌دستی با شما درمیان بگذاریم.

جناب آقای دکتر پزشکیان در درجه نخست لازم به یادآوری است اکثر اعضای انتصابی کمیته تعیین وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌هیچ عنوان نماینده عناوینی که برای آنها گفته شده نیستند.

برخی از آن‌ها باید پاسخگو آسیب‌های وارد شده به سه حوزه در مدت زمان مسئولیت خود در ادوار گوناگون باشند، بنابراین شایستگی چندانی برای انتخاب یک وزیر مجرب که بتواند چرخ وزارتخانه میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را دوباره به چرخش درآورد و طرحی نو برای ارتقاء و توسعه و حفظ جایگاه واقعی میراث‌فرهنگی ایران که بخش مهمی از میراث جهانی است را ندارند.

جناب آقای پزشکیان؛ شما در گفت‌وگو‌ها و مناظره‌های پیش از برگزاری انتخابات، بارها تاکید کردید صدای بی‌صدایان هستید! آیا در جریان رنج‌های طولانی کارشناسان حوزه میراث‌فرهنگی که سال‌های سال به علت ناکارآمدی مسئولین رده‌بالا وزارتخانه میراث‌‌فرهنگی، شاهد نابودی آثار فرهنگی این کشور بودند و صدایشان به‌جایی نرسید؛ هستید؟!

آیا می‌دانید محوطه‌های تاریخی امروز در چهار گوشه کشور با معضل حفاری‌های غیر مجاز، دستگاه‌های گنج‌یاب و قاچاق اموال فرهنگی- تاریخی روبروست؟ از سویی جلوی چشمان حیرت‌زده باستان‌شناسان قبح حفاری‌های سفارشی و پرحاشیه از سوی صاحب منصبان با فشار به وزارتخانه و سکوت و همراهی برخی مسئولین شکسته شد و صدای دلسوزان شنیده نمی‌شود!

انواع انتصاب مدیران بی‌تخصص و بدون کارنامه در راس موزه‌های بزرگ و کوچک کمر امین‌اموالان و موزه‌داران را شکسته است! تبدیل میدان مشق به مجموعه موزه ملی ایران از دهه 80 با وجود مصوبه هیئت دولت معطل مانده و عرصه و حریم آثار، بناها، تپه‌ها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی به بهانه طرح‌های عمرانی و مردمی‌سازی آماج انواع تاخت و تاز و‌ کوچک‌سازی قرار گرفته است.

قانون حمایت از بافت‌های تاریخی معطل مانده و پایگاه‌های جهانی و ملی با تفویض اختیار به استان‌ها از شئانیت افتاده است؛ آن هم در‌حالی که میراث فرهنگی یک‌ امر راهبردی، استراتژیک و حافظه تاریخی و شناسنامه ملی یک کشور است.

باید صدای رنج‌های هنرمندان صنایع‌دستی که سینه‌به‌سینه فرهنگ و هنر این سرزمین را حفظ کرده‌اند را هم بشنوید، همان هنرمندانی که دست‌ها و سفره‌هایشان به دلیل عدم توجه و تخصص مسئولین به موضوعاتی چون صنایع خلاق، بسته‌بندی، شناسایی بازارهای هدف داخلی و خارجی خالی است. حوزه‌ای که با وجود تبلیغات زیاد برای ثبت شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی اقدامی برای درآمدزایی هنرمندان نکرده است و تعداد قابل توجهی از هنرمندان همچنان با معضل بیمه، وام و سوبسید مواجه هستند، آن هم علی رغم تکالیفی که قانون حمایت از هنرمندان صنایع دستی برعهده مسئولین گذاشته است.

جناب آقای دکتر پزشکیان؛ شعار شما #برای_ایران بود و بارها نسبت به حفظ حقوق اقوام و پیروان ادیان برای یکپارچگی ایران تاکید کردید. قطعا بدون نگاه درست به میراث فرهنگی حفظ حقوق و فرهنگ اقوام در سایه یکپارچگی کشور بی‌معنا است. در روزگار ما گروه‌های زیادی برای منافع شخصی درصدد ایجاد تفرقه میان اقوام و ادیان هستند و رونق گردشگری و بومگردی‌ها و ایجاد تعلق به داشته‌های تاریخی سد راه این افکار شوم است.

از سویی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان یکی از ابزارهای دیپلماسی فرهنگی، از مولفه‌های مهم قدرت نرم در جهان امروز است و در سیاست و اعمال نفوذ در مجامع بین‌المللی نقش دارد. اما اکنون گردشگری ما که باید پیام‌آور صلح و ارزآوری و زدودن ایران هراسی باشد نفس آن به‌شماره افتاده است. راه ورود گردشگر خارجی به ایران را از طریق ارتباط دوستانه با کشورهای مختلف جهان باز کنید. با تدبیر کارشناسانه جلوی بستن اقامتگاه‌ها و مراکز گردشگری به بهانه‌های مختلف را بگیرید و گردشگری دریایی را در سایه حفظ لنج‌های سنتی رونق دهید.

اکنون ما خبرنگاران دلسوز و با سابقه حوزه میراث‌فرهنگی گردشگری صنایع‌دستی از شما می‌خواهیم با انتخاب وزیری توانا، مدیر و مدبر و آشنا به دیپلماسی فرهنگی، سیاست و اقتصادِ فرهنگ که قدرت چانه‌زنی بالا با دستگاه‌های مختلف و تعامل و گفت‌وگو با همه ذی‌نفعان سه حوزه را دارا است کمک کنید تا این وزارتخانه بتواند منابع انسانی و نیروی متخصص خود را در درجه نخست ترمیم و بازیابی کند، بودجه این وزارتخانه را افزایش دهد و از سپردن پست‌ها به مدیران حزبی، نامتخصص و نورچشمی‌ها حذر کند و در جهت حل معضلات این سه حوزه مهم از جامعه در تاریخ، فرهنگ، هنر، اشتغال‌زایی‌ و...‌  گام بردارد و به جدا بودن این سه حوزه پایان دهد و در‌ جهت گفتمان، تعامل، وحدت و  هم‌افزایی این سه حوزه گام بردارد.

همچنین امید آن داریم وزیری بر مسند وزارتخانه بنشیند که رسانه شناس باشد و به اهمیت ارتباط با خبرنگاران تخصصی حوزه میراث فرهنگی؛ گردشگری و صنایع‌دستی باور داشته باشد و در فرآیند تصمیم‌گیری‌هایی مهم نظرات کارشناسانه آنان را حائز اهمیت شمارد و از ارتباط با رسانه‌های تخصصی در عرصه ملی غافل نماند.

در پایان آرزوی موفقیت و سربلندی برای دولت چهاردهم داریم.

امضا کنندگان:

۱_ ماندانا خرم شقاقی۲_مطهره کشاورز محمدیان ۳_لیلا ضامنی ۴_ مجتبی گهستونی ۵_مریم اطیابی۶_مریم مقدم۷_مهدی گوهری ۸_سعید فتوحی ۹_معصومه دیودار ۱۰_سمیه ایمانیان ۱۱_سیمین ثقفی ۱۲_نگار جمشیدنژاد۱۳_الهام گوران ۱۴_مهرداد حمزه ۱۵_فاطمه علی اصغر ۱۶_سمیه حسنلو ۱۷_حسین زندی ۱۸_ آناهید خزیر ۱۹_افشین مجلسی ۲۰_ محمد حسین سلیمانی۲۱_سیاوش آریا ۲۲_مرجان حاجی رحیمی۲۳-نفیسه حاجاتی۲۴.اشکان بروج ۲۵. علی رمضانپور

جزئیات خبر
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی