شمانیوز
شما نیوز

قیمت دلار | بازار دلار

واکنش قیمت دلار به انتخابات چه خواهد بود؟/ پیش بینی قیمت دلار بعداز انتخابات

واکنش قیمت دلار به انتخابات چه خواهد بود؟/ پیش بینی قیمت دلار بعداز انتخابات

در ادامه به بررسی بازار ارز بعداز انتخابات پرداختیم.

به گزارش شمانیوز: قیمت دلار با کوچکترین تحریک تغییر میکند حالاهم که حرف از انتخابات است سوالی بسیاری از مردم این است که رئیس جمهور انتخابی میتواند قیمت دلار را به ثبات برساند. 

با نزدیک شدن به تاریخ انتخابات دولت چهاردهم گمانه‌زنی‌ها در زمینه انتخاب هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری سبب شده تا انتظارات تورمی فعالان بازار دستخوش تغییر قرار بگیرد.

برخی از کارشناسان معتقدند که رشد قیمت‌های صورت گرفته در بازار روزهای میانی هفته جاری ناشی از پیش‌خور شدن انتظارات است. به عقیده این افراد بازیگران بازار ارز با استفاده از شرایط هیجانی بازار و جامعه تا زمان اعلام نتایج رسمی انتخابات اقدام به نرخ‌دهی در سطوح قیمتی بالاتر خواهند کرد.

اما روند بازار پس از روز اعلام نتایج به موارد مختلفی بستگی دارد. به‌طور کلی می‌توان پیش‌بینی کرد که اقبال انتظاراتی بازار ارز برای برخی از کاندیداها بیشتر از سایرین است.

نامزدهایی که بر لزوم افزایش ارتباطات سیاسی-‌اقتصادی با دیگر کشورها تاکید می‌کنند با تشدید احتمال افزایش درآمدهای ارزی، فعالان بازار را با خود همراه می‌کنند لذا با این اتفاق قیمت دلار ریزش چشمگیر خواهد داشت. از سوی دیگر بازار با نامزدهایی که در کارنامه اجرایی خود سابقه افزایش تهدیدهای جهانی مانند افزایش تعداد تحریم‌ ها و صدور قطعنامه‌های مختلف را دارند، چندان همراهی نخواهد کرد و در نتیجه با روی‌کار آمدن این افراد احتمال تشدید موج افزایشی در بازار وجود دارد. اما در مجموع می‌توان گفت که با وجود نوسانات قابل توجه نرخ ارز در هفته جاری، بازدهی این شاخص‌ها همچنان در شرایط نزدیک به صفر قرار دارد و در نتیجه در قیاس با ۳ ماه اخیر بازار در کریدور آرامش قرار دارد.

تعطیلات افزایشی بازار ارز

نرخ ارز در معاملات غیررسمی بازار تهران در روزهای میانی هفته جاری افزایشی ثبت شد. دلار آزاد در روز یکشنبه با رشد ۷۰۰ تومانی نسبت به نرخ روز شنبه در رقم ۵۹هزار و ۷۰۰ تومان فعالیت خود را پایان بخشید. اما روند افزایشی نرخ این ارز در بازار روز دوشنبه شیب بیشتری به خود گرفت و هر برگ اسکناس نقدی دلار آزاد در بازار عصر روز دوشنبه با رشدی هزار و ۱۵۰ تومانی در رقم ۶۰ هزار و ۸۵۰ تومان به فروش رسید. علاوه بر دلار، نرخ دیگر ارزهای شاخص بازار تهران نیز در روزهای اخیر افزایشی ثبت شد.

یورو و پوند در عصر دوشنبه به ترتیب با هزار و ۱۴۰ و هزار و ۳۰۰ تومان رشد نسبت به ارقام پیشین در نرخ‌های ۶۵ هزار و ۳۰۰ تومان برای یورو و ۷۷ هزار تومان برای پوند به فروش رسیدند.

سکه طلا طرح جدید نیز با رشد ۸۰۰ هزار تومانی خود وارد کانال ۴۱ میلیون تومانی شد و در رقم ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین نیم و ربع سکه نیز با رشد قیمت‌ یکسان ۴۵۰ هزار تومانی در بازار عصر روز دوشنبه به ترتیب در ارقام ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شدند.

برخی از تحلیلگران رشد نرخ قطعات مختلف فلز طلا در بازار روز دوشنبه را ناشی از سیگنال‌های سیاسی منفی موجود در منطقه می‌دانند. تشدید درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و لبنان با افزایش ریسک‌های جنگی سبب رشد نسبی نرخ طلای جهانی و به تبعیت از آن رشد نرخ قطعات مختلف سکه طلا شده است. البته رشد نرخ دلار نیز دیگر سوخت افزایشی بازار طلا در روزهای اخیر است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی