شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی / بغزیان در گفت‌وگو با شمانیوز:

نتیجه هرگونه تغییر در یارانه‌ها بدون ثبات اقتصادی مساوی با گرانی است

نتیجه هرگونه تغییر در یارانه‌ها بدون ثبات اقتصادی مساوی با گرانی است

استاد دانشگاه تهران گفت: دست بردن در کمیت و کیفیت توزیع یارانه‌ها نیازمند بهره‌مندی از تورم تک‌رقمی است ولی در ایران چون تورم دو رقمی بوده هرگاه دولت یارانه‌ها و سوبسیدها را تغییر داده تورم جلوتر از قدرت خرید مردم حرکت کرده و در نهایت مردم فقیرتر از قبل شده‌اند.

آلبرت بغزیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شمانیوز، درباره اصلاح شیوه تخصیص یارانه‌ها اظهار کرد: هرگونه اصلاح در شیوه تخصیص یارانه نیازمند ثبات اقتصادی است و در شرایط کنونی اگر دولت چه یارانه‌های نقدی را و چه یارانه‌های مرتبط با بنزین و انرژی را تغییر دهد فقط منجر به تشدید تورم و افزایش نارضایتی عمومی خواهد شد.وی افزود: دست بردن در کمیت و کیفیت توزیع یارانه‌ها نیازمند بهره‌مندی از تورم تک‌رقمی است ولی در ایران چون تورم دو رقمی بوده هرگاه دولت یارانه‌ها و سوبسیدها را تغییر داده تورم جلوتر از قدرت خرید مردم حرکت کرده و در نهایت مردم فقیرتر از قبل شده‌اند.

بغزیان بیان کرد: پس از اینکه ثبات در اقتصاد حکم‌فرما شد، دولت باید سالانه میزان سوبسیدها و یارانه‌های پنهان که به بخش انرژی پرداخت می‌کند را مقطعی کاهش دهد و در ازای آن یارانه‌های معیشتی را افزایش دهد. اما اگر یکباره یارانه بنزین و انرژی کاهش پیدا کند قطعاً شوک بزرگی به اقتصاد وارد خواهد شد.

وی با بیان اینکه مدت‌‎هاست موضوع افزایش قیمت بنزین مطرح شده است، گفت: افزایش قیمت بنزین در شرایط کنونی به نفع کشور نیست؛ هرچقدر هم دولت یارانه نقدی را افزایش دهد ولی چون تحریم هستیم و اقتصاد با تورم شدید روبه‌روست، مشکلات معیشتی مردم افزایش خواهد یافت.

بغزیان بیان کرد: در شرایط کنونی برخی می‌گویند دولت نباید یارانه پنهان پرداخت کند ولی اگر بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که دولت درآمدهای نفتی و گازی دارد و از سوی دیگر مالیات هم دریافت می‌کند پس دولت در شرایطی می‌تواند یارانه پنهان انرژی را قطع کند و قیمت بنزین را با قیمت جهان همسان سازد که ابتدا ثبات اقتصادی در کشور وجود داشته باشد، تحریم نباشیم و از سوی دیگر به درآمدهای نفت و گاز وابسته نباشد ولی وقتی هیچ‌یک از اینها را مشاهده نمی‌کنیم سخن گفتن از حذف یارانه‌های پنهان و افزایش قیمت بنزین به صلاح نیست.

وی گفت: درآمدهای نفت و گاز سهم مردم است و دولت یا باید آن را مستقیم به مردم پرداخت کند، یا در قالب یارانه پنهان توزیع سازد و یا اینکه در حوزه زیرساختی این درآمدها را هزینه کند. در حال حاضر هیچ یک از اینها اتفاق نیفتاده و دولت تمام هزینه‌های جاری و عمومی کشور را از طریق فروش نفت و گاز تأمین می‌کند.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: به عبارت بهتر دولت هم مالیات می‌گیرد و هم درآمدهای نفت و گاز را دارد و لذا نمی‌توان هم مالیات گرفت و هم درآمد نفتی داشت و سپس یارانه پنهان هم پرداخت نکند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی