شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

بازدید از باغ شازده ماهان در سفر به کرمان

سرزمین عزیزمان ایران، باغ‌های تاریخی متعددی را در دل خود جای داده که باغ شاهزاده ماهان یکی از این‌هاست. شهر تاریخی کرمان که حوادث ناگوار زیادی را از سر گذرانده، اقلیم خشکی هم دارد و بارندگی چندانی در آن رخ نمی‌دهد؛ اما سیستم هوشمندانۀ آبیاری و اختصاص منابع آب، سبب شده تا پس از گذشت سال‌ها، این باغ زیبا همچنان سرسبز باقی بماند. اگر قصد سفر به این استان زیبا را دارید، با یکی از جاذبه‌های مهم آن هم آشنا شوید.

سرزمین عزیزمان ایران، باغ‌های تاریخی متعددی را در دل خود جای داده که باغ شاهزاده ماهان یکی از این‌هاست. شهر تاریخی کرمان که حوادث ناگوار زیادی را از سر گذرانده، اقلیم خشکی هم دارد و بارندگی چندانی در آن رخ نمی‌دهد؛ اما سیستم هوشمندانۀ آبیاری و اختصاص منابع آب، سبب شده تا پس از گذشت سال‌ها، این باغ زیبا همچنان سرسبز باقی بماند. اگر قصد سفر به این استان زیبا را دارید، با یکی از جاذبه‌های مهم آن هم آشنا شوید.

معرفی باغ شازده ماهان

باغ شازده ماهان کرمان یکی از معروف‌ترین باغ‌های ایرانی است که نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو مثل الماس می‌درخشد. این باغ زیبا و دلنواز از یادگاری‌های ارزشمند دوره قاجار است. ازهمین‌رو، می‌توانید سبک متفاوتی از معماری را در گوشه‌وکنار این عمارت به نظاره بنشینید. باغ شازده در 2 کیلومتری شهر ماهان و در 50 کیلومتری فرودگاه کرمان قرار دارد. بنابراین اگر با بلیط هواپیما کرمان سفر کنید، مسیری 45 دقیقه‌ای تا باغ شاهزاده ماهان خواهید داشت.

آنچه در گذر زمان بر باغ شاهزاده ماهان گذشت

باغ ایرانی شاهزاده ماهان شاهکاری تاریخی متعلق به سال 1276 خورشیدی است. بانی اولیه این بنا محمدحسن‌خان، حاکم کرمان بود که با مرگش، میرزا ناصرالدوله پروژه نیمه‌تمام او را به پایان برد.

اگر در بازدیدتان از باغ شاهزاده ماهان ظرافت و هوشمندی به خرج دهید، می‌توانید شاهد جای خالی تزئینات و کاشی‌‌کاری‌های هنرمندانه در بخش‌های از این بنا باشید. دلیل این فقدان همان نصف‌ونیمه‌ رهاکردن کار توسط معمار است.

بنای باغ شازده ماهان و معماری آن

ورود به فضای دل‌انگیز باغ از سردری مزین‌شده به کاشی‌های زیبا آغاز می‌شود. در بالای این سردر طبقه‌ای با اتاق‌های متعدد دیده می‌شود که به زندگی و پذیرایی مهمانان اختصاص دارد. از سردر باغ شازده ماهان که عبور کنید، زیبایی 12 حوضچه پلکانی در قلب عمارت شما را متحیر و شگفت‌زده خواهد کرد. در این حوضچه‌ها آبی روان جاری است که سرچشمه آن به ارتفاعات جوپار می‌رسد. در دو طرف این حوضچه‌ها هم ردیفی بی‌انتها از درختان سرسبز و بلندقامت جا خوش کرده‌اند.

در انتهای باغ شازده بالاخانه یا کوشک قرار دارد که در گذشته سکونتگاه اصلی صاحب باغ بوده است. در پشت کوشک نیز باغی کوچک و سرسبز با درختان میوه دیده می‌شود که ظاهرا در گذشته به اهالی ساکن در باغ اختصاص داشته است.

از مصالح استفاده‌شده در ساخت باغ شازده ماهان می‌توان به سنگ، آجر، کاشی و اندود کاهگل اشاره کرد. بد نیست بدانید که این عمارت از بهترین نوع باغ‌های شیب‌دار به شمار می‌رود. ویژگی برجسته این نوع باغ‌ها نمایش باشکوه و پلکانی آب در ابعاد افقی و عمودی است. باغ شاهزاده ماهان مساحتی بالغ بر 5/5 هکتار دارد که 487 مترمربع آن به فضای داخلی عمارت (کوشک) اختصاص دارد.

داخل عمارت شازده ماهان چه می‌بینیم؟

باغ شازده ماهان یک عمارت ساده با چند فواره آب نیست. در این عمارت زیبا بخش‌های زیادی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا ما با شکوهمندترین و باصفاترین چهره از باغ‌های ایرانی ملاقات کنیم. در ادامه سری به بخش‌های متنوع این عمارت خواهیم زد.

  • بالاخانه: عمارتی دوطبقه که در انتهای باغ قرار دارد و در گذشته محل اصلی سکونت و استراحت صاحب باغ بوده است.
  • حیاط و سیستم آبیاری: در این باغ آب از کوهپایه جاری می‌شود و تمام حوضچه‌ها و درختان موجود در آن را سیراب می‌کند.
  • پلکان: هرطبقه از این باغ دلگشا حدود 1 متر ارتفاع دارد که برای عبورکردن از آن‌ها و رسیدن به شاه‌نشین باید از پلکان‌های بی‌شمار آن بالا بروید.
  • حوض و فواره های باغ: باغ شاهزاده ماهان 3 حوض با ابعاد مختلف دارد که بزرگ‌ترین آن مقابل شاه‌نشین و کوچکترینش بعد از ورودی سردر جا خوش کرده‌اند.
  • باغ خلوت: همان‌طور که از نام این بخش پیداست، باغی خصوصی متعلق به اهالی ساکن در عمارت بوده و در فضای آن، انبوه بی‌شماری از درختان میوه به چشم می‌خورد.
  • سردرخانه: سردرخانه همان جایی است که گردشگران را به فضای داخلی باغ راه می‌دهد. اگر مقابل این سردر زیبا و کاشی‌کار‌ی‌شده بایستید، می‌توانید تصویری مجلل و باشکوه از عمارت سفیدرنگ باغ شازده را از دوردست مشاهده کنید.
  • برج مراقبت: در عمارت باشکوه شازده ماهان بخشی هم به سکونت محافظ یا نگهبان آن اختصاص داشته است که به آن برج مراقبت یا خانه زعیم‌باشی می‌گفته‌اند. این قسمت در پشت بالاخانه و در بالای ساختمان حمام قرار دارد.

باغ شازده ماهان کجاست؟

باغ شازده در 6 کیلومتری شهر ماهان و در دامنه کوه‌های تیگران قرار دارد. برای دسترسی به این جاذبه باید راهی استان کرمان شوید. سپس فاصلۀ 37 کیلومتری بین کرمان تا ماهان را با ماشین طی کنید. خوشبختانه می‌توانید قبل از حضور در این مجموعه با شماره تلفن 03433772103 تماس بگیرید. پس از گشت‌وگذاری حسابی، روز آخر سفر خود را به تماشای دیدنی‌های داخل شهر کرمان اختصاص دهید و با بلیط هواپیما کرمان تهران به پایتخت برگردید.

زمان بازدید و قیمت ورودی باغ شازده ماهان

باغ شاهزاده ماهان در تمام ایام سال به‌جز روزهای عزا و سوگواری، از ساعت 8 تا 22 میزبان گردشگران خواهد بود. هزینه ورود به این باغ برای گردشگران ایرانی 5 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 50 هزار تومان است. ناگفته نماند که این هزینه شامل رستوران یا اسب‌سواری در این مجموعه نمی‌شود.

بهترین فصل سفر به کرمان و تماشای باغ شاهزاده ماهان

بهترین زمان برای تماشای چهره سرسبز و باصفای باغ شازده ماهان فصل بهار و تابستان است. در این دو فصل بسیاری از گردشگران برای فرار از گرمای طاقت‌فرسا و کشنده به فضای دل‌انگیز و بانشاط این باغ پناه می‌برند.

البته باغ شاهزاده ماهان در پاییز هم جلوه‌ای رنگارنگ پیدا می‌کند که دیدن آن خالی از لطف نیست. زمستان‌های این عمارت نیز برای کسانی که عاشق برف و سرما هستند، جذابیت زیادی به همراه دارد. با‌این‌تفاسیر باغ شازده ماهان را می‌توان به عنوان مقصدی چهارفصل با 4 جلوه زیبا و دیدنی معرفی کرد. در آخر توصیه می‌کنیم بازدیدتان از این باغ را در ساعات اولیه روز انجام دهید تا گرفتار شلوغی یا گرمی هوا نشوید.

سفر به کرمان با ارزانترین بلیط هواپیما

سرزمین عزیز ما ایران، با وجود اینکه از نظر اقلیمی سرزمینی خشک و نسبتا بی‌آب محسوب می‌شود، اما هنر هنرمندان و مهندسی دانشمندان آن دست‌به‌دست هم داده و باغ‌هایی بی‌نهایت سرسبز و دیدنی را حتی در شهرهای کویری رقم زده است. باغ شاهزاده نیز یکی از همین عجایب است که در دل کرمان خودنمایی می‌کند. برای رفتن به این شهر تاریخی، پیشنهاد می‌کنیم سفر هوایی را انتخاب کرده و با خرید بلیط هواپیما سفر آسانی را تجربه کنید.

آژانس هواپیمایی تریپ ارائه‌دهنده بلیط هواپیما برای تمام مسیرهای پروازی داخلی و خارجی است. همکاری این مجموعه با ایرلاین‌های ایرانی و مهم‌ترین ایرلاین‌های عربی شامل ایرعربیا، امارات ایر، قطر ایرویز و...، سبب شده تا بتوانیم کمترین قیمت بلیط هواپیما را به گردشگران عزیز ایرانی ارائه کنیم. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت www.trip.ir پرواز مسیر موردنظر خود را رزرو کرده و سفر هوایی آسان و البته ارزانتان را آغاز کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی