شمانیوز
شما نیوز

شب قدر

اولین شب قدر سال 1402 چه روزی است؟ | تاریخ شب های قدر 1402

شب قدر مقدس ترین شب سال برای مسلمانان است که معتقدند اولین آیات قرآن بر حضرت محمد (ص) نازل شده است.

اولین شب قدر سال 1402 چه روزی است؟ | تاریخ شب های قدر 1402

شب قدر مقدس ترین شب سال برای مسلمانان است که معتقدند اولین آیات قرآن بر حضرت محمد (ص) نازل شده است. تاریخ دقیق اولین شب قدر سال ۱۴۰۲ مصادف با روز یکشنبه ۲۰ فروردین و هم زمان با شب نوزدهم ماه رمضان سال ۱۴۴۴ قمری و روز نهم آوریل سال ۲۰۲۳ میلادی است. تاریخ دقیق دومین شب قدر سال ۱۴۰۲ مصادف با روز سه شنبه ۲۲ فروردین و هم زمان با شب بیست و یکم ماه رمضان سال ۱۴۴۴ قمری و روز ۱۱ آوریل سال ۲۰۲۳ میلادی است.

 

تاریخ شب های قدر ۱۴۰۲ 

تاریخ شب‌های قدر ماه رمضان سال ۱۴۰۲

تاریخ دقیق اولین شب قدر سال ۱۴۰۲ مصادف با روز یکشنبه ۲۰ فروردین و هم زمان با شب نوزدهم ماه رمضان سال ۱۴۴۴ قمری و روز نهم آوریل سال ۲۰۲۳ میلادی است.

تاریخ دقیق دومین شب قدر سال ۱۴۰۲ مصادف با روز سه شنبه ۲۲ فروردین و هم زمان با شب بیست و یکم ماه رمضان سال ۱۴۴۴ قمری و روز ۱۱ آوریل سال ۲۰۲۳ میلادی است.

تاریخ دقیق سومین شب قدر سال ۱۴۰۲ مصادف با روز پنجشنبه ۲۴ فروردین و هم زمان با شب بیست و سوم ماه رمضان سال ۱۴۴۴ قمری و روز ۱۳ آوریل سال ۲۰۲۳ میلادی است.

 

شب قدر

 

شب قدر تعطیل است؟

در بین سه شب قدر در ماه مبارک رمضان فقط فردای دومین شب قدر که مصادف با روز بیست و یکم رمضان و شهادت حضرت علی (ع) است، به عنوان تعطیل رسمی در تقویم ایران اعلام شده است.

 

شب قدر چیست؟

شب قدر یا لیلة القدر شب نزول قرآن و مقدر شدن امور یک ساله انسان هاست.

 

تفاوت شب قدر با شب احیا

احیا به معنی شب زنده داری، یعنی شب را به دعا و عبادت سپری کردن است. احیا یکی از سنت‌های مهم در بین مسلمانان بوده و مهم‌ترین شب‌ها برای برگزاری مراسم احیا شب‌های قدر یعنی شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان است. پس شب قدر و شب احیا به یک معنا نیست و در واقع شب قدر یکی از شب‌هایی است که احیا و شب زنده داری در این شب فضیلت زیادی دارد. بنا بر روایات و احادیث، احیا در شب اول ماه رجب، شب نیمه شعبان، شب عید فطر و شب عید قربان نیز ثواب زیادی دارد.

 

مهم‌ترین شب قدر کدام است

در قرآن به زمان دقیق شب قدر اشاره نشده است ولی بر اساس روایات و احادیث این شب یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ یا ۲۳ ماه مبارک رمضان است. در این بین شیعیان بر شب ۲۳ ماه رمضان و اهل سنت بر شب ۲۷ ماه رمضان تاکید بیشتری دارند. هر چند که مسلمانان هر سه شب را به شب زنده داری، خواندن قرآن، نماز و عبادت می‌پردازند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied