شمانیوز
شما نیوز

یارانه نقدی

افزایش 9 برابری یارانه‌ها / این دهک‌ها در اولویت هستند

افزایش 9 برابری یارانه‌ها / این دهک‌ها در اولویت هستند

در خبر زیر جزئیات تغییرات عمده یارانه نقدی از تغییر مبلغ واریز را بخوانید.

به گزارش شمانیوز : یارانه نقدی سالهاست برای مردم واریز می‌شود. یارانه نقدی مبلغ متفاوت برای دهک‌های متفاوت دارد. یارانه نقدی طی جند سال اخیر 9 برابر شده است. بهادری جهرمی در نشست خبری مشترک با صولت مرتضوی و بهرام عین اللهی وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: در روزهای آخر فعالیت دولت سیزدهم هستیم. در پی شهادت آیت الله رییسی و همراهانش با انتخابات زودهنگام مواجه شدیم، اما دولتمردان متعهدند با سرعت مضاعف آنچه رئیس جمهور شهید وعده داده بود را تکمیل کنند.

یارانه نقدی در دولت سیزدهم حدود ۹ برابر شد

وی ادامه داد: از امروز به صورت روزانه فعالیت‌ها و اقدامات دولت سیزدهم در این مدت کمتر از ۳ سال را معرفی می‌کنیم. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزو دستگاه‌های مورد ارجاع مردم و مرتبط با بحث رفاه و یارانه نقدی است. در این دولت یارانه نقدی حدود ۹ برابر شد، همچنین کالابرگ الکترونیکی با استقبال خوبی از سوی مردم‌ همراه شد.

بهادری جهرمی اظهار کرد: حوزه سلامت هم جزو حوزه های اولویت دار دولت است و روزانه در ابتدای این دولت، با ۷۰۹ متوفای کرونایی مواجه بود که در این دولت به صفر رسید. شهید رئیسی به حوزه درمان و سلامت توجه ویژه ای کرد. شورای عالی سلامت را بعد از ۱۰ سال احیا کرد. درمان کودکان زیر ۵ سال و همچنین دهک های نخست رایگان شد. 

دبیر هیئت دولت یادآور شد: در این ۳ سال ۸ جلسه شورای عالی اشتغال برگزار شد که ۷ جلسه آن در زمان حیات شهید رئیسی بود.

مرتضوی: نرخ بیکاری در دولت سیزدهم ۱.۲ درصد کاهش یافت

وزیر کار گفت: در دولت سیزدهم بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در کل کشور ایجاد شده و با توجه به افزایش جمعیت فعال کشور نرخ بیکاری کاهش ۱.۲ درصدی داشته است.

واریز یارانه نقدی چه تغییری کرد؟

تا قبل از تغییرات، فارغ از جایگاه و رتبه و دهک بندی، یارانه نقدی دقیقا در تاریخ ۲۱ هرماه به سرپرست هر خانوار داده می‌شد و این یارانه می‌توانست یا در قالب کالابرگ، خرج شود؛ یا مبلغ از طریق عابربانک ها به صورت پول نقد برداشت شود.

برای ایجاد انگیزه مضاعف، سال گذشته دولت اعلام کرد یارانه دهک اول تا سوم، زودتر واریز خواهد شد. این تصمیم از آن جهت گرفته شد که این خانواده ها فرصت بیشتری برای تصمیم‌گیری داشته باشند.

تغییر زمان‌بندی پرداخت یارانه نقدی در بهمن سال گذشته اتفاق افتاد.

یارانه نقدی از سه ماه قبل با همین سبک و سیاق پرداخت شده است، ولی گروهی، به‌محض اینکه متوجه شدند روز ۲۱ ماه رسیده و خبری از یارانه نقدی نیست، دلهره گرفتند.

مطابق توضیحاتی که در ادامه داده می شود، تاریخ واریز برای هر گروه مشخص شده است:

مستمری کمینه امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور ؛ ۲۰م هر ماه واریز می‌شود.

یارانه نقدی و معیشتی خانوار دهک‌های ۱تا۳؛ ۲۵م هر ماه واریز می‌شود .

یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوارها؛ ۳۰م هر ماه واریز می‌شود.

و در نهایت یارانه دارو و هزینه حمل و نقل و ذخیره سازی سوخت؛ از ابتدای هر ماه واریز خواهد شد.

یارانه نقدی به‌ازای هر نفر واریز می‌شود. یارانه خانوار دهک اول، دوم و سوم که زیر پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند، نفری ۴۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

یارانه تشویقی هم به‌شکل اعتبار خرید برای این گروه منظور می‌شود که اگر از آن استفاده کنند یارانه هر نفر در خانوار دهک یک تا سه، به ۶۲۰ هزار تومان می‌رسد.

یارانه خانوار دهک چهار تا هفت، نفری ۳۰۰ هزار تومان است و، چون آن‌ها هم اجازه استفاده از یارانه تشویقی را دارند می‌توانند در نهایت میزان یارانه دریافتی خود را به رقم ۵۲۰ هزار تومان افزایش دهند.

خانوار دهک هشت و ۹ حتی در صورت استفاده از کالابرگ مستحق یارانه تشویقی شناخته نمی‌شود و هنمچنان به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان یارانه نقدی به حسابشان واریز می‌شود.

امسال پیش از شهریور میزان درآمد و حجم سرمایه خانوارها مورد بازبینی و ارزیابی مجدد قرار می‌گیرد و بخشی از خانوارها با افزایش ارزش ریالی اموال از فهرست یارانه بگیران حذف شده و بعضی هم ممکن است جابجایی دهک برای آنها اتفاق بیفتد.

استعلام دهک درآمدی خانوار را نیز می‌توان با مراجعه به سامانه حمایت در آدرس hemayat.mcls.gov.ir انجام داد.

اعتراض به عدم دریافت یارانه، درخواست بررسی دهک‌بندی درآمدی و ثبت‌نام دریافت یارانه را در همین سایت پیگیری کنید.

چرا روز واریز یارانه‌ها تغییر کرد؟

به گفته سخنگوی سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها، پرداخت یارانه‌ها از بهمن‌ماه امسال با هدف نظم‌بخشی بیشتر به‌صورت زمان‌بندی انجام می‌شود.

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها روز گذشته اعلام کرد که برای نظم‌بخشی هرچه بیشتر به پرداخت یارانه‌ها و مستمری‌های موضوع قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، از این ماه پرداخت‌های این سازمان براساس زمان‌بندی انجام خواهد شد.

بدین‌ترتیب مستمری کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور بیستم هرماه، یارانه نقدی و معیشتی خانوار دهک‌های یک تا سه بیست و پنجم هر ماه، یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوارهای مشمول سی ام هر ماه و یارانه دارو و هزینه حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی سوخت، از ابتدای ماه انجام می‌شود. در حالی که پیش از این پرداخت یارانه برای همه مشمولان، بیستم هر ماه انجام می‌شد.

در این خصوص طیبه حسینی - سخنگوی سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها - در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: این کار برای نظم بخشیدن به پرداخت یارانه انجام شده است. با توجه به اینکه چهار زمان برای پرداخت یارانه اشخاص متفاوت وجود دارد، از این پس هر کدام را طبق زمان‌بندی مشخصی پرداخت می‌کنیم که مشکلی وجود نداشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا چالشی در پرداخت یارانه وجود داشته که این تصمیم اخذ شده است؟ توضیح داد: پیش از این همه پرداختی‌ یارانه‌ها همزمان انجام می‌شد و اکنون تصمیم بر این است که هر کدام در فواصل زمانی مربوط به خودش پرداخت شود که نظم و ترتیب لازم بهتر رعایت شود.

به گفته حسینی، از ماه جاری، پرداخت یارانه‌ها مطابق جدول‌ زمان‌بندی صورت می‌گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • ناشناس

    خدا کن

تبلیغات متنی